Deși este produsul unei mărci așa-numite de buget, Dacia Duster nu lasă de dorit în privința posibilităților de configurare. Recent, cu puțin timp înainte de finalul de carieră al acestei generații, Duster a primit un nou volan multifuncțional și o cutie de viteze cu dublu ambreiaj EDC.
Pentru cine a uitat: debutul Daciei Duster a avut loc în 2010 și o restilizare amplă a avut loc în 2014. Suntem în 2017 și cariera comercială a acestei prime generații de SUV-uri Dacia se apropie de sfârșit. În pofida faptului respectiv, iată că Duster a primit noi elemente de modernizare. Cel mai important dintre acestea este, fără îndoială, cutia de viteze cu dublu ambreiaj EDC (Efficient Dual Clutch sau Enjoy Driving in Comfort, după cum vă sună mai bine), cuplată la motorizarea turbodiesel 1.5 dCi de 109 CP. Grupul motopropulsor astfel configurat se regăsește, de asemenea, la Renault Megane și Kadjar.
Cutia de viteze cu dublu ambreiaj EDC îmbină remarcabil confortul de utilizare (un atu esențial în circulația aglomerată din orașe) cu schimbările prompte ale treptelor, care avantajează dinamica mașinii în comparație cu posibilitatea adoptării unei cutii automate convenționale, cu convertizor de cuplu. Pentru că se potrivește foarte bine profilului unei utilizări preponderent urbane, investiția integrării cutiei EDC cu 6 trepte la Duster a vizat numai crearea unor variante 4×2 (tracțiune față).
Modul de operare al cutiei EDC se potrivește bine cu caracterul ferm și tonic al lui Duster dCi. Trecerea de la o treaptă de viteză la alta se face, în general, cu finețe și fără a apărea sincope evidente în fluxul transmiterii forței motrice. În mers, tendința programului cutiei este de a schimba vitezele escaladând în cât mai mică măsură plaja de turație a motorului, în scopul unei conduceri economice. Cutia nu are programe automate specifice, gen economic, normal sau sport, însă oferă posibilitatea selecției manuale a treptelor.
Cei care doresc să conducă în manieră categoric rapidă vor simți nevoia să recurgă la modul manual, astfel încât să nu se trezească la vreun început de depășire că intervin schimbări spre treptele superioare, cu căderile de turație aferente sau, în general, că ritmul mersului e cumva grevat de efectuarea în regim automat a mai multor schimbări decât ar face cel de la volan. Revenim astfel asupra ideii că softul după care lucrează EDC acordă, prin definiție, prioritate reducerii consumului, și nu sportivității. În comparație cu un Duster Laureate dCi 4×2 cu cutie manuală, varianta echivalentă cu transmisie EDC are un preț mai mare cu 1.300 de euro.
Cât despre elementele formale de noutate cu care Dacia a ieșit la înaintare în luna mai, menționăm aici și lansarea ediției limitate Explorer. Este vorba de o finisare personalizată prin elemente de decor arămii și tapițerie brodată în interior. La exterior, exemplarele seriei Explorer ies în evidență prin jantele specifice și noile nuanțe de vopsea Gris Islande și Orange Ocre. Una peste alta, din strategia astfel desfășurată deducem că Dacia vizează atragerea unor potențiali cumpărători nu doar cumpătați cu bugetul, ci și sensibili la prezența unor tușe de rafinament. În fond, de ce nu?
Cu toate că se află pe piață de aproape șapte ani și nu mai este mult până la intrarea în showroomuri a succesorului său, Duster continuă să fie solicitat de către cumpărători. Încă din primul său an de carieră, a obținut poziția de cel mai vândut SUV din România în favoarea mărcii Dacia și de atunci nu a mai cedat-o. Ce-i drept, 84% dintre cele peste 44.000 de exemplare vândute în țara noastră sunt cu tracțiune 4×4 și 77% din ele au propulsoare turbodiesel. Duster, în configurație cu tracțiune numai pe roțile din față, este deja bine apreciat la export. Cât despre progresul înregistrat pe partea ridicării nivelului de calitate a finisării și de extinderea posibilităților de echipare, cu siguranță că niciun fel de client din nicio țară nu va respinge vreodată așa ceva. Cât de departe își permite Dacia să avanseze în direcția menționată? Greu de spus, în condițiile în care spiritul mărcii e mai degrabă pragmatic decât flatant.
Dacia Duster 1.5 dCi EDC: Date tehnice
Motor L4, turbo, diesel • Cilindree 1461 cmc • Putere maximă 109 CP/4000 rpm • Cuplu maxim 260 Nm/1750 rpm • Transmisie față, cutie cu dublu ambreiaj cu 6 trepte • 0-100 km/h 11,9 sec • Viteza maximă 169 km/h • Dimensiuni: L/l/h 4315/1820/1695 mm • Consum mediu 4,5 l/100 km • Emisii CO2 116 g/km • Preț 16.550 euro
Dacia Duster 1.5 dCi EDC: Pe scurt
Ce ne place: Cutia EDC schimbă rapid și lin.
Ce nu ne place: Ar fi fost utile padele la volan.
Factorul wow: Cutie cu dublu ambreiaj la Dacia?
Public-țintă? Fanii cutiilor de viteze automate.
Verdict
Cine consideră că portretul-robot al mașinii dorite trebuie să conțină tracțiune față și cutie automată (ca un automobil comod de condus și economic), plus spațiu interior, poziție la volan și gardă la sol de SUV, nu mai are nicio scuză să nu își ia Dacia Duster EDC.