O alta intrebare, la fel de pertinenta, este aceasta: cat de sportiv este in realitate Panamera? Raspunsul acesteia, precum si alte raspunsuri la intrebarile legate de 911 Turbo si Panamera, ne-au fost furnizate de catre multiplul campion de raliuri Walter Röhrl. Subiectul a fost dezvoltat intr-un spatiu incarcat de semnificatii fundamentale ale motorsportului: pe bucla nordica a circuitului Nurburgring.
Sa reformulam, de maniera mult mai transanta, intrebarea de la inceputul textului: poate o limuzina de lux sa corespunda sportivitatii tipice Porsche? Pentru puristi, raspunul este clar: nu! Acestia privesc Panamera, asa cum il privesc si pe Cayenne, ca fiind realizari determinate de presiunea intereselor comerciale. Nimic inaltator in asemenea initiative.
Probabil ca fanaticii religiosi ar avea aceeasi parere despre eventualele adaugiri facute la Scriptura Esentiala in vederea obtinerii unei atitudini tolerante a adeptilor fata de preceptele altor religii. Ca si cum toate acestea nu ar fi fost suficiente, Walter Röhrl se vede pus in situatia de a comenta reuniunea de fata, dupa ce a lucrat pentru Porsche pentru punerea la punct a comportamentului lui Panamera.
Inainte de a incepe sa conduca si sa vorbeasca, el trebuie sa traga adanc aer in piept si, eventual, sa uite tot ceea ce a stiut vreodata despre 911 Turbo si Panamera. Important este sa le priveasca asa cum le-ar vedea pentru prima oara in viata.
„Daca observ ceva ce nu e bine la o masina, o voi spune foarte clar“, promite Röhrl. In acelasi timp, el mai scoate in evidenta un lucru: „In termeni de dinamica, intre 911 si masinile de lux a existat mereu o prapastie. Panamera reduce adancimea acestei prapastii. Masina asta este cu adevarat rapida.“ Masina asta la care face el referire este alba, masiva si are un spate umflat, destul de discutabil stilistic.
Totusi, nu asta e tema noastra de azi, de acum, tot ce conteaza, tine numai de latura sportiva. „In timpul turelor de proba, am parcurs Bucla de Nord cu Panamera in 7.56 minute“, spune Röhrl. Asta vine la nivelul unui 911 Carrera S. „E adevarat, in 911 Turbo am fost ceva mai rapid.“ Asta inseamna ca limuzina Porsche creeaza noi standarde de performanta in clasa de lux. Nicio alta limuzina sportiva nu este la fel de rapida ca Panamera Turbo.
Pentru a defini platforma tehnica a lui Panamera din punctul de vedere al comportamentului dinamic, Porsche a facut apel la inginerii care l-au proiectat pe Audi RS 6. Ceea ce a rezultat este o imbinare savanta intre un confort excelent la rulare si o rezistenta extrema la solicitarile laterale.
Limuzina Porsche are in dotarea standard suspensie pneumatica gestionata electronic la toate cele patru roti. O noutate pentru sectorul de vehicule de strada al marcii. Pe suprafete de proasta calitate, luxosul automobil cu patru locuri ruleaza la fel de placut ca oricare alta limuzina din clasa de lux. Totusi, un drum valurit iti aduce aminte, chiar si in setarea „confort“ a suspensiei, ca Panamera este un Porsche. Nota de fermitate a suspensiei este clar sesizabila.
Pana la urma, lasand tot restul deoparte si judecand la cald prestatia de pe circuit, Walter Röhrl a trebuit sa admita: „Niciodata nu m-am gandit ca voi putea sa accept o masina de doua tone ca fiind un exponent viabil al sportivitatii. Trebuie sa recunosc: nu e genul de masina din care te dai jos dupa o tura de circuit si iti vine sa spui ca i-ar sta bine in cu totul alt peisaj. Dar Panamera este ideala ca masina destinata calatoriilor lungi si rapide“. Faptul ca dublul campion mondial la raliuri nu a exagerat niciodata cu afirmatii pozitive face ca acest compliment sa fie si mai veridic atunci cand vorbeste despre sesiunea de pe circuit cu Panamera: „Este superstabila. Nu trebuie sa te temi niciodata, senzatia de masa mare pe care o simti in viraje nu va fi urmata de cedarea traiectoriei.
In schimb, 911 Turbo, datorita ampatamentului sau scurt si spatelui greu, iti cere reactii fulgeratoare pentru corectiile din volan“. Pentru a realiza turele de circuit cele mai rapide, bineinteles ca Röhrl a apasat butonul Sport-Plus de la bordul lui Panamera. Ca urmare, caroseria coboara cu 2 cm, suspensiile devin mai rigide, ESP-ul lucreaza altfel, timpul de schimbare a treptelor la cutia cu ambreiaj dublu scade si raspunsul la acceleratie al acestui rechin alb de asfalt este uimitor de spontan.
Cei 700 de Nm pe care ii dezlantuie motorul cu opt cilindri sunt pusi exploziv la dispozitie. Cu o forta brutala, limuzina cu tractiune integrala porneste inainte. „Merge fara nicio ezitare in directia pe care o alegi“, spune Röhrl, in timp ce Panamera ruleaza linistit cu 240 de km/h pe portiunea Schwedenkreuz. „Pe aceasta portiune rectilinie, 911 Turbo si Panamera sunt aproape la fel de rapide.“ Acul vitezometrului arata ca Panamera are aproximativ 270 km/h la terminarea aliniamentului. Saracul Walter? Oare la volanul marelui automobil se simte el ca si cum ar avea de luptat cu un monstru greu de strunit? Nu tocmai.
Dupa grimasa de pe figura lui, am inteles ca ii face placere. Insa nu stiu daca a fost intr-adevar captivat de experienta respectiva. Spre sfarsitul intalnirii, el a spus la un moment dat, zambind: „Daca rabati scaunele din spate ale lui Panamera, poti sa imbarci chiar si o bicicleta“. Pentru calatoria spre casa, el s-a urcat la volanul lui 911 Turbo.
Concluzie
Panamera creeaza noi standarde de sportivitate in clasa de lux. In definitiv, este un Porsche si ne asteptam la ceva extraordinar. Fara umbra de indoiala, chiar am primit ceea ce era de asteptat. Atat de multa sportivitate, combinata cu rularea rafinata nu ofera niciun alt automobil. Walter Röhrl ne-a confirmat realitatea caracterului sportiv al masinii de la cel mai inalt nivel. Cu toate astea, ma intreb: se potriveste intr-adevar Panamera cu filozofia tipica a marcii sale? Cand spui ca „ai condus un Porsche”, aproape implicit se intelege ca era un Boxster, un Cayman, un 911 sau, de ce nu, un Carrera GT. In spiritul acestei idei, cred ca viitoarele modele sportive Porsche create dupa tendinta de „downsizing” vor suscita mult mai mult entuziasm.