Cei mai multi tineri isi doresc o masina cu un sistem GPS avansat, cu comenzi vocale si voice recognition. Cei din generatia Millenials sunt atrasi de tehnologie sunt digital nativi si au anumite asteptari de la industria auto. In ciuda tuturor tehnologiilor de siguranta pe care industria auto continua sa le adauge vehiculelor, cauza principala a tuturor accidentelor este in continuare soferul. Potrivit agentiei americane pentru siguranta traficului (NHTSA), erorile de recunoastere si de decizie ale conducatorilor auto au reprezentat cauza pentru aproximativ 94% din accidentele auto. Industria auto a reprezentat zeci de ani un ecosistem foarte bine structurat si inchis, cu limite foarte clar delimitate. Decidentii erau producatorii si foarte putini outsideri’ au primit acces in aceasta industrie – nici vocea consumatorilor nu se facea auzita. Dar toate acestea s-au schimbat odata cu dezvoltarea semnificativa a tehnologiilor digitale ceea ce a dus la o mai mare influenta a cuvantului consumatorilor, atrage atenția Peter Geršak, Chief Technology Officer, IBM South East Europe.
Peste 200 de noi modele de autovehicule electrice sau hibride vor aparea pe piata globala in urmatorii 3 ani, iar fiecare autovehicul din ziua de azi vine echipat cu o multitudine de caracteristici si servicii alimentate de tehnologie. In zona Europei de Sud-Est (SEE), industria auto a intrat intr-o etapa rapida de evolutie, pentru ca exista oportunitati de piata inca neexploatate. Consumatorii SEE sunt din ce in ce mai priceputi si mai pretentiosi, iar producatorii de autovehicule au inceput sa dezvolte solutii tehnologice performante pentru a satisface nevoile din ce in ce mai exigente.
Gartner prognozeaza ca aproximativ unul din cinci vehicule de pe drumurile din intreaga lume va avea o forma de conexiune wireless pana in 2020, insemnand un total de peste 250 de milioane de vehicule conectate. Acest lucru va face ca masinile conectate sa devina un element major al Internet of Things (IoT). Autovehiculele si autobuzele, camioanele si autoutilitarele vor necesita implementarea unui nou tip de platforma de computing. Va fi nevoie sa fie echipate cu un motor inteligent care sa poata gestiona volumul mare de date si pentru a asigura buna functionare a tuturor sistemelor, de la navigatie autonoma si siguranta, pana la divertisment, servicii de administrare si servicii business.
Majoritatea producatorilor auto din ziua de azi nu sunt pregatiti pentru aceasta provocare. Potrivit unui studiu realizat de IBM, mai putin de o cincime din producatori declara ca firmele lor sunt pregatite pentru provocarile cu care se vor confrunta in urmatorii 10 ani. In timp ce 75% spun ca sunt „oarecum pregatite”, doar 60% dintre companiile auto spun ca sunt „oarecum adaptabile’ – si toate acestea intr-un moment in care ritmul schimbarilor din industria auto este intr-o continua accelerare. Deci, ce trebuie sa faca producatorii auto pentru a se putea adapta acestor schimbari? Peter Geršak este de părere că ar trebui să țină cont de câteva tendințe cheie: a) Colaborarea cu consumatorii pentru a dezvolta noi servicii si caracteristici – b) Cultivarea si dezvoltarea unui ecosistem de parteneri din industria IT – c) Customizarea este calea catre diferentiere
Customizarea, cu siguranta, va fi unul dintre cei mai importanti factori diferentiatori din industria auto. Autovehiculele vor trebui sa ne cunoasca mai bine decat o fac in prezent. Pentru producatori, asta va insemna sa foloseasca servicii software si IoT pentru a oferi o gama variata de optiuni pe care fiecare consumator le va putea alege in functie de stilul de viata – stiri, vreme, sport, media streaming, jocuri, social media, bancar, retail si asa mai departe. Consumatorii vor astepta in curand accesul la toate aceste servicii, personalizate dupa preferintele lor, inainte de a intra in masina.
Autovehiculele conectate vor fi capabile sa isi inteleaga mai bine utilizatorii si sa ofere siguranta tuturor persoanelor din autovehicul, mai spune executivul IBM. Aceste este de părere că autovehiculele vor putea detecta daca soferul nu se simte bine sau este suparat si va avea capabilitatea sa isi ajusteze automat modul de functionare pentru a-l ajuta, pentru a-l proteja impotriva manevrelor de sofat nesigure sau agresive, lucru care va reduce numarul de accidente.
Tehnologia care poate genera toata aceasta personalizare si care poate satisface cerintele din ce in ce mai exigente ale consumatorilor este in curs de dezvoltare in prezent, sub forma platformelor de Inteligenta Artificiala (AI), cum ar fi IBM Watson, care aduce abilitati de Cognitive Learning in fiecare vehicul, permitandu-i software-ului sa se adapteze in functie de persoana din spatele volanului. De exemplu, Local Motors, un integrator de tehnologie in autovehicule si creatorul primelor masini printate 3D in intregime, împreună cu IBM, a introdus in anul 2016 modelul Olli, primul autovehicul autonom din lume care foloseste inteligența artificială pentru a permite interactiunea intre sofer si autovehicul folosind limbajul natural. Olli poate transporta un individ de la punctul A la punctul B, ii poate face recomandari de petrecere a timpului liber si va sugera timpul necesar unei calatorii in functie de conditiile meteorologice. Olli poate transporta pana la 12 persoane, in timp ce analizeaza si invata pe baza datelor extrase de diferiti senzori amplasati in interiorul vehiculului. Totodată, gigantul auto german BMW, lucreaza cu IBM pentru a introduce capabilitatile IBM Watson AI in masinile sale sport hibrid i8 pentru a dezvolta intelligent assistant functions’. Astfel, soferul poate comunica in limbaj natural cu masina, ii poate cere informatii, in timp ce isi mentine in continuare atentia la drum. Folosind Machine Learning, masina se va familiariza cu obiceiurile conducatorului auto si va oferi informatii despre cum sa economiseasca combustibil sau cum sa adopte un stil de sofat mai sigur.