Aderență sigură, indiferent de condițiile meteo – este oare posibil? Da, cea mai nouă generație de anvelope allseason este la fel de convingătoare pe zăpadă, ploaie sau asfalt uscat. Atenție, însă: nu toate cele 10 candidate testate sunt cu adevărat un talent multilateral. Iată cum se împart competențele în acest segment.
Vă mai amintiți de spotul publicitar din anii 90 la Drei Wetter Taft, fixativul de păr care asigură o coafură impecabilă, indiferent de intemperii? Ei bine, există acum ceva asemănător în domeniul anvelopelor: aderență pentru toate tipurile de condiții meteo, asta promite șoferilor industria anvelopelor cu noua generație de pneuri allseason. Fie că e soare, ploaie sau zăpadă, atoatepriceputele cauciucuri negre promit aderență sigură, indiferent de condiții. Iar asta fără schimbarea incomodă a pneurilor de la un sezon la altul.
INCREDIBIL! Ambasada SUA caută șofer! Ce SALARIU oferă românilor!
NICIODATĂ să nu cumperi o mașină second-hand fără să verifici ASTA!
Nu ai ASTA în mașină mereu? AMENDĂ 525 DE LEI!
De ce nu trebuie să cumperi o mașină adusă din Germania – UN EXEMPLU PERFECT
Este o ofertă atrăgătoare, cel puțin pentru cei care nu se deplasează prea mult, maximum 10.000 de kilometri pe an, și care până acum erau nevoiți să înlocuiască anvelopele la fiecare șase până la opt ani din cauza îmbătrânirii cauciucului, și nu din cauza uzurii profilului.
De asemenea, și producătorii de automobile au început să dezvolte între timp interes pentru progresele tehnologice ale modernelor talente polivalente produse din cauciuc, silicați și negru de fum. Chiar și mărcile cu ambiții sportive, cum sunt Audi, BMW, Mercedes sau Porsche, cochetează tot mai mult cu ideea de a livra mașinile din uzină cu anvelope allseason.
Avantajele sunt evidente, prin costurile logistice mai mici, fără trecerea de la pneuri de vară la cele de iarnă și invers – în special la flotele de mașini pentru leasing sau pentru închiriere. Problematice rămân, însă, pe lângă potențialul redus de economisire a combustibilului și comportamentul de rulare imprecis, distanțele încă prea mari de frânare pe carosabil uscat.
BREAKING NEWS! O țară de lângă România interzice mașinile pe benzină și motorină!
Jumătate dintre șoferi fac această GREȘEALĂ ILEGALĂ! Tu o faci?
Veste proastă pentru toți românii care vor mașini ieftine!
Detalii șocante despre MICHAEL SCHUMACHER. Cum a ajuns să arate fostul pilot de Formula 1
Este o adevărată provocare pentru dezvoltatorii și chimiștii industriei anvelopelor. Arta constă în a crea acel compromis armonios dintr-o multitudine de posibilități tehnice.
Deci, cât de sigure sunt, în realitate, actualele anvelope allseason cu dimensiunea 205/55 R16, cel mai des vândută în cazul modelelor compacte? Cât de bune sunt nou intratele pe piață modele de buget de la Fulda și Kleber față de consacratele anvelope de la Goodyear, Vredestein și Michelin?
Auto Bild realizează marele test prin toate anotimpurile și verifică, la final, și calculele economice pentru fiecare dintre cele 10 candidate din testul nostru. Iată concluziile.
Anvelope allseason: Disciplinele de test pe zăpadă
Tracțiune
Noile MultiControl de la Fulda au o aderență mai bună pe zăpadă decât pneul de iarnă testat. Hankook are slăbiciuni la demarare.
Frânare
Apreciem anvelopele cu frânare excelentă de la Kleber, Fulda și Goodyear. Pentru pneul de vară, situația este critică.
Adio permis în format fizic! Ce le vom arăta polițiștilor!
