Patru hot-hatch de clasă mică – Peugeot 208 GTi vs Ford Fiesta ST200, Mini Cooper S și VW Polo GTI – se întrec pe o pistă de karting. În total, 792 CP. alergați în cerc 23 de ture!
Știți pantofii aceia sport realizați din material sintetic, ultraușori, cu talpă moale și aderentă, compacți și bine așezați pe picior? Cam așa se simte și un hothatch de clasă mică. Locul lui este pe o șosea cu multe viraje strânse, unde poate să-și pună în valoare agilitatea și reprizele sprintene. Oare avem un astfel de traseu în împrejurimile orașului Hamburg? Bingo! Avem chiar ceva mai bun: un circuit unde putem forța limitele în siguranță. Lung de 1.100 de metri, acesta are chiar un înveliș asfaltic foarte aderent, care mușcă adânc din anvelope, însă oferă viteze superioare de parcurgere a virajelor.
Operatorii centrului de karting Ralf Schumacher ne-au invitat, așadar, să le utilizăm pista pentru acest test comparativ, având acces la tot sistemul de cronometrare ultramodern. În mod normal, pe acest circuit îngust aleargă karturi de agrement cu motoare monocilindrice în patru timpi, însă astăzi se vor auzi motoare mult mai incitante aici. Cele patru hothatch-uri nu au nevoie decât de câteva ture de circuit pentru a se familiariza cu traseul, după care sunt pregătite de confruntare. Fiecare dintre ele se bazează pe motorizări cu patru cilindri în linie și aproximativ 200 CP, o suspensie sport pregătită pentru virajele strânse (MINI și VW au avantajul unor amortizoare adaptive) și anvelope care măsoară 215 mm în lățime. Nu avem niciun favorit, așa că ne așteptăm la orice rezultat de la acest test.
Hot-hatch de clasa mică: Peugeot, cuceritorul de inimi
Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport se vede de la o poștă că are ceva special. Colțos, încordat, inspirând motivație din privire, francezul abia aștepta să se dezlănțuie asupra micului circuit de karting. Etrierele masive de la Brembo mușcă puternic din discuri, iar cursa pedalei de frână este cea mai scurtă din test. Și direcția are o demultiplicare scurtă, fiind în permanență comunicativă cu șoferul. 208 vine la pachet cu un posterior jucăuș, care poate fi aruncat pe viraje după cum dictează șoferul, iar motorizarea are caracterul unui propulsor turbo de școală veche. Mai întâi pare anemic, după care explodează. Asta face ca Peugeotul să aibă cel mai colorat caracter din test, cucerindu-ne inimile la fiecare tură. Asta nu înseamnă că nu i-am văzut și defectele și ne referim aici mai ales la trenul de rulare, care te va face să-ți înghiți plombele pe un drum cu denivelări.
În plus, deși scaunele-scoică ale versiunii Peugeot Sport arată foarte promițător, nu oferă suficientă stabilitate pe zonele în care se alternează mai multe viraje. Dacă am fi luat și prețurile în calcul, acest 208 GTi nu s-ar fi putut impune, pentru că prețul de bază al versiunii Peugeot Sport (indisponibilă momentan în România) îl depășește chiar și pe cel al unui MINI Cooper S (care își justifică cumva prețul prin imaginea de marcă, tehnologii și calitatea finisajelor). Dar nu, astăzi nu ne uităm la bani și punctăm doar performanțele. Iar 208 GTi merită această victorie.
Hot-hatch de clasa mică: Ford, performanțe sincere
Acronimul din coada lui Ford Fiesta ST200 vine de la „Sports Technology’. Sună promițător, însă chiar livrează? Cu un cuplu generos de 290 Nm, micul motor turbo de 1,6 litri trage viguros, fără a se simți însă supradopat precum cel de la Peugeot. Fiesta evoluează progresiv și trage de la turații joase, putând aborda acele de păr ale circuitului de karting în treapta a doua. Roțile față păstrează aderența și în timpul accelerațiilor puternice, direcția este precisă, iar timoneria reușită a transmisiei face trecerea prin cele șase trepte să fie o plăcere. Însă parcă îi lipsește ceva din sclipirea lui 208 GTi, iar pentru asta trebuie să se mulțumească cu locul secund.
