Volvo V90 Cross Country pare croit direct din ADN-ul tipologiei suedeze și promovează o ambianță interioară sofisticată, dar și o ținută de drum remarcabilă.
Ce stă la baza unui astfel de model? Logica este destul de simplă. Ai în vedere un break spațios pentru întreaga familie, dar ai nevoie de un bun comportament în teren accidentat, fără să vrei să intri în segmentul SUV? Atunci V90 Cross Country este soluția. Să exemplificăm. Bazat pe noua platformă modulabilă SPA, utilizată și pentru XC90, S90 și V90, Cross Country îmbină ideal caracteristicile unui break cu cele ale unui SUV, totul în haine premium cu specific scandinav. Deși concurența din segmentul de lux este acerbă, Volvo reușește să se diferențieze atât de clar de rivalii germani, încât pare că a creat o nouă nișă premium.
În primul rând, interiorul este absolut superb și nu mă refer doar la materialele fine, atent alese și finisările perfecte, ci la ambianța interioară. Odată urcat la interior, ești învăluit de o senzație de serenitate, de liniște, de bine și totul pare atât de plăcut. Simți că nu trebuie să te grăbești niciunde și nimic nu pare să te mai poată deranja. Așa cum spuneam anterior, toate mărcile premium duc finisarea interiorului la un nivel care cu greu pare că poate fi depășit, însă Volvo reușește să se delimiteze remarcabil prin ambianța pe care o propune. Totul este clar aici și dacă vrei altceva, un soi de oază de liniște tipică filosofiei suedeze, trebuie să alegi Volvo.
Însă V90 Cross Country a fost gândit pentru a face față celor mai dure condiții și pentru a testa asta am avut acces la un poligon din Austria, unde am putut să vedem cum se comportă în condiții dificile de iarnă. Garda la sol mai mare cu 60 mm față de V90 (ajunge la 210 mm), protecțiile speciale ale caroseriei, dar și sistemul de tracțiune integrală inteligent (standard pentru toate versiunile), capabil să transfere până la 70% din cuplu spre puntea spate, permit abordarea unor pante și drumuri ce par mai degrabă accesibile doar unui SUV. Aici, experiența de 20 de ani a conceptului Cross Country își spune rapid cuvântul.
Tracțiunea este remarcabilă chiar și în cele mai dificile condiții, în timp ce comportamentul la rulare este sigur, dar cu o doză ridicată de confort. Pentru testul din Austria am putut conduce versiunea cu trenul de rulare adaptiv 4C și suspensie pneumatică pentru puntea spate, pe care îl consider obligatoriu la acest nivel. V90 Cross Country se adaptează atât de bine condițiilor de drum, încât pasagerii nu sunt niciodată privați de senzația că merg pe o pernă de aer, fără ca ținuta de drum din viraje să aibă de suferit. Setarea este una care prioritizează confortul, dar chiar dacă mașina este destul de grea, comportamentul la limită este sigur, previzibil, iar direcția asigură un nivel ridicat de informații pentru șofer, în special în modul Dynamic.
Volvo V90 Cross Country – gama de motorizări echilibrată
Gama de motorizări cuprinde patru unități, două diesel și două pe benzină, toate supraalimentate, cu patru cilindri și o cilindree de 2,0 litri. Dieselurile funcționează extrem de rafinat, cu un zumzet plăcut în sarcină, aproape imperceptibil pentru pasageri. Prima versiune, denumită D4, dezvoltă 190 CP și este singura variantă care poate fi comandată inclusiv cu o cutie manuală cu șase trepte, iar cea de-a doua (D5) dezvoltă 235 CP și este sensibil mai vivace.
Totuși, chiar și în versiunea D4, V90 Cross Country este plăcut și suficient de rapid pentru acest segment. Pentru iubitorii motorizărilor pe benzină, Volvo propune variantele T5 (254 CP) și T6 (320 CP). Prima este supraalimentată cu turbo, iar cea de-a doua are o turbină și un compresor mecanic, care îi asigură un răspuns aproape instant la apăsarea pedalei de accelerație, fără să existe un gol turbo. Ambele versiuni funcționează extrem de silențios, fără vibrații și, chiar dacă au doar patru cilindri, pot fi comparate cu un propulsor V6, atât ca sonoritate, cât și ca răspuns și comportament dinamic.
Exceptând versiunea D4, celelalte trei motorizări vin cuplate standard la o transmisie automată cu 8 trepte, extrem de lină în reacții, dar rapidă la nevoie, care face pereche perfectă cu motorizările pentru atingerea rafinamentului specific unui Volvo de generație nouă.
Nu pot trece neobservate sistemele de siguranță propuse de Volvo, cele mai multe dintre ele fiind oferite în serie și nici rezultatele obținute de suedezi la testele EuroNCAP, unde domină clasamentul cu toate modelele de generație nouă. Acestea pot reprezenta argumente serioase pentru cei care pun siguranța pe primul plan. De asemenea, sistemul multimedia Sensus, unul original ca logică de operare, se apropie extrem de mult de ceea ce vedem la o tabletă modernă, atât ca rapiditate, cât și ca ergonomie a funcțiilor.
Volvo V90 Cross Country – vezi versiunile de echipare, date tehnice și prețuri complete
Verdict
Volvo V90 Cross Country impresionează prin spiritul său original, prin rafinamentul interiorului și prin trenul de rulare absolut remarcabil, care oferă un nivel de confort ridicat. Alături de noua generație de modele, V90 Cross Country pune o presiune uriașă pe rivalii germani, fiind o alternativă care nu mai poate fi neglijată de clienții de mașini din clasa mare premium.