Smart are o istorie aparte, care incepe cu ideea lui Nicolas Hayek, director executiv la Swatch. Acesta imagina un automobil de foarte mici dimensiuni (Swatchmobil-ul), usor de parcat, cu tehnologie moderna si accesibil ca pret pentru tinerii cu venituri mici.
Pentru punerea in practica a acestei idei, Swatch s-a aliat cu Daimler Benz, de unde si numele de Smart (Swatch Mercedes ART). Primele automobile Smart City-coupé au fost prezentate publicului la Frankfurt in 1997. Intre timp, Swatch s-a retras din aceasta asociere, Smart ramanand un brand in cadrul Daimler Benz.
Cu toate ca nu este neaparat un automobil ieftin, asa cum si-l dorise Hayek, Smart ramane popular ca automobil de lifestyle si pentru cei preocupati de imaginea proprie. Toyota a sesizat potentialul acestui segment, fiind sigura ca poate imbunatati oferta lui Smart. Pornind de la experienta sa cu modelele de clasa mica si mini (Yaris si Aygo) si avand Smart ca referinta, Toyota a realizat iQ, un automobil care ataca mezinul lui Daimler la toate nivelurile, cu scopul declarat de a iesi invingator.
Caroserie
iQ este cu aproape 30 cm mai lung decat Smart, fiind capabil sa ofere spatiu pentru aproape patru locuri fata de doar doua la Smart. Plansa de bord, impinsa in fata pe partea pasagerului, permite acestuia sa-si pozitioneze scaunul astfel ca pasagerul din spate dreapta sa se bucure de spatiu acceptabil la genunchi.
Pe partea soferului insa, pasagerul din spate nu are acelasi noroc, astfel ca locul din spate stanga poate fi folosit doar de un copil sau, mai bine, ca spatiu de depozitare pentru bagaje. De altfel, iQ nu ofera loc in portbagaj aproape deloc, existand doar un spatiu limitat sub bancheta spate. Configuratia sa face dificil transportul oricarui tip de bagaj atunci cand toate locurile sunt ocupate. La acest capitol, Smart sta mult mai bine, oferind un portbagaj cu volum decent pentru scopul sau si numarul de persoane pe care le transporta.
In schimb, pasagerii lui Smart dispun de mai putin spatiu decat are iQ disponibil in fata, acesta din urma fiind la fel de lat ca o masina de clasa mica (cu 12 cm mai lat decat Smart). Calitatea fabricatiei este foarte buna in cazul ambelor modele, Toyota iQ avand o dotare mai bogata in standard. Nu in ultimul rand, iQ ofera o dotare de siguranta completa incepand cu versiunea de baza, cu noua airbag-uri, inclusiv airbag pentru sezutul scaunului pasagerului din fata si, in premiera, airbag cortina intre luneta si tetierele scaunelor din spate.
Propulsie
Smart si iQ au motorizari pe benzina echivalente, de 1,0 litru si aproximativ 70 CP. In cazul lui Smart, puterea este transmisa rotilor din spate prin intermediul unei cutii robotizate, cu cinci rapoarte, in timp ce iQ opteaza pentru transmisie fata si cutie de viteze cu variatie continua MultiDrive.
In versiunea mhd (micro hybrid drive) testata de noi, Smart dispune de sistem start-stop care asigura o economie suplimentara de combustibil pe traseele urbane aglomerate. Cutia lui Smart schimba destul de greoi rapoartele, dar cei 3 CP in plus si 100 kg in minus ii asigura un usor avantaj in fata lui iQ.
Cutia de tip CVT a acestuia permite motorului sa se afle permanent la turatia optima, dar startul de pe loc nu este intotdeauna la inaltimea asteptarilor. iQ ofera insa mai multe moduri de schimbare a vitezelor, inclusiv un mod B care asigura performante dinamice imbunatatite prin mentinerea turatiei motorului in zona superioara de cuplu.
Confort
Scaunele lui iQ, cu perne de dimensiuni normale in fata, asigura un confort superior fata de cele de la Smart, care sunt destul de tari. In schimb, scaunele lui Smart sunt mai bine profilate, asigurand o mai buna sustinere laterala, chiar daca aceasta nu este neaparat o necesitate pentru aceasta clasa.
In cazul lui Smart, suspensia spate este intarita pentru a suporta greutatea motorului, confortul fiind afectat din aceasta cauza. iQ, in schimb, ofera o suspensie orientata spre confort, care absoarbe fara probleme denivelarile de pe drumurile noastre.
Dinamica
Ampatamentul scurt si greutatea relativ mica a celor doua modele sunt factori care favorizeaza un comportament dinamic bun. Cu motorul amplasat in spate si sistemul de control al stabilitatii care nu poate fi dezactivat, Smart are un comportament aproape neutru, chiar daca balansul suspensiei nu este in masura sa-ti dea prea multa incredere in viraje. Latimea mai mare a lui iQ ii asigura o stabilitate mai buna pe viraje, de multe ori simtindu-se nevoia unui suport lateral mai bun al scaunelor.
Directia este, de asemenea, foarte bine dozata la iQ, sistemul de asistare electrica variabila pastrand, in mod surprinzator, un feedback foarte bun. Franele sunt bine dozate la ambele modele, distantele de franare fiind apropiate. In practica insa, pedala de frana a lui iQ este mai „prietenoasa“, cea a lui Smart avand si un mod de actionare atipic, prin apasare in podea.
Costuri
iQ ofera trei niveluri de echipare prestabilite, fara alte posibilitati de personalizare cu echipamente optionale. Al doilea nivel de echipare (singurul disponibil pentru aceasta combinatie motor/cutie) asigura insa o gama larga de echipamente, la nivelul unui automobil de clasa superioara. In aceste conditii, pretul lui iQ este sensibil mai mare decat al lui Smart, cu aproape 3.000 euro.
Modelul german are o dotare de baza mai slaba, in schimb configuratia poate fi imbunatatita prin adaugarea de echipamente optionale. Chiar si asa, un Smart este mai ieftin decat un iQ configurat asemanator, care speculeaza foarte bine avantajele sale. Nu toate dotarile lui iQ au un echivalent la Smart, care iese usor in dezavantaj.
Tot in dezavantaj este Smart si in ceea ce priveste costurile de intretinere.