Săptămânile trecute apărea ştirea potrivit căreia pe o autostradă din SUA un şofer de Tesla a murit după ce maşina sa s-a ciocnit de remorca unui camion. Şoferul nu era atent la drum, iar maşina era pusă pe modul „Auto Pilot’, în care se conduce singură. Se pare însă că sistemul autonom nu a detectat remorca.
În manualul maşinii Tesla Model S scrie că activarea sistemului Auto Pilot nu înseamnă că maşina se conduce singură, şi că şoferul trebuie să fie mereu gata să preia comanda în cazul în care apare o situaţie neprevăzută. Ceea ce evident că nu s-a întâmplat în cazul de faţă.
Istoricul cazului
Joshua Brown, în vârstă de 40 de ani, a murit pe 7 mai 2016 după ce, pe o şosea din Florida, maşina sa Tesla Model S a trecut pe sub remorca unui camion care-i tăiase calea, cupola fiind retezată. Se pare că în acel moment şoferul se uita la un film, iar maşina sa Tesla Model S funcţiona pe modul Auto Pilot, care îi dă vehiculului un grad sporit de autonomie.
Joshua Brown era un fost militar specializat în explozibili, iar după ce ieşise din armată îşi înfiinţase propria firmă, care instala reţele de internet wi-fi în suburbii. Domnul Brown era un entuziast utilizator al sistemului Auto Pilot de la Tesla. Cu doar câteva săptămâni înainte de accident (pe 5 aprilie) el postase pe Youtube un videoclip în care maşina sa Tesla, cu sistemul Auto Pilot activat, evita ciocnirea de un camion care îi tăiase brusc calea pe autostradă. Patronul Tesla, Elon Musk, a remarcat acel videoclip şi a postat pe contul său de Twiter un link către clip, iar din acel moment a devenit viral. Domnul Brown a fost extrem de încântat că Elon Musk i-a remarcat clipul. Să reuşesc să fac ceva care să-i atragă atenţia idolului meu Elon Musk este pentru mine ca şi cum aş fi murit şi am ajuns în rai’, i-a spus domnul Brown unei vecine. La doar o lună, partea cu muritul s-a şi întâmplat.
Care ar fi cauza accidentului?
Sistemul Auto Pilot de la Tesla a fost lansat în octombrie 2015. Software-ul primeşte informaţii de la senzorii instalaţi pe maşină (camere video, senzori, radare, sonar, GPS) şi, în funcţie de ce vede’ în jur, ia anumite decizii, în concordanţă cu nişte algoritmi prestabiliţi (detectează alte maşini şi frânează pentru a evita coliziunile, poate să schimbe şi banda de rulare dacă şoferul acţionează semnalizarea, etc). De data aceasta, însă, nu a existat nicio reacţie şi partea superioară a maşinii s-a lovit de remorca înălţată a unui camion. Nişte specialişti de la Tesla au spus că, probabil din cauză că remorcă era albă şi soarele bătea din faţă, camerele video nu au detectat-o, softul n-a avut nici o reacţie şi maşina s-a ciocnit violent de remorcă. Dar de ce nu a intervenit atunci sistemul radar? Un specialist auto speculează că probabil radarul bate’ doar undeva la nivelul botului maşinii, nu şi în partea de sus, iar în momentul în care partea din faţă a trailerului trecuse deja, în faţa lui Tessy (aşa îşi poreclise domnul Joshua Brown maşina) se afla golul dintre camionul de tractare şi roţile din spate ale trailerului. De altfel Tessy a şi reuşit să treacă prin acel gol, pe sub remorcă, dar cupola a fost retezată.
În apărarea sa Tesla susţine că e primul accident fatal din cele peste 200 de milioane de kilometri care au fost parcurşi de maşini cu sistemul Auto Pilot activat (de unde ştie Tesla câţi kilometri au fost parcurşi? Aici apare o altă problemă – Tesla colectează pe un server toate datele despre maşinile cumpărate de la ei care se află în circulaţie, deci ştiu când cineva a activat Auto Pilot şi cât a mers cu el pornit). Iar un accident la 200 de milioane de kilometri este un rezultat bun, susţin ei, având în vedere că media în SUA este de un accident fatal la fiecare 150 de milioane de kilmetri parcurşi de celelalte vehicule.