N-A MAI SUPORTAT și A RĂZBUNAT MII DE OAMENI! „Vrei să mă dau jos la tine?”
Motorina se scumpeşte de la o zi la alta, dar uite ce urmează
Martorii de bord – Peste 60 de semne explicate
Manevrabilitate
Niciunul dintre candidați nu te lasă baltă iarna, chiar și Hankook este mult superior pneurilor de vară.
Slalom
Cu pneurile allseason de la Fulda și Uniroyal, deplasarea pe zăpadă este sigură, cu o bună ghidare laterală.
Anvelope allseason: Disciplinele de test pe carosabil ud
Acvaplanare
La tot mai desele ploi torențiale și acolo unde se adună apa există pericolul acvaplanării. Profilurile de pe direcția de rulare de la Nokian și Uniroyal pot disloca cel mai bine apa de sub suprafața de rulare. Anvelopele de la Firestone și Vredestein acvaplanează, în schimb, la o viteză mult mai scăzută.
Manevrabilitate
În ciuda temperaturii văratice, de 26 de grade, pilotul cu anvelopele de la Goodyear, Hankook și Michelin poate să-și păstreze mintea rece, Golful nostru de test rămâne încăpățânat pe direcție. În schimb, aderența redusă pe puntea față și o punte spate care iese în afară face ca la deplasările cu Firestone să-l treacă pe pilot toate transpirațiile.
Frânare
Doar CrossClimate de la Michelin furnizează pe pista udă valori de decelerare la nivelul unui pneu de vară. Goodyear și Pirelli rămân cel puțin la un nivel acceptabil. Candidatele de la Fulda și Firestone pierd deja 6 metri la frânarea totală de la 100 km/h. Chiar și așa, se află cu mult peste valorile slabe ale pneului de iarnă.
Acvaplanare în curbă
Acvaplanarea în zona de curbe aruncă de pe traiectorie mai întâi anvelopele de la Kleber, Fulda și Vredestein. Pirelli și Nokian stăpânesc cel mai bine situația.
Știi ce simbolizează dungile acestea de pe anvelope?
E gata! Chinezii au inaugurat tunelul rutier aflat la cea mai mare altitudine | VIDEO
Pistă circulară
Rezultatele de pe pista circulară confirmă experiențele noastre de la proba de manevrabilitate. Kleber, Uniroyal și Firestone au probleme pe pista udă.
Anvelope allseason: Disciplinele de test pe carosabil uscat
Manevrabilitate
Candidatele de la Vredestein și Hankook asigură un comportament de rulare sigur. Având o dinamică de rulare bună și comportament de direcționare precis, Michelin acumulează majoritatea punctelor. În schimb, Uniroyal și Firestone reacționează imprecis la schimbările de direcție.
Frânare
Frânarea pe pistă uscată nu se numără printre părțile forte la majoritatea anvelopelor allseason. Aici se cedează rezerve de siguranță.
Zgomot la rulare
Zgomotele la rulare se măsoară din exterior și cu motorul oprit. În interiorul mașinii, diferențele volumului sonor nu sunt detectabile.
Anvelope allseason: Capitolul costuri
Durabilitate
DEKRA determină exact pentru noi uzura la puntea față. Se măsoară după 10.000 km de rulare în coloană.
Preț/Durabilitate
Anvelopele cu prețuri ridicate pot fi rentabile, așa cum arată exemplul lui Michelin. Împreună cu Kleber, îl alegem chiar Campion Eco.
Rezistență la rulare
Potențialul maxim de economisire a carburantului între Goodyear și Uniroyal este de circa 3%-4%.
Anvelope allseason: Rezultate
Michelin CrossClimate
Plusuri: Allrounder exemplar cu cele mai bune calități de rulare pe pista udă și uscată, răspuns precis al direcției, durabilitate mare.
Minusuri: Distanțe de frânare ușor mărite pe zăpadă.
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2
Plusuri: Anvelopă allseason convingătoare cu bune calități pentru iarnă, manevrabilitate stabilă pe carosabil ud, cea mai mică rezistență la rulare.
