Fii cuviincios! Așa mă dojenea tata atunci când, chiar și în urma reproșurilor, refuzam să-mi țin picioarele sub masă și le întindeam cât erau de lungi.
Ceva asemănător probabil că se întâmplă acum în familia Volkswagen. Rudele estice din Mlada Boleslav îi arată mamei VW iar și iar că au depășit de mult stadiul de copii ascultători și se tolănesc acum mai mult decât le e plapuma. Spre exemplu, cu SUV-ul XL Kodiaq. Acesta îl depășește pe Tiguan în lungime cu 21 cm. De un an, marele SUV ceh stârnește neliniștea pe segmentul său. Din păcate, și pentru cei care-l comandă, care trebuie să aștepte destul de mult. „Cel mai tare din parcare, atât în grupul Volkswagen, cât și pe piața europeană, rămâne totuși Tiguan, care se vinde de câteva ori mai bine decât Kodiaq. în aceste condiții, este de la sine înțeles că cei din Saxonia Inferioară se simt îndreptățiți să-și trimită elevul lor model în prelungiri.
Rezultatul are al doilea prenume All-space și a primit noi arme cu care să poată purta o luptă corectă cu rivalii săi. în primul rând este lungimea, care a ajuns ca prin minune egală cu cea a lui Kodiaq – 4,70 metri. Cu această problemă rezolvată, putem să dăm startul testului nostru comparativ – Skoda Kodiaq versus VW Tiguan Allspace, care trebuie să clarifice diferențele dintre cele două modele. Ambele s-au prezentat la start cu dieselul de 2,0 litri/150 CP, cutie de viteze cu dublu ambreiaj și sistem de tracțiune integrală. Sună a concordie frățească, dar la final apar diferențe surprinzătoare.
Ce oferă: Aceleași lucruri, doar că fiecare ușor altfel
Departamentele de design ale celor două companii acoperă aceeași bază tehnică în caroserii ușor diferite. La VW avem imaginea clasică a mărcii, cu pasaje de roți perfect rotunde, în contrast cu liniile drepte de la Skoda. în plus, la Allspace remarcăm un profil cu o idee mai ascuțit – până la urmă designul este o chestie de gust.
Sub caroserie, totul devine mai complicat. în ceea ce privește utilizarea cotidiană, nici unuia dintre candidați nu i se poate reproșa nimic, însă la impresia calității, Kodiaq se află ceva mai în urmă. Oare la fabrica VW din Puebla (Mexic), constructorii sunt mai atenți decât la Kvasiny în Cehia?
Posibil. în orice caz, cei din Wolfsburg știu foarte bine ce echipamente sunt importante într-un astfel de SUV de familie și care nu. Skoda a montat în mașina de test scaune sport foarte bune, dar scumpe. Tiguan Allspace vine cu scaune standard. Acestea nu oferă un sprijin la fel de bun, în schimb, datorită pernelor mai subțiri, rămâne mai mult spațiu, spătarul scaunului din dreapta șoferului se poate rabata și nu este obligatoriu să comandăm tapițerie din piele. în plus, cehii renunță la podeaua dublă a portbagajului. Astfel, în portbagajul lui Kodiaq încape o geantă de voiaj în plus, dar rămân praguri care pot deranja.
Skoda iese în dezavantaj și în ceea ce privește sistemele de asistență. Cei doi frați din familia Volkswagen supraveghează traficul din față, spate și lateral și încearcă să ne ferească de întâlniri neplăcute cu alți participanți la trafic, dar două opționale rămân rezervate exclusiv lui Tiguan. Pe de o parte, avem head-up-display-ul, care proiectează, pentru 526 de euro, informațiile relevante pe un mic ecran din policarbonat în câmpul vizual al șoferului. Pe de altă parte, avem asistentul adaptiv pentru faza lungă, care comandă inteligent farurile și știe să ilumineze selectiv, în jurul mașinilor care vin din față. La faza lungă, Skoda poate doar să aprindă și să stingă farurile.
Înainte de a apărea ideea că VW ar fi noul „best-buy din grupul Volkswagen: la echiparea de confort, Kodiaq se află net în avantaj, oferind standard acces fără cheie, faruri adaptive cu LED și mai multe echipamente oferite în standard încă de la echiparea Style.
Cum se conduc: Diferențele le simt doar cei pretențioși
Dacă mergi cu Kodiaq și te urci apoi în Allspace, te vei întreba probabil dacă sunt acestea cu adevărat două mașini diferite. Da, sunt. Deoarece motorul, cutia de viteze cu dublu ambreiaj și trenul de rulare aparțin aceleiași platforme modulare, între Kodiaq și Tiguanul lung sunt doar diferențe de nuanță. Skoda are o suspensie mai moale, se leagănă mai mult pe denivelările lungi, iar direcția mai moale o face să pară mai puțin agilă ca VW. Inginerii i-au rezervat acestuia un mix impresionant pentru trenul de rulare, fiind plăcut de ferm în viraje, dar și foarte confortabil pentru uzul cotidian. în ceea ce privește propulsia, cele două modele fac remiză – rulează bine, consumă puțin și uneori deranjează la start&stop.
Cât costă: Skoda recuperează prin costuri mai avantajoase
Dacă la prețuri de bază diferența este de numai 2.164 de euro în favoarea lui Kodiaq, aceasta se adâncește odată cu adăugarea echipamentelor opționale – peste 6.000 de euro la final. Să ai o Skoda are unele avantaje.
Verdict
O decizie de cumpărare între cele două SUV-uri mari din familia Volkswagen ar trebui să se facă doar pe baza designului și a preferințelor personale. La noi învinge Allspace datorită punctelor în plus obținute constant, la fiecare capitol de evaluare. Avantajul lui Kodiaq la capitolul Costuri nu reușește să răstoarne această situație.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 DSG Style 32.560 euro VW Tiguan Allspace 2.0 TDI 4Motion DSG Comfortline 34.724 euro
Avans (20%) 6.025 euro 7.047 euro
Perioadă de finanțare (luni) 48 48
Rată lunară (valoare reziduală 0) 291** 347***
*Toate prețurile sunt exprimate în euro. Cu excepția cotațiilor Porsche Leasing, toate celelalte cotații de leasing sunt orientative. **Rata este valabilă prin Porsche Leasing România IFN SA pentru SKODA Kodiaq Style 2.0 TDI 4×4 DSG 150 CP, preț 30.127 euro fără TVA, produs PERFECT LEASING, perioadă de finanțare 48 luni, avans 20% (6.025 euro fără TVA), rulaj anual 10.000 km, dobândă fixă EUR 5,89%, volum finanțat 24.102 euro, rata nu include CASCO și TVA. Oferta este dedicată persoanelor juridice și se supune unor termene și condiții. ***Rata este valabilă prin Porsche Leasing România IFN SA pentru VW Tiguan Allspace Comfortline 2.0 TDI 4Motion DSG 150 CP, preț 35.237 euro fără TVA, produs PERFECT LEASING, perioadă de finanțare 48 luni, avans 20% (7.047 euro fără TVA), rulaj anual 10.000 km, dobândă fixă EUR 5,89%, volum finanțat 28.190 euro, rata nu include CASCO și TVA. Oferta este dedicată persoanelor juridice și se supune unor termene și condiții.