Tot specialiştii Tesla susţin că situaţia în care s-a aflat maşina din accident (adică având în faţă un trailer aşezat perpendicular şi cu un gol în faţa botului maşinii) este o situaţie extrem de rară (şi care probabil că nu se afla în lista cu milioane de situaţii posibile în care se poate afla maşina în timpul deplasării pe şosea).
Sunt maşinile autonome sigure?
Autoritatea de siguranţă a traficului NHTSA a deschis o anchetă. Incidentul ridică probleme legate de viitorul maşinilor care se conduc singure. Peste 10 companii testează pe şosele maşini autonome, între 2022 şi 2025 urmând să fie lansate primele modele.
Cei care sunt împotriva conceptului de maşină condusă de computer spun că accidentul este o dovadă că tehnologia este foarte periculoasă. Susţinătorii maşinilor autonome spun că Tesla a avertizat clienţii că Auto Pilot nu face maşina autonomă, ci este un sistem de asistenţă pentru şofer. Manualul de utilizare Tesla sfătuieşte şoferul să nu trebuie să-şi ia niciodată ochii de la drum sau mâinile de pe volan. De asemenea, sistemul nu ar trebui folosit noaptea, pe ploaie, pe ninsoare sau când soarele bate puternic din faţă. Desigur însă că mulţi dintre posesorii de Tesla n-au citit toate aceste avertismente şi vor să testeze la maximum limitele acestei tehnologii „cool’.
O altă problemă este că Elon Musk a ales pentru acest software denumirea „Auto Pilot’, care te duce cu gândul la pilotul automat de pe avioanele comerciale, care conduce autonom aeronava pe aproape tot zborul. Însă, la Tesla, pilotul automat nu înseamnă că maşina este autonomă. De fapt, cel aflat la volan trebuie să fie mereu atent şi gata să preia controlul oricând situaţia o impune.
Şi alte companii auto au astfel de sisteme, însă le-au dat nume mult mai „cuminţi’. De exemplu Volvo denumeşte aceste opţiuni semi-autonomous tech’, Mercedes-Benz foloseşte sintagma „driver assistance’ şi „drive pilot’, iar la Toyota se cheamă „safety sense’.
Tesla a dat mesaje contradictorii clienţilor care au pe maşini instalat sistemul Auto Pilot. Pe de-o parte există sunt avertizaţi că nu trebuie să-şi mâna de pe volan şi nici ochii de la drum, iar pe de altă parte, Elon Musk, patronul Tesla Motors, a declarat că în doi ani o Tesla se va putea coduce singură de la est la vest în SUA şi că tehnologia este deja mult mai bună decât şoferii „umani’.
În concluzie
Este viitorul al maşinilor autonome? Cel mai probabil, da! Un astfel de accident nu se va mai înregistra, fiindcă un sistem adaptiv cum este Auto Pilot învaţă din greşeli – un om poate face de două ori aceleaşi greşeli, computerul nu. Apoi în viitor toate maşinile vor comunica între ele, deci fiecare maşină va şti cu exactitate ce alte vehicule se află în preajma sa nu doar bazându-se pe senzori ori radare (care, după cum putea vedea mai dau şi greş) ci pe comunicaţii directe între ele (probabil prin intermediul unor uriaşe servere). Deci riscul de accidente va tinde spre zero, în acest caz (desigur însă, dar până la apariţia unui virus care să dea peste cap tot sistemul, iar aşa ceva ar putea cauza accidente de proporţii de-a dreptul catastrofice…)
Ce este Auto Pilot
Sistemul Tesla Auto Pilot permite conducerea autonomă a maşinii şi are în principiu restricţii de siguranţă drastice: nu permite maşinii să depăşească viteza legală cu mai mult de 8 km/h în zonele locuite şi pe drumurile care nu au separator de sens şi nici nu permite abordarea curbelor cu viteză excesivă.
Cele patru componente ale Tesla Auto Pilot sunt:
1. Un radar frontal cu rază lungă care „vede’ la depărtare, chiar şi prin ceaţă sau ninsoare.
2. Camera video cu sistem de recunoaştere a imaginilor: poate „citi’ semne de circulaţie şi semafoare, identifica pietonii şi funcţionează precum un sistem auxiliar care ajută radarul frontal.
3. Sonar ultrasonic de 360 de grade cu rază lungă.
4. Sisteme GPS şi date despre traficul în timp real.
Text: Lucian Amarii | Jup