Luptă între vechi prieteni. BMW Seria 5 are un debut perfect în testele comparative și le arată celor de la Audi și Mercedes-Benz unde este setat etalonul din clasa mare a limuzinelor premium.
Am început să scriu acest test uitându-mă după prețuri și am configurat cele trei modele după gustul meu. La final, ușoară stupoare. Chiar dacă motorizările nu sunt cele de top, cu focus pe unitățile diesel de 3,0 litri, prețul ajunge fără prea mari eforturi în toate cele trei cazuri la aproape 80.000 de euro cu TVA. Această valoare nu se datorează doar ușoarelor creșteri de prețuri de la o generație la alta, ci și faptului că lupta acerbă dintre cei trei a dus la apariția unor echipamente opționale care nu existau în trecut. Din cauza acestora, prețul ajunge atât de sus. La această valoare am putea merge fără prea mari probleme spre clasa de lux, cu o echipare corectă, dar până la urmă acestea sunt mașinile premium care trebuie conduse, nu care au nevoie de șofer. Așadar, cei care le cumpără așteaptă foarte mult de la ele. În continuare vrem să aflăm cine își merită cel mai mult banii și de ce.
Ce oferă – toate cele trei modele au parte de aproape orice sistem existent
Înainte de a începe analiza asupra echipărilor și a ceea ce ne oferă aceste trei limuzine de clasă mare, aș vrea să fac o paranteză scurtă despre vânzările din România. Anul trecut, clasamentul celor trei a fost câștigat de BMW Seria 5, din care s-au vândut 273 de unități, deși se afla aproape de schimbul de generație. Acesta a fost urmat de Mercedes-Benz Clasa E, cu 232 de unități și de Audi A6, cu 205 unități. Cele trei modele domină segmentul premium din clasa mare și nu au concurență. Dar să trecem la aspecte practice. Toate cele trei modele sunt propulsate de un motor diesel de 3,0 litri, cu turbo, cu puteri maxime ce variază de la 258 CP la 272 CP. Noua Seria 5 are o lungime de 4,94 metri, ceea ce o face mai lungă cu un centimetru decât Audi A6 și cu doi decât Clasa E. Pentru a trece mai departe trebuie să vorbim despre părțile negative pe care le-am observat ca primă impresie la noua Seria 5. Sunt minore, dar le vezi imediat. Deși calitatea materialelor de la interior a crescut față de vechea generație, încă există plastice dure în partea inferioară a bordului. La acest capitol, Mercedes și mai ales Audi se prezintă mai bine. Un alt aspect neplăcut este camera pentru mersul cu spatele, care nu are nicio protecție la apă sau mizerie, ceea ce o face rapid inutilizabilă în zilele ploioase. Și cam atât. Trecem mai departe.
În testul nostru, Seria 5 a avut, alături de propulsorul diesel de 3,0 litri, o cutie automată și transmisie spate. Mercedes a fost echipat similar, iar Audi a avut parte de sistemul de tracțiune integrală quattro, standard pentru 3.0 TDI de 272 CP. Deja am vorbit puțin despre BMW, dar aici completăm tabloul: 265 CP, sistem de navigație (opțional pentru 764 de euro), tapițerie din piele, tren de rulare adaptiv și direcție integrală activă. Prețul de plecare este de 58.680 de euro cu TVA. Deși este cel mai vechi model la startul acestui test, Audi A6 are un preț de pornire de 60.979 de euro cu TVA, dar are avantajul tracțiunii integrale standard. Cum arată mașina de test – navigație MMI plus, suspensie pneumatică adaptivă, tapițerie din piele, scaune sport și jante de 19 inchi. Mercedes-Benz E 350 d are un preț de pornire de 58.994 de euro cu TVA, iar mașina noastră de test a fost echipată suplimentar cu sistemul multimedia Comand Online, Dynamic Body Control și jante pe 18 inchi, plus alte echipamente.
Cum se conduc – BMW produce plăcere, Audi e surprinzător
Pentru a anticipa ceea ce urmează trebuie să spun că tot ceea ce s-a întâmplat pe circuitul de viteză și pe drumurile publice este la superlativ pentru toate cele trei modele. Să începe cu Audi. Cutia S Tronic a lui A6 are o mică întârziere la plecarea de pe loc, apoi fluxul de putere pare neîntrerupt, iar tracțiunea este absolut impecabilă, grație sistemului quattro. A6 trece cu ușurință prin proba de jaloane, fără nicio ezitare. Atunci, totul este perfect? Nu chiar. Motorul V6 TDI este extrem de silențios și are cel mai bun răspuns la turații joase, dar asta se traduce într-o etajare mai scurtă a
cutiei, care aduce un dezavantaj la rularea pe autostradă. În treapta a 7-a a cutiei cu dublu ambreiaj, la o viteză de 120 km/h, turometrul ne arată 1650 rpm. Spre comparație, la BMW turația este de 1500 rpm, iar la Mercedes, de 1400 rpm. Astfel, pasagerii au un confort sonor mai bun la turații, iar economia de carburant are de câștigat. Acesta este și unul dintre motivele pentru care A6 are cel mai mare consum din test, cu o valoare de 7,2 l/100 km (Mercedes: 7,0 l/100 km, BMW: 6,6 l/100 km). Să trecem în Clasa E.
