Indiferent de competiție, cursa de la Le Mans este una dintre cele mai spectaculoase și imprevizibile competiții din motorsport. An de an parcă avem un scenariu făcut pentru a nu putea fi anticipat și de aici vine mare parte din frumusețea curse de 24 de ore.
Anul acesta lupta la vârf s-a dat între Porsche, care a câștigat anul trecut într-un mod incredibil, și Toyota, după ce Audi a anunțat că se retrage din campionatul de anduranță. Niponii s-au aliniat la start cu trei mașini, în timp ce Porsche a avut doar două. Cum Toyota a spulberat recordurile pe tur în calificări, cursa se anunța extrem de disputată. După start, primele cinci poziții au fost împărțite frățește de cele cinci mașini, cu Toyota la conducere și lucrurile au continuat fără multe evenimente importante.
Asta până în momentul în care mașina Porsche cu numărul 2 a trebuit să intre la boxe pentru schimbarea motorului electric, unde a petrecut mai mult de o oră și zece minute. Cursa părea încheiată pentru ei, însă la Le Mans totul se joacă până în ultima secundă. Și așa a fost cazul și acum. La căderea nopții, mașinile Toyota ocupau primele două locuri, dar ghinionul care parcă se ține scai de ei și-a cerut partea. La interval de doar câteva minute prima mașină a abandonat după o serie de probleme semnalate (zgomote, motor, ambreiaj), iar cea de-a două a ieșit în decor după un acroșaj, fapt ce a provocat o pană ce a distrus sistemul hidraulic de pe puntea spate. Așadar, dezastru pentru Toyota, mai ales că cea de-a treia mașină a avut constant probleme și era deja cu mult în urmă.
Porsche s-a instalat la conducere cu mașina numărul 1, în timp ce a doua avea peste 20 tururi întârziere. Când totul părea destul de clar, motorul termic a acesteia cedat și a trimis cursa într-un scenariu de neconceput. Lider a devenit o mașină de clasă inferioară LM P2 (Oreca-Gibson) care concurează sub titulatura Jackie Chan. Da, acel Jackie Chan.
Calculele hârtiei ne arătau că cea de-a doua mașină Porsche avea șanse să ajungă la bătaie pentru primul loc cu doar 10 minute înainte de finalul celor 24 de ore, dar micile probleme ale mașinii Oreca-Gibson au făcut ca schimbarea de lider să se producă la circa 70 de minute înainte de finalul cursei. După acest moment, nimic deosebit nu s-a mai întâmplat, Porsche (BERNHARD Timo/BAMBER Earl/HARTLEY Brendon) reușind să se impună pentru al treilea an consecutiv, cu o mașină care a stat la boxe mai mult de o oră și zece minute. O premieră.
La clasa GTE Pro, după o luptă fabuloasă între Corvette, Aston Martin, Porsche și Ford, cu dueluri la limită până în ultimele secunde, Aston Martin Racing s-a impus în fața celor de la Ford Chip Ganassi, fiind urmați Corvette Racing – GM și de Porsche GT Team. Finalul a fost cu adevărat fabulos. În ultimul tur modelul Corvette se afla la conducere cu doar o secundă, dar a comis o greșeală, a făcut pană și a pierdut chiar și locul al doilea pentru doar 3 secunde.
Le Mans 2017 – Clasament LM P1
1 #2 Run Porsche LMP Team BERNHARD Timo Porsche 919 Hybrid M
9 #8 Run Toyota Gazoo Racing BUEMI Sébastien Toyota TS050 – Hybrid M
50 #1 Ret. Porsche LMP Team LOTTERER André Porsche 919 Hybrid M
54 #9 Ret. Toyota Gazoo Racing LAPIERRE Nicolas Toyota TS050 – Hybrid M
55 #7 Ret. Toyota Gazoo Racing KOBAYASHI Kamui Toyota TS050 – Hybrid M
60 #4 Ret. Bykolles Racing Team WEBB Oliver ENSO CLM P1/01 – Nismo M
Le Mans 2017 – clasament GTE Pro
18 #97 Run Aston Martin Racing ADAM Jonathan Aston Martin VANTAGE D
19 #67 Run Ford Chip Ganassi Team UK TINCKNELL Harry Ford GT M
20 #63 Run Corvette Racing – GM TAYLOR Jordan Chevrolet Corvette C7.R
21 #91 Run Porsche GT Team MAKOWIECKI Frédéric Porsche 911 RSR M
22 #71 Run AF Corse BIRD Sam Ferrari 488 GTE M
23 #68 Run FORD CHIP GANASSI TEAM USA HAND Joey Ford GT M
24 #69 Run FORD CHIP GANASSI TEAM USA WESTBROOK Richard Ford GT M
25 #64 Run Corvette Racing – GM FÄSSLER Marcel Chevrolet Corvette C7.R M
26 #95 Run Aston Martin Racing THIIM Nicki Aston Martin VANTAGE D
28 #66 Run Ford Chip Ganassi Team UK PLA Olivier Ford GT M
47 #51 Run AF Corse CALADO James Ferrari 488 GTE M
53 #92 Ret. Porsche GT Team CHRISTENSEN Michael Porsche 911 RSR M
57 #82 Ret. RISI COMPETIZIONE KAFFER Pierre Ferrari 488 GTE M