De-a lungul timpului, Mini a fost un etalon in clasa mini, imaginea sa premium si tehnologia provenita de la BMW fiind un atu important pentru a-l promova in topul clasei. Noul venit, Alfa MiTo este probabil cel mai indreptatit sa-i conteste micului englez pozitia si are ca puncte forte spiritul sportiv, provenit de la Alfa Romeo, dar si o noua motorizare diesel, capitol la care italienii au stat mereu bine.
Cand vine vorba despre designul celor doua masini, este destul de greu sa stabilesti o ierarhie, pentru ca amandoua sunt realizari de exceptie si au acel „ceva“ care face ca o masina sa fie placuta din prima clipa cand te uiti la ea.
Alfa MiTo este modelul mai practic din test
In interior, in partea din fata, lucrurile sunt similare pentru ambele modele, oferta de spatiu fiind apropiata. MiTo ofera scaune mai profilate, cu o mai buna sustinere laterala, iar scaunele din Mini sunt mai confortabile. Ergonomia este buna la ambele modele, insa la Mini, datorita stilului diferit de orice alt model, este nevoie de ceva timp pentru a te obisnui cu ele. In ceea ce priveste materialele din interior, Mini este cel care ofera o calitate mai buna, iar nivelul de finisare este comparabil pentru ambele modele. Pentru a trece la locurile din spate, trebuie mentionat ca accesul este mai bun in cazul lui MiTo, datorita sistemului Easy Entry, care face ca scaunele sa revina in pozitia initiala, lucru care la Mini nu se intampla.
Spatiul pentru ocupantii locurilor din spate este mic pentru ambii competitori si, daca pentru cap este similar, MiTo ofera clar mai mult loc la nivelul genunchilor. Locurile spate sunt bine profilate in ambele cazuri si ofera suficient confort pasagerilor. MiTo are un volum util mai mare pentru bagaje, insa Mini este cel care asigura un acces mai facil, datorita faptului ca gura de incarcare este pozitionata destul de jos. In cazul lui MiTo, bancheta spate se rabateaza doar 1/1, sistemul fiind destul de greu de utilizat, iar Mini ofera doua locuri individuale in spate care se rabateaza, fiecare, separat.
Masinile din acest test au in spate un ADN sportiv si ar trebui sa ofere multa placere in conducere, iar dupa ce le-am condus este clar un lucru: sportivitatea este principala caracteristica a ambelor modele. Protagonistii acestui test au fost echipati cu motoare diesel de 1,6 litri care dezvolta 110 CP, in cazul lui Mini (motorul este de origine PSA), si 120 CP, in cazul lui MiTo. Chiar daca diferenta este de doar 10 CP, propulsorul italienilor are un mare avantaj in ceea ce priveste cuplul motor: 80 Nm. Chiar daca acceleratiile sunt apropiate ca valori, diferentele apar in mod clar la reprize, pentru ca motorul lui MiTo este mai vivace si raspunde mult mai repede la solicitari.
Mini se impune la capitolul dinamica
Daca motorul lui MiTo este cel castigator, Mini domina capitolul conducere, pe care il castiga in mod clar. Modelul britanic este mai fluent in reactii si foarte usor de controlat la limita, are un comportament aproape neutru si fenomenul de subvirare apare foarte tarziu. Directia acestuia este mai precisa si mai comunicativa, iar pedalele ofera un control mult mai bun decat in cazul concurentului din test. Cutia de viteze este extrem de precisa si este foarte placut ca are o cursa scurta, ce favorizeaza schimbarile rapide de treapta. Etajarea cutiei este corecta, iar primele trepte sunt scurte pentru a ajuta propulsorul. MiTo este si el un model care aduce multe satisfactii in conducerea sportiva, dar ofera aceste lucruri intr-un mod mai jucaus. La limita, apare fenomenul de subvirare si atat puntea fata, cat si puntea spate trimit semnale de mici alunecari catre sofer.
Trebuie mentionat ca suspensia lui MiTo este mai putin rigida, iar Mini are un avantaj si in faptul ca ofera o suspensie independenta pentru puntea spate. Este placut ca in cazul ambelor modele sistemul electronic de control al stabilitatii (ESP), oferit standard, este permisibil si nu intervine prea mult chiar daca se conduce la limita. La utilizarea in oras, ambele modele sunt usor de condus si sunt foarte manevrabile. Mini ofera standard sistemul Start&Stop, care se poate decupla de la un buton din bord, iar MiTo – sistemul DNA, ce permite selectarea a trei moduri diferite pentru motor, directie si ESP.
La capitolul costuri, MiTo are un avantaj major in ceea ce priveste pretul de achizitie, dar si echiparea standard, care este foarte bogata. La modul cum am configurat noi masinile, diferenta ajunge la aproximativ 4.000 de euro, ceea ce pentru aceