Noul Duster a reuşit să impresioneze încă de la lansare. Acum am avut ocazia să îl testăm pe drumurile româneşti, configurat cu motor diesel şi cutie EDC.
E greu de găsit pe piaţa românească un model care să polarizeze într-o măsură mai mare decât Dacia Duster. De la cele mai impresionante laude, la cele mai aspre critici, SUV-ul Dacia le-a primit pe toate. Cel mai important produs de export al României, Duster asigură două treimi din producţia uzinei de la Mioveni, iar de succesul acestuia depind o întreagă industrie şi sute de mii de oameni. Asta ne dă o măsură a importanţei acestui model pentru Dacia, care s-a dat peste cap pentru a-l transforma total odată cu lansarea celei de-a doua generaţii.
Sigur, vizual, Duster rămâne extrem de conservator, cu modificări foarte subtile ale designului exterior. Interiorul aduce însă o mică revoluţie, care schimbă semnificativ imaginea lui Duster de maşină low-cost. De asemenea, SUV-ul Dacia apelează la tehnologii moderne pentru a asigura confortul şi siguranţa pasagerilor, multe dintre acestea în premieră pentru gama Dacia.
Pentru primul test drive în România cu noul Duster am avut la dispoziţie motorizarea diesel 1.5 dCi de 110 CP, configurată împreună cu o cutie de viteze cu dublu ambreiaj (EDC) cu şase trepte. |n echiparea de vârf Prestige, aceasta are în standard toate echipamentele pe care şi le-au dorit românii de la modelele Dacia. La loc de cinste, climatizarea automată, sistemul de navigaţie şi cameră video pentru asistenţă la parcarea cu spatele. Contra cost, sistemul de camere video MultiView (250 de euro), asistentul de unghi mort (200 de euro) şi, surprinzător, funcţia de acces „mâini libere (200 de euro) cu un card de acces foarte elegant profilat.
Cu tracţiune faţă şi cutie automată cu dublu ambreiaj, Dacia Duster este perfect adaptată circulaţiei urbane, în special traficului aglomerat din Bucureşti. Cel de la volan scapă de grija ambreiajului şi a schimbării treptelor, pornirea de pe loc se face lin, fără smucituri, iar sistemul start&stop îşi face discret datoria. Foarte important, trenul de rulare este confortabil la trecerea peste denivelări, o caracteristică binecunoscută a modelelor Dacia.
O menţiune specială merită noua direcţie cu asistare electrică. Aceasta asi gură o manevrare foarte uşoară a volanului pe loc şi la viteze mici, întărindu-se însă suficient la viteze mai mari. În viraje, aceasta asigură un feeling echilibrat, fiind completată de o ţinută de drum sigură, cu un balans minim al caroseriei.
Totuşi, nu cumpără nimeni un SUV pentru a merge exclusiv în oraş cu el, aşa că am ieşit pe autostradă şi am avut o primă mare surpriză la volanul lui Duster (ajustabil inclusiv pe adâncime, privilegiu al echipării Prestige). Noul model este semnificativ mai silenţios decât generaţia anterioară, cu un habitaclu foarte bine izolat fonic. Chiar şi la viteză de autostradă, zgomotul la vânt şi cel de rulare rămân în limite rezonabile, ceea ce permite o conversaţie la nivel normal între pasageri.
În plan dinamic, Duster dCi 110 EDC rulează agil, chiar surprinzător în anumite situaţii, cutia cu dublu ambreiaj păstrând un regim de turaţii optim şi retrogradând fără ezitare atunci când i se cere.
Pentru cei preocupaţi de consum, butonul Eco asigură un regim mai redus de turaţii, o reducere a cuplului motor şi un reglaj mai economic al sistemului de climatizare. Totuşi, trebuie spus că şi fără apăsarea acestuia, consumul mediu s-a păstrat în jurul valorii de 6,3 l/100 km, un rezultat foarte bun având în vedere că a inclus trafic urban, rulare pe autostradă şi urcare pe munte.
{i, pentru că tot a venit vorba de munte, trebuie spus că Duster se descurcă onorabil şi fără tracţiune integrală, chiar şi pe suprafeţele cu aderenţă scăzută, garda la sol ridicată fiind atuul său. |n absenţa zăpezii, noi am apelat la noroi şi am fost încântaţi că SUV-ul Dacia nu a cedat decât după încărcarea completă a roţilor cu noroi moale – o situaţie foarte rar întâlnită în exploatare.
Verdict
Primul test drive în România cu noul Duster a fost o surpriză plăcută. Acesta nu doar că arată foarte bine, ci dovedeşte şi calităţi reale. Confortul a fost îmbunătăţit semnificativ, ca şi calităţile dinamice.
“ Duster se descurcă onorabil şi fără tracţiune integrală, chiar şi pe suprafeţele cu aderenţă scăzută, garda la sol ridicată fiind atuul său”, ca si cum garda la sol da o mai bunā tractiune????
Duster! aceiasi Marie cu alta palarie…esentialul a ramas!!!! 3 stele NCAP!!!! motor un pic lenes, relativ potent, destul de imprecisa la viteze mari, OK in teren accidentat…si multe altele! o semi trompeta care incanta prin pret! sau mai bine zis incanta…acum pretul este sus si piata are alternative mult mai bine cotate!