PROBLEMA TRAMVAIULUI este o dilemă morală născută la Oxford University, în 1967: dacă un tramvai scăpat de sub control se îndreaptă pe linie către cinci muncitori care nu bănuiesc nimic, dar noi avem puterea de a-l devia pe altă linie unde lucrează un singur om, ce facem? Când numărul mașinilor prevăzute cu un mod de conducere autonom va crește, ne vom confrunta tot mai des cu această dilemă.
Mașinile autonome ar urma să reducă drastic numărul de accidente de pe străzi, deoarece multe dintre acestea au loc din cauza neatenției sau oboselii, însă un aspect mai puțin discutat este moralitatea deciziilor acestui sistem. Dacă o mașină autonomă se află în situația de mai sus, iar frânarea nu este o opțiune, ce decizie va lua? Unii constructori vorbesc despre prioritizarea salvării ocu-panților mașinii, alții spun că își asumă comportamentul sistemului. În acest viitor, responsabilitatea constructorului nu se va mai restrânge drastic în momentul în care clientul pleacă din showroom, ci va continua pe întreaga durată de folosință. Totodată, tu ca ocupant, vei fi împăcat ulterior cu o eventuală decizie a mașinii? În showroom vei întreba ce va face în situația de mai sus?
Problema tramvaiului este des utilizată, iar majoritatea respondenților vor sacrifica un om pentru a salva alți cinci. Într-o aplicare reală, însă, sunt prea mulți factori care pot schimba decizia unui om și niciun sistem nu poate conține toate scenariile posibile. Tehnologia va continua să evolueze, însă vor fi pregătiți oamenii să-și asume și să trăiască mai departe cu rezultatul unei decizii care, chiar dacă le va salva viața, poate contravine cu ordinea firească din capul lor?
Citește și
Uite CE MAȘINI POȚI SĂ-ȚI IEI CU AJUTOR DE LA STAT!
De ce alimentezi unele mașini pe stânga și altele pe dreapta? AFLĂ AICI
Cum arătau reclamele la PECO în comunism
Planul ascuns al lui Nicolae Ceaușescu: Voia să meargă cu mașina pe sub București