Hot-hatch de clasa mică: Mini, în elementul său
Cooper S chiar are un mod de rulare denumit „Go-Kart’, deci l-am adus exact unde trebuie. Această setare face trenul de rulare mai ferm, direcția mai dură, iar motorul răspunde mai incisiv la impulsurile pedalei de accelerație. Totuși, primele ture pe circuitul de karting ne-au arătat un MINI care n-a mai fost de mult la sală. Cooper S este cel mai greu de aici și asta se simte din plin în virajele strânse. Direcția și-a pierdut din precizia cu care ne obișnuise marca britanică, iar puntea față subvirează rușinos acolo unde ceilalți încă păstrează o trasă neutră. Însă nu este totul pierdut, pentru că MINI impresionează prin sistemul de frânare puternic și foarte bine dozat, iar motorul său are avantajul cilindreei mai mari, părând în permanență că are o rezervă de putere. Evident, nu putem uita sunetul… care este o succesiune de simfonii scurte, întrerupte de pocnete care îți fac pielea de găină.
Hot-hatch de clasa mică: VW, rapid, dar fad
Micul Polo este rapid, însă, din păcate, întru totul nespectaculos. Contrastul este cu atât mai mare, cu cât fiecare dintre cei trei rivali din test are o trăsătură dominantă care îl face interesant. Pe de altă parte, pentru cei care își doresc o mașină ușor de condus și fâșneață, cu care să dea piept traficului din orele de vârf, Polo GTI ar putea fi o opțiune. Însă pentru o citadină cu 200 CP, micul VW pare cam leșinat. E adevărat că accelerează rapid și stă bine pe viraje, însă nu transmite niciun fel de emoție celui de la volan. Motorul său de 1,8 litri are o curbă de cuplu atât de liniară, încât pare un pensionar dacă tocmai te-ai dat jos din 208 GTi.
În plus, sistemul electronic care simulează un diferențial cu alunecare limitată pare că taie gazul exact când nu trebuie, iar etajarea transmisiei nu s-a potrivit deloc cu arhitectura circuitului pe care l-am testat, unele viraje nimerindu-se „între rapoarte’. Așa că la finalul zilei, trebuie să se mulțumească cu cel mai slab timp pe tur. Și, implicit, cu ultimul loc din test. Dar ca o mașină de zi cu zi, Polo GTI ar fi prima opțiune.
Locul 1: Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport
Un sportiv desăvârșit, care răscolește legende. Însă prețul nu e în favoarea sa.
Locul 2: Ford Fiesta ST200
Un hothatch omogen, atrăgător, plin de satisfacții, la un preț convenabil.
Locul 3: Mini Cooper S
Un nume mare al distracției la volan, care azi pare că a avut o zi proastă.
Locul 4: VW Polo GTI
O mașină echilibrată, însă lipsită de sclipire. Prețul de bază este atractiv.
Finanțare prin Porsche Leasing: avans 4.039 euro fără TVA, rata 214 euro fără TVA
Rata PERFECT LEASING calculată pentru VW Polo GTI 1.8 TSI 192 CP, pret 20.193 EUR fara TVA cu bonus financiar scăzut, durată 48 luni, avans 20% , 10.000 km/an, volum finanțat 16.154 euro, dobandă fixă EUR 5,89%, DAE 6,99%, fără asigurare CASCO. Oferta se supune unor termene și condiții.
Verdict
Atenție, urmează un clișeu: sticluțe mici, esență tare! Am așteptat cu mult interes acest test comparativ, iar concluziile s-au sedimentat cu greu după erupția de adrenalină. Iar concluzia noastră a fost că Fiesta ST200 oferă un pachet mai armonios decât Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport. Însă inima ne împinge să-l alegem tot pe francez.
serios, ati scos wv pe alt loc decat pe primul? a trecut pe la cenzura articolul? si pe primul loc frantuzeasca? am ramas perplex; ar fi frumos sa nu stergeti comentariul si nici sa dati afara redactorul; merci