Minusuri: Distanțe de frânare mărite pe uscat.
Kleber Quadraxer 2
Plusuri: Multitalent cu rentabilitate bună, aptitudini bune pentru iarnă, distanțe de frânare mici pe carosabil ud și uscat, durabilitate mare, preț relativ mic.
Minusuri: Ghidaj lateral mediocru pe carosabil ud.
Fulda MultiControl
Plusuri: Specialist de iarnă cu cele mai bune caracteristici pe zăpadă, manevrabilitate stabilă pe ud și uscat, confort bun la rulare, raport preț/performanțe bun.
Minusuri: Distanțe de frânare mai lungi pe ud.
Hankook Kinergy 4S
Plusuri: Răspuns armonios al direcției și manevrabilitate dinamică pe carosabil ud, rentabilitate bună.
Minusuri: Aptitudini reduse pentru iarnă, distanțe de frânare mai mari pe carosabil uscat.
Nokian Weatherproof
Plusuri: Comportament de rulare echilibrat și sigur pe pista cu zăpadă, calități bune la acvaplanare.
Minusuri: Distanțe de frânare mai lungi pe carosabil uscat și ud, comportament subvirator pe uscat.
Vredestein Quatrac 5
Plusuri: Manevrabilitate armonioasă în toate condițiile meteorologice, rentabilitate bună.
Minusuri: Caracteristici pentru zăpadă mediocre, distanțe de frânare mai mari pe carosabil uscat.
Pirelli Cinturato All Season
Plusuri: Caracteristici bune pentru iarnă, rezerve mari de siguranță la acvaplanare, zgomot redus.
Minusuri: Ghidare laterală mediocră pe pista uscată și udă, durabilitate redusă.
Uniroyal AllSeasonExpert
Plusuri: Ghidare laterală bună și decelerare bună pe zăpadă, siguranță mare la acvaplanare.
Minusuri: Comportament subvirator pe pista uscată și udă, distanțe de frânare mai lungi pe ud și uscat.
Firestone Multiseason
Plusuri: Caracteristici bune pentru zăpadă.
Minusuri: Comportament de rulare nearmonios și subvirator pe pista udă și uscată, distanțe de frânare sensibil mărite pe carosabil ud și uscat.
Anvelope allseason: Cum am testat noile pneuri
Pentru a putea avea în testul nostru și cele mai noi anvelope lansate pe piață, am parcurs mii de kilometri, până în cealaltă parte a lumii. În Noua Zeelandă, în regiunea Otago, am găsit condiții bune de iarnă în uriașa incintă a circuitului Southern Hemisphere Proving Ground (SHPG) pentru testele noastre pe zăpadă. Probele pe carosabil uscat și ud s-au realizat pe circuitul de testare a anvelopelor deținut de producătorul Goodyear în sudul Franței și pe circuitul independent de test Applus+ IDIADA din Catalunia.
Anvelope allseason: Câștigătorul testului
Michelin CrossClimate
Michelin promovează noile sale anvelope CrossClimate ca fiind „pneuri de vară certificate pentru iarnă, dar asta nu le împiedică să se impună în testul de anvelope allseason. CrossClimate se remarcă prin performanțele sale indiferent de condițiile climatice, apropiindu-se mult de profilul anvelopei ideale.
Verdict
Cum trebuie să fie o anvelopă allseason ideală? Foarte simplu: pe carosabil ud și pe cel uscat trebuie să nu irosească inutil rezervele de siguranță și ar trebui să se simtă la fel de precisă ca o anvelopă de vară. Pe zăpadă și pe gheață admitem diminuări ale performanțelor, important este însă ca iarna să putem rămâne întotdeauna mobili. Doar un candidat îndeplinește aceste criterii fără limitări: CrossClimate de la Michelin. În schimb, pentru regiuni cu zăpadă abundentă este recomandat Vector 4Seasons Gen-2 de la Goodyear.