Ce se intampla atunci cand cel mai amarat armasar din grajd poate face mai multe decat cei pur sange? Situatia in Concernul VW devine complicata. Trebuie oare ca Skoda sa faca exclusiv cele mai proaste masini? Cu siguranta, nu. Managerii concernului trebuie sa se gandeasca bine impotriva cui isi lasa caii sa concureze. Cel mai bine ar fi sa nu o faca tot contra lor.
Era de asteptat ca cel mai mare model de la Skoda sa bulverseze scara valorilor in cadrul Concernului Volkswagen si acest lucru nu s-ar intampla pentru prima oara. Skoda e ca un costum de sef, cu o eticheta pe care scrie „bun“ si „ieftin“. Are tehnologia noua de la VW, dar poarta un logo modest. Nu e in pas cu moda, asa cum e noul trend de design si – scuze, Skoda! – nu e nici pentru cei la care conteaza foarte mult imaginea.
Skoda Superb are un look moderat si nici nu este cea mai frumoasa masina. Este scurta in fata si in spate si lunga in partea de mijloc. Dar asta nu conteaza, pentru ca designul este subiectiv, iar frumusetea adevarata vine din interior.
Intrebarea definitorie este alta: ofera Superb mai mult decat rudele sale aristocrate de la Audi si VW echipate cu acelasi motor (1,8 turbo cu injectie directa si 160 CP)? In primul rand, Skoda Superb vine cu un pret mai mic decat al concurentelor. Acest lucru nu a sacrificat insa echiparea de baza. In standard, vom gasi dotari importante, care la celelalte doua rivale sunt oferite contra cost. Astfel, in echiparea Ambition (care nu este cea mai inalta), Superb ofera dotari precum climatronic cu doua zone, scaun sofer reglabil electric, airbag pentru genunchi sau proiectoare de ceata cu functie „cornering“. Asadar, unu la zero pentru Skoda.
Acum va rugam sa urcati in masina si cel mai bine ar fi sa o faceti in spate, caci aici modelul ceh este campion. Locul din spate este, in mod clar, cel mai mare din clasa medie si putem spune ca se poate sta la fel de comod ca intr-o limuzina de clasa superioara. Sa fi uitat oare cei de la Skoda, cand au dezvoltat acest model, in ce clasa trebuie incadrat?
Interiorul pare foarte bine finisat si nu exista senzatia de ieftin. La acest capitol, chiar si Audi este doar o idee mai elegant, iar cand urci in VW, ai un sentiment de sobrietate, de parca te-ai afla intr-o sucursala de banca. Skoda Superb trebuie laudata pentru aceste aspecte si putem reprosa doar confortul mai modest disponibil pentru locurile din fata.
Al doilea punct de atractie de la Superb este hayonul, care beneficiaza de sistemul denumit de cehi Twindoor. Acesta se poate deschide ca la un sedan sau, cu tot cu luneta, ca la un hatch. Sistemul functioneaza foarte simplu si este usor de manevrat. Combinatia dintre portbagajul imens (565 litri, iar prin rabatarea scaunelor – 1.670 litri) si podeaua dubla face ca Skoda sa aiba o capacitate de incarcare apropiata de cea a unui combi. Astfel, scorul devine trei la zero. La capitolul ofertei de spatiu interior, Audi joaca intr-o liga inferioara.
Cum sta oare situatia la partea de dinamica? Superb dovedeste ca este un model multitalentat. In curbe, masina pare mult mai mica si nu ii simti lungimea, iar fenomenul de subvirare apare destul de tarziu. In momentele in care masina este condusa intr-o maniera sportiva, pasagerii inca au parte de un confort rezonabil.
Suprafetele cu denivelari mari sunt absorbite excelent de trenul de rulare. Putem critica doar faptul ca la viteze reduse, cand se trece peste denivelarile mici si scurte ale drumului, acesta pare rigid. Nu este chiar optim, dar nici nu este o problema. Directia putea fi mai incisiva, iar schimbarea treptelor, mai usoara.
Cand se apasa pedala de acceleratie, Superb nu arata un temperament exploziv si este normal. Am avea asteptari prea mari de la cei 160 CP care trebuie sa puna in miscare o limuzina de aceste dimensiuni. In orice caz, puterea este suficienta pentru depasiri. Motorul turbo cu patru cilindri nu are nevoie de turatii inalte pentru prestatii bune, si atunci cand este in sarcina, nu este zgomotos, ci se limiteaza doar la a scoate un murmur. Alt punct de apreciat este si faptul ca Superb consuma apropiat de ceea ce a declarat producatorul. Masuratorile noastre au indicat un consum de 7,9 litri/100 km.
Aceste lucruri doar aduc situatia dintre cele trei combatante la egalitate. E normal ca Superb sa piarda la partea de dinamica, daca tinem cont de dimensiuni si de faptul ca sub capota celor trei masini este acelasi motor. Audi si Skoda cantaresc aproape la fel (nu e un capitol cu care A4 sa se poata mandri), dar VW este cu 90 de kg mai usor. De aceea, acesta se misca mai vioi. Dar acesta este singurul avantaj pe care VW il are in fata rudelor sale.
Ca sa spunem lucrurilor pe nume, Superb este versiunea mai buna a lui Passat, si spunem asta fara sa avem dubii prea mari. Insa nu e de mirare, daca tinem cont ca actualul model de Passat este pe piata de trei ani. Faptul ca acesta nu este la fel de spatios in spate, comparativ cu Skoda, nu poate fi considerat un dezavantaj major, pentru ca ofera loc suficient. Nici in Audi lucrurile nu stau mai bine la capitolul spatiu interior. Daca nu am tine cont de prestigiul celor patru cerculete si de designul sau placut, am putea sa ne intrebam care sunt atuurile propuse de A4.
La capitolul oferta de spatiu interior, A4 nu se apropie de Superb. In spate, pasagerii adulti trebuie sa stea cu picioarele stranse. Si portbagajul? Nici aici nu exceleaza, pentru ca ofera o sarcina utila maxima de doar 418 kg, iar portbagajul are un volum de 480 litri. A4 primeste puncte minus si la capitolele acceleratie si franare. La amandoua, Audi are rezultate mai slabe decat competitorii din test. A4 ar trebui sa isi arate calitatile de marca premium cel putin la partea de dinamica. Pana la urma, A4 are o platforma proprie si este singura masina din test care beneficiaza de un motor dispus longitudinal si o distributie mai buna a greutatii.
Rezultatul este ca, in mod clar, Audi are o directie mai precisa. Asta sugereaza o agilitate buna, dar in acelasi timp directia poate fi considerata de unii prea temperamentala, pentru ca apar influente datorita cuplului. De asemenea, tipic masinilor cu tractiune fata, aceasta are o tendinta subviratoare care insa se simte tarziu. Suspensia este setata mai flexibil si este cea mai confortabila, dar la denivelari mari isi arata limitele. Cel mai important plus al lui Audi este confortul. A4 are si cele mai bune valori in ceea ce priveste nivelul de zgomot la rulare.
Dar acestea sunt oare de ajuns pentru a invinge colegul din Cehia? Noi spunem ca nu, si acest lucru este confirmat si de punctaj. Este clar ca Skoda este o masina extrem de reusita, cel putin fata de concurentii din Concernul VW.