Marian Godină este foarte activ pe Facebook. În urmă cu câteva zile, cel mai celebru polițist din România a postat o propoziție care a stârnit câteva controverse printre fanii lui.
Acum două zile, Marian Godină a scris pe Facebook: „Dacă întotdeauna calci ambreiajul înainte de a apăsa frâna, s-ar putea să nu fii un şofer atât de bun pe cât crezi”. Statusul a adunat sute de like-uri și zeci de comentarii, iar părerile au fost împărțite.
Un român a ajuns cu Corvette-ul pe șinele de tren | FOTO
„Depinde de multe condiții și factori, dar ca să apreciezi aceasta chiar trebuie să fii un bun șofer. Ai dreptate ca sfat general”, a scris un fan.
Un altul a adăugat: „Pe zăpada, Mariane. Pe suprafețe alunecoase se recomandă ce spui tu mai sus. Pe carosabil normal este exact invers spre viața îndelungată a motorului. After all, nu suntem la raliu pe șosele ci doar ne deplasam”.
Detalii șocante despre MICHAEL SCHUMACHER. Cum a ajuns să arate fostul pilot de Formula 1
Adio permis în format fizic! Ce le vom arăta polițiștilor!
N-A MAI SUPORTAT și A RĂZBUNAT MII DE OAMENI! „Vrei să mă dau jos la tine?”
Un fan a mai spus: „Nu sunt mulți șoferi care respectă legea frână ambreiaj și nu invers”.
Care este, de fapt, realitatea?
Instructorii atrag atenția asupra faptului că frânarea corectă se face fără a călca ambreiajul și apoi frâna. Cum se procedează? Dacă ne aflăm în treapta a-3-a la o viteză de 50-55 km/h:
- Ridicăm piciorul de pe acceleratie și îl așezăn pe pedala de frână, apăsând cu finețe pe aceasta fara a calca ambreiajul.
- Când ajungem la o viteza de 35-40 km/h ridicăm piciorul de pe frână, călcam ambreiajul, introducem schimbătorul de viteză în treapta a-2-a, ridicam piciorul de pe ambreiaj, după care putem să călcăm ușor pe pedala de frână.
- Când autovehiculul ajunge la o viteză foarte mică (turația de ralanti a motorului în treapta a doua), se poate călca ambreiajul și ușor pedala de frână până la oprire.
- În mod normal coborârea în frana de motor până la treapta a-2-a de viteza este suficientă, dar daca aveți polei sub roți este indicat să folosiți și treapta întâi.
- Foarte important este ca pe zapadă sau gheață să nu călcați concomitent pedala de ambreiaj și frâna.
Te-ai urcat băut la volan? Poți să te alegi cu dosar penal
Un șofer din Suceava a primit 15 amenzi în câteva minute
De ce e mai bine să faci plinul, decât să alimentezi de 4-5 ori?
De ce nu-l intrebati dv pe Titi Aur ? Domnul Godina asta, ce scoala are ? s-a remarcat asa tare, prin actiuni politienesti sau doar cu palavra ? Are hoti prinsi ? ca de asta il plateste statul, nu sa ne dea lectii ! Apoi, in materialul scris exista exprimarea ,,Cel mai celebru „!!!!!!!!!! Alo, Scoala generala sau liceul la seral ? sau satul din fundul judetului ? Asa, politst filozof, asa comentariu ! RUSINE ANALFABETILOR !!!
Singurele masini la care se calca frana si ambreiajul simultan sunt cele cu motoare in doi timpi la care ungerea se face prin carter -aspiratie benzina+ulei deci fara pompa ulei, deoarece la revenirea clapetei (din carburator) la pozitia de relanti, se recomanda si reducerea turatiei motorului in mod corespunzator (apasarea pe ambreiaj). In rest, la toate masinile cu motor in patru timpi, se calca frana pina aproape de turatia de relanti si apoi se calca ambreiajul, se schimba viteza in sens inferior sau se scoate la punctul mort inainte de oprire. Se numeste ABC!
Mai am una : multi instructori isi invata elevii sa calce intai ambreiajul si apoi frana (ca sa-si protejeze masinile). Am intalnit multe persoane care erau pur si simplu uimite ca procedura e total gresita (asa au invatat). Interesant ca au luat permisul dar nici un politist nu a sesizat acest comportament gresit. Deci, dl Godina ar trebui sa se mai uite si in curtea proprie.
In momentul in care calci ambreajul inaintea franei, autoturismul prinde un „impuls” de viteza, care iarna sau pe polei e destul de pagubos.. Nu mi-am dat inca seama de ce, dar e ca si cum i-ai face masinii un „over-speed” fortand motorul, sau cutia de viteze intr-o stare intermediara.. Un articol in care sa se explice si frana de motor pe serpentine ar fi la fel de bine venit..
Domnul polițist are dreptate. DAR , că în multe situații întâlnite în practica, poate fi utilă și apăsarea ambreiajului, nu că o regula ci funcție de cum „simți” masina și motorul, ori asta se întâmplă după mulți ani de conducere și zeci de situații unice in care te poți afla, unele , nedescris în cărți. O frânare brusca pe carosabil alunecos poate conduce la oprirea motorului, chiar și cu ABS și nu întotdeauna motorul pornește daca se ridică piciorul de pe frana și mașina inca se mai deplasează. În această situație poate apare deraparea, una din rotile motrice poate rămâne blocată sau chiar sa se învârtea invers decât roata care nu este blocată.Se spune că frânarea fara ambreiaj ajuta căci se beneficiază și de frana de motor. Corect.Sfatul cu schimbarea intr-o treapta inferioara in timpul frânării, pe vremuri se recomanda chiar dublul debreiaj caci cutiile nu aveau sincroane , sunt deja subtilități de conducere pentru cei avansați și pasionați de mașină !or.