ENGLEZII ÎȘI PIERD APETITUL PENTRU EUROPA, dar încă vor să fie prezenți în segmentul mașinilor de lux. Ultima provocare a celor de la Jaguar pentru Mercedes și BMW: un automobil premium spațios la un preț mai convenabil.
Jaguar XF Sportbrake se prezintă îmbrăcat cu cel mai bun costum, cu transmisie integrală în premieră, dar și cutie automată, propulsat de un motor diesel de 240 de cai-putere. Urmează cronometrarea lui în cadrul testelor. Te doare fizic să vezi modelul Jaguar XF Sportbrake 25d AWD, varianta R-Sport (o opțiune de aproape 2.400 de euro) vopsit Silicon Silver, cum aleargă pe macadam cu jantele sale de 18 inchi.
Privit din spate, combi-ul sportiv al celor de la Jaguar este atât de reușit și dinamic, încât am și uitat de elegantul sedan XF, identic din punct de vedere al designului până la montantul B. Stopuri ca pe F-Type, la care se adaugă evacuările înguste. Nebunie! Hayonul este acționat electric (standard), locurile din spate sunt poziționate jos, iar de confort se ocupă suspensia pneumatică cu control al nivelului. Pasagerii vor descoperi pe bancheta din spate surprinzător de mult loc, însă XF Sportbrake nu stă la fel de bine la spațiul pentru picioare. Cu o capacitate maximă a portbagajului de până la 1.700 de litri, britanicul poate transporta cu o valiză mai puțin decât un Mercedes Clasa E. Geanta cu crosele de golf – un fel de etalon britanic pentru măsurarea portbagajului, încape perfect în spate. Weekendul e salvat.
În partea din față, ești înconjurat de un interior care emană o senzație de compromis: între funcționalitate și ciudățenii, între lux și neprotocolar. În orice caz, complet diferit față de ce oferă germanii. La pornire, levierul cutiei automate se ridică din consolă, lupta în habitaclu se dă între crom și fibra de carbon, iar mirosul tipic englezesc de piele predomină. Totul este bine finisat, iar calitatea este tocmai bună. Dar Jaguar XF Sportbrake nu ar fi un Jaguar adevărat fără micile particularități ale mărcii. Sistemul de infotainment devine câteodată enervant, cerând urmărirea unor pași ilogici, iar sistemul de navigație nu poate prelua comenzi vocale.
Totodată, calitatea sunetului oferit prin intermediul conexiunii Bluetooth este slabă. Te orbește cumva soarele prin cel mai mare acoperiș panoramic oferit în segment? Nicio problemă, un gest și el dispare. La apăsarea unui buton, dieselul de 2 litri se trezește. Același propulsor disponibil cu 163 sau 180 de cai-putere, dar în XF Sportbrake are turbină cu geometrie variabilă și produce 240 de cai-putere. Cei 500 Nm de cuplu produși de motor se lipesc de asfalt grație tracțiunii integrale cu diferențial autoblocant, iar puterea jonglează cu viteză incredibilă – 100% către puntea spate sau 90% către puntea față. Mașina de test n-a reușit să atingă viteza de 100 kilometri /oră la fel de repede cum promit cei de la Jaguar (7,5 secunde vs 6,7 secunde), iar viteza maximă de 241 km/oră se atinge după un parcurs lung. Cutia automată cu 8 trepte provenită de la ZF își arată măiestria și schimbă vitezele foarte lin, dar se descurcă bine și într-un regim mai alert.
Ce reprezintă, de fapt, XF Sportbrake? Un sprinter cu rucsac sau un SUV cu garda la sol redusă? Ramele negre ale geamurilor și scaunele sport o plasează în rândul atleților, șasiul și jantele de 18 inchi înclină balanța tot spre sportivitate. Există și confort în ADN-ul acestui Jaguar, pentru cei care alocă sportivității doar 5 minute pe zi, dar direcția este puțin prea dezechilibrată. Per total, este greu de stabilit un profil.
Jaguar conduce în zig-zag și când vine vorba de bani: aici sunt prețuri de bază competitive și intervale lungi de întreținere prietenoase clienților (doi ani sau 34.000 de kilometri), precum și trei ani de garanție. Totuși, opționalele sunt scumpe: vopseaua metalică costă 1.125 de euro, jantele de 19 inchi sunt disponibile de la 2.289 de euro, iar sistemul de avertizare pentru unghiul mort costă 953 de euro.
Avem în față concurentul britanicilor pentru segmentul premium, spațios și practic, fără compromisuri când vine vorba de dinamică. Rămâne de văzut cum va fi primit de public și dacă va reuși să atragă din clienții exigenți ai mărcilor germane de top, spre care țintește.
Verdict
Nu ar trebui să fie un SUV? Aici vine alternativa stilată și dinamică a celor de la Jaguar: un break elegant, cu mult spațiu, dotări de lux și propulsor diesel „curat'. Prin XF Sportbrake, britanicii urcă la nivelul lui Mercedes&Co.