Jaguar a supravietuit pana in prezent mai ales datorita imaginii rafinate. Faptul i-a convins cu vreo doua decenii in urma pe managerii de la Ford sa plateasca pentru a prelua marca britanica.
In urma unei evolutii financiare nu tocmai fericite, Grupul indian Tata a scos bani din buzunar, la randul sau, pentru a-si adauga la portofoliu emblema eleganta a siluetei feline. Niciunul dintre proiectele de limuzine de dinaintea lui XF nu a reusit sa se ridice la inaltimea asteptarilor clientelei elitiste.
XF a fost inceputul schimbarii. Aparitia noilor motorizari diesel de 3,0 litri si cu benzina de 5,0 litri a reprezentat impulsul necesar si suficient pentru a-l plasa clar pe XF in elita clasei.
In zona diesel, cea mai puternica varianta are supraalimentare biturbo si isi transmite forta motrice catre rotile din spate folosind o cutie de viteze automata cu sase trepte, de origine ZF.
Cantarind 1.882 kg, XF V6 Diesel S este departe de a fi un automobil usor. Insa aceasta masa considerabila nu ajunge sa lase vreodata impresia de „greu“ in timpul reprizelor sau acceleratiilor. Inca de la regimuri de ordinul a 1.600-1.700 rpm, urcarea in ture se desfasoara foarte rapid, cu o usurinta dezarmanta. Un buton aflat intre scaune permite selectarea modului „Dynamic“, in care schimbarile treptelor sunt, evident, mai scurte decat in mod obisnuit. Astfel, se poate profita cel mai bine de impresionantele rezerve de putere ale motorului.
Fara sa fie nevoie de o insistenta deosebita a conducatorului asupra pedalei de acceleratie, rotile din spate tind sa rupa aderenta in primele doua trepte. Ocazional, astfel de tendinte mai pot fi simtite la mersul in oras, la o apasare oarecum brusca a acceleratiei.
Pe de alta parte, dispozitivul de control al tractiunii nu permite dezvoltarea unor patinari prelungite. La bord exista un buton pentru decuplarea sistemului de asistare a stabilitatii DSC, insa este vorba numai despre o decuplare completa, care sa permita doritorilor de pilotaj sa incerce dresarea „jaguarului“ numai folosind propriile simturi si gesturi. Taierea gazelor si interventiile selective asupra franelor au loc intotdeauna cand sunt fortate limitele aderentei. Selectarea manuala a treptelor de viteza prin folosirea clapelor de la volan este preferabila modului „sport“ oferit de cutia automata atunci cand se cere totul de la masina.
Sistemul audio este semnat Bowers & Wilkins
Nu apar senzatii de „greu“ nici cand se pune problema opririi. Franele raspund foarte prompt si dozarea apasarii pedalei se deprinde fara probleme. Singurul aspect al comportamentului dinamic care confirma ca nu avem de-a face cu un automobil usor tine de inclinarile laterale destul de pronuntate pe care caroseria le amorseaza in viraje. Oare efectul nu putea fi controlat mai eficient prin tehnologia suspensiilor?
La fel de adevarat, vocatia primordiala a lui XF V6 Diesel S e aceea de limuzina rafinata. Nu stim cati vor dori sa conduca masina la limita, insa conducerea in regim rapid nonviolent ofera mari satisfactii. Masina este intotdeauna silentioasa si raspunde fin la comenzi, iar schimbarile vitezelor in regim automat aproape nu se simt.
Cam asta ar fi ideea: XF V6 Diesel S este masina de lux care convinge si din punct de vedere dinamic, in timp ce nu multe dintre masinile orientate prioritar spre dinamism pot oferi si croaziere de lux adevarate.
Jaguar XF V6 Diesel S valorifica foarte bine personalitatea traditionala a marcii in contextul tehnicii contemporane.