După doar câteva sute de metri putem spune că îmi place direcția fermă, cu control precis. Cât de mult a evoluat aceasta față de vechile generații. De asemenea, propulsorul V6 este extrem de plăcut și vivace în orice regim de turație, chiar dacă uneori este prea mult prezent din punct de vedere sonor. Cutia de viteze cu nouă trepte nu este cea mai rapidă din acest test, însă are un rol esențial pentru confort, deoarece trece de la o treaptă la alta aproape fără să simți. Modelul testat nu a fost echipat cu superba suspensie pneumatică, astfel încât trecerea peste denivelările scurte repetate transmite ușoare vibrații în habitaclu. În plus, greutatea nu este de partea sa. E 350 d cântărește 1904 kg, cu doar 18 mai puțin decât Audi A6, care vine standard cu quattro, și cu 128 kg mai mult decât BMW 530d.
Cu aceste informații ajung în spatele volanului din Seria 5 și imediat sunt prins în mrejele ADN-ului sportiv tipic BMW. Motorul murmură de parcă ar fi alimentat cu benzină, accelerația răspunde la cele mai mici impulsuri, direcția pare că este controlată mental, iar direcția integrală face ca nivelul agilității din viraje să fie net superior concurenților din test. Pe pista de viteze am uitat imediat că sunt la volanul unei limuzine de aproape 5 metri lungime. Seria 5 frânează, virează, accelerează și se înscrie în viraje absolut impresionant pentru acest segment, iar cutia de viteze retrogradează chiar și mai multe trepte fără să ezite. Pachetul oferit este impresionant. Unii ar putea spune că diferențele dintre cele trei modele nu sunt atât de mari, dar atunci când le conduci în același regim și pe același drum simți imediat aceste detalii. În testul nostru comparativ, noua Seria 5 se impune atât la capitolele Grup motopropulsor, Conducere, cât și la Confort. Surprinzător, domină și capitolul Protecția mediului, cu cel mai mic consum din test, diferența față de rivali fiind semnificativă – 6,6 l/100 km pentru un motor de 265 CP este cu adevărat o performanță. Chiar și mai impresionant este că, în regim sportiv pe circuit, consumul nu a trecut niciodată peste 11,0 l/100 km.
Și, ca să încheiem, la Seria 5 se mai poate lucra la calitatea interiorului, așa cum am spus anterior, în special în partea de jos a bordului. |nsă, BMW a reușit să îmbine într-un mod impresionant caracterul dinamic specific mărcii cu nivelul ridicat de confort, fapt ce transformă Seria 5 într-o limuzină ce se poate mula după preferințele șoferului. Mercedes-Benz este campionul liniștii de la interior, fiind impecabil chiar și la viteze mari, când discuțiile între pasageri pot fi purtate fără a se ridica tonul vocii. Audi impresionează prin atenția la detalii de la interior, fiind extrem de bine finisat, cu materiale atent alese și aproape fără zone care să poată fi criticate, indiferent unde sunt căutate. În final, totul este subiectiv și nu ai cum să nu iubești aceste trei limuzine de excepție.
Clasament
1 .BMW 530d – 600 puncte
Motor vivace și economic, echilibru perfect între sportivitate și confort.
2. Mercedes E 350 d – 585 puncte
O conectivitate impecabilă și foarte silențios, dar pierde puncte la motorizare.
3. Audi A6 3.0 TDI quattro – 583 puncte
Tracțiune excelentă grație sistemului quattro și o finisare de excepție la interior.
Finanțare prin Porsche Leasing: avans 12.437 euro fără TVA, rata 654 euro fără TVA
Rata PERFECT LEASING calculată pentru Audi A6 3.0 TDI quattro 272 CP, preț 62.183 de euro fără TVA cu bonus financiar scăzut, durată 48 luni, avans 20%,
10.000 km/an, volum finanțat 49.746 de euro, dobandă fixă EUR 5,39%, DAE 6,46%, fără asigurare CASCO. Oferta se supune unor termene și condiții.
În catalogul digital din secțiunea de mașini noi poți găsi toate prețurile și datele tehnice pentru mașinile vândute în România.
Verdict
Această comparație a scos în evidență trei caracteristici speciale. BMW Seria 5 este extrem de echilibrat și poate fi atât atlet, cât și specialist al confortului. Mercedes-Benz Clasa E este foarte modern, precum un gadget pe roți, iar Audi, deși e cel mai vechi model din test, nu este deloc îmbătrânit, ci încă tânăr. Concluzia? Seria 5 nu arată foarte schimbată față de generația anterioară, dar atunci când ajungi la volan, nu mai vrei să te dai jos. Plăcerea de a conduce într-un ritm sportiv a fost completată cu succes de un comportament care aduce un nivel de confort ridicat în orice mediu de rulare.