Volvo V90 Cross Country vs Mercedes Clasa E All-Terrain: Cine trece valea seacă învinge?

La 20 de ani după apariția lui V70 Cross Country vine și Mercedes cu o ofertă proprie pe tema SUV-break: Clasa E All-Terrain.

Cu greu se poate imagina un concept care să îmbine mai bine versatilitatea practică, polivalența on/offroad și dinamica riguroasă decât cel de SUV realizat pe baza unui break din clasa mare. Pentru o configura– ție de top în astfel de condiții, orientarea către motorizările turbodiesel economice rămâne preferabilă. Vorbim despre automobile cu profil de allrounder, dispunând de mult spațiu în interior, un nivel ridicat de siguranță și o ambianță de călătorie de primă clasă. Ce-ți poți dori mai mult?

Se poate și mai mult! Plusăm în acest segment cu motricitate excepțională și oarece abilități offroad. Respectivele calități s-au făcut remarcate la pionierul clasei, Subaru Legacy Outback din 1996. Un an mai târziu a fost lansată prima generație Volvo V70 Cross Country. De-a lungul ultimilor 20 de ani s-au succedat trei generații în seria suedeză, succesul comercial fiind semnificativ. Recent, Mercedes a pătruns pe teritoriul SUV-break mizând pe versiunile E-Class T-Model All-Terrain, insistând pe stilul luxos al mărcii. Oare experiența mai mare a celor de la Volvo în materie de SUV-break-uri e suficientă pentru a face față perfecționismului din rețetele Mercedes?

În esență, conceptul tehnic e simplu și eficient la ambele mașini. V90 Cross Country are o gardă la sol mai mare cu 65 mm față de a variantei standard și un program dedicat rulării offroad (sistemul cu mai multe moduri de rulare e opțional), ce permite patinări ale roților la viteze de până la 40 km/h. Elementele de design Cross Country nu au vreo funcție deosebită, dar există și scuturi pe dedesubt. Mercedes vine cu o contraofertă calibrată oarecum similar. Noul său SUV-break e capabil să lase asfaltul în urmă fără ezitări, având o gardă la sol mai mare cu 20 mm față de a variantei conven- ționale. Mai precis, suspensia sa pneumatică e în măsură să ridice garda la sol până la maximum 156 mm. Atunci când se rulează cu viteze mari, reducerea gărzii la sol la valoarea cea mai de jos se face automat.

Volvo V90 Cross Country vs Mercedes Clasa E All-Terrain

În sistemul de gestiune al tracțiunii integrale permanente e inclus un program All-Terrain, care asigură optimizarea repartiției cuplului motor la roți în condiții de aderență precară. Suspensia pneumatică a lui Mercedes oferă un avantaj considerabil privind confortul la rulare, filtrarea denivelărilor fiind exemplară: toate neregularitățile drumului par să dispară, pur și simplu. Volvo are o configurație mai simplă a suspensiei, cu arcuri spirale obișnuite (la roțile din față) și cu un arc lamelar transversal (la cele din spate). {i aceasta asigură o absorbție convingătoare a perturbațiilor produse de denivelări, însă cele scurte și frecvente se fac, totuși, simțite în mașină. Trecerea peste denivelări pronunțate generează și oarece trepidații în volan. Indiferent ce denivelări trec pe sub mașină, Mercedes nu pare vreodată să fie impresionat de ceva. Nu se simte niciun efect colateral în direcție, iar asistarea acesteia oferă o senzație mai realistă la manevrare decât volanul prea ușor de rotit al lui Volvo.

Volvo V90 Cross Country vs Mercedes Clasa E All-Terrain

Ambele automobile s-au dovedit a fi destul de performante, cu toate că în test au fost implicate cele mai mici motorizări turbodiesel. Motorul lui Volvo D4 (190 CP) are un sunet ceva mai aspru decât propulsorul Mercedes (194 CP). Acesta răspunde cu mai multă spontaneitate la accelerație, iar transmisia sa automată oferă schimbări rafinate și rapide ale treptelor. La cutia automată cu 8 trepte de la Volvo se simt uneori întârzieri sau mici șocuri în schimbări, mai ales în trecerea de la viteza a doua la a treia și invers. La viteze mari, mașinile se comportă bine, cu mențiunea că Mercedes are mai mult nerv. În plus, consumul său s-a dovedit a fi mai mic cu aproximativ 1,0 l/100 km, iar acest avantaj ține, în parte, de cutia de viteze bine pusă la punct.

Volvo V90 Cross Country vs Mercedes Clasa E All-Terrain

Conceptul interioarelor reflectă pretenții de lux ridicate în ambele cazuri. V90 mizează pe o expresie a purității și serenității, în timp ce opulența, o anume notă de masivitate și calitatea de top a materialelor reprezintă cartea de vizită a lui Mercedes. Referitor la sistemul de operare al touchscreenului cu diagonala de 9 inchi de la Volvo, acesta a suscitat discuții aprinse în redacție. Cei care l-au apreciat au spus că elementele grafice sunt generos dimensionate și lesne de găsit prin meniuri – utilizarea fiind lesne de asimilat pentru oricine are un smartphone. Criticii au fost de părere că mișcarea „swipe' pentru a umbla prin straturile virtuale ale ecranului trebuie să fie destul de precisă, fiind necesar să nimerești cu degetul exact linia de demarca-    ție pe care vrei să o miști, altminteri efectul pe ecran este altul decât cel dorit. Cu cât elementele virtuale sunt mai mici, cu atât riscul respectiv e mai mare. Pe de altă parte, și sistemul Comand de la Mercedes (având comutator și touchpad) lasă loc de erori în găsirea căii către funcțiile dorite, lăsând loc de optimizare.

În încheiere prezentăm câteva cifre importante, care vor face alegerea mai ușoară. Mercedes vine cu un volum util maxim de 1820 l și o sarcină utilă de 646 kg, în timp ce aceste caracteristici la Volvo sunt de 1526 l și, respectiv, 563 kg. Acestea fiind spuse, victoria nu i-a scăpat lui Mercedes All-Terrain.

Volvo V90 Cross Country vs Mercedes Clasa E All-TerrainLocul 1: Mercedes E 220 d 4Matic T All-Terrain, 589 de puncte
Un mare și foarte comod vehicul pentru călătorii lungi, care este destul de agil. A câștigat testul fără emoții.

Volvo V90 Cross Country vs Mercedes Clasa E All-TerrainLocul 2: Volvo V90 Cross Country D4 AWD, 554 de puncte
Alternativă demnă de interes la oferta germană, Volvo nu atinge același nivel la rafinament și confort.

Verdict
La 20 de ani după lansarea primei generații, V70 Cross Country a evoluat frumos și constituie o ofertă tentantă. Deși abia acum atacă segmentul, Benz vine cu parametri superiori aproape pe toată linia. Ca rafinament estetic, Volvo uimește.

Adaugă un comentariu