Mercedes-Benz și Bosch sărbătoresc 40 de ani de la prezentarea publică a sistemului ABS pentru automobile.
Prezentarea oficială a acestuia a avut loc între 22 și 25 august 1978 în cadrul unui eveniment comun derulat de producătorul premium din Stuttgart și furnizorul de componente auto. Mercedes-Benz a fost prima marcă auto care a oferit un sistem ABS într-o mașină de serie, Clasa S W116. Sistemul a debutat la finalul lui 1978 și era opțional pe atunci.
Până la apariția sistemului ABS, frânarea de urgență și manevrele de evitare erau deosebit de dificile și un șofer obișnuit nu avea șanse mari să evite cu succes un accident în situații pe care le considerăm banale astăzi. De exemplu, în cazul unei mașini care iese pe un drum fără prioritate pe prima bandă a unui drum cu prioritate, șoferul de pe drumul cu prioritate ar fi avut șanse slabe să evite accidentul dacă trebuia să facă atât o frânare de urgență, cât și o evitare. Chiar și fără evitare, manevra ar fi avut șanse slabe de reușită, iar lucrurile deveneau și mai dificile pe asfalt ud sau pe zăpadă.
La doar doi ani de la debutul sistemului ABS ca dotare opțională în gama Clasa S, Mercedes-Benz a început să-l ofere ca opțiune pentru toate produsele din portofoliul de automobile. Anul 1981 a adus debutul sistemului ABS pentru vehiculele comerciale Mercedes-Benz. La nivel de gamă, modelele Mercedes-Benz au primit ABS în standard în cursul anului 1992.
Sistemul ABS are capacitatea de a evita blocarea roților unui automobil pentru a permite controlul deplin al acestuia chiar și la o frânare de urgență pe asfalt umed. Datorită faptului că roțile se învârt chiar și cu pedala de frână apăsată la podea, șoferii au ocazia să evite obstacolele care îi surprind pe șosea și să prevină accidentele. Șoselele sunt mai sigure datorită acestui sistem dezvoltat de Bosch în colaborare cu Mercedes-Benz.
Astăzi, toate mașinile vândute în Europa au sistemul ABS în standard, iar acesta se apropie de standard în industrie și pentru motociclete – toate motocicletele noi lansate în Europa după data de 1 aprilie 2018 vor fi obligate să-l aibă dacă au un motor de peste 125 centimetri cubi sau peste 14 CP.
La fel ca la autoturisme, sistemul ABS poate să facă minuni în materie de siguranță și pentru motociclete, dar costul său era relativ ridicat pentru o motocicletă, ceea ce a făcut mulți producători să aștepte obligativitatea sa legală pentru a-l introduce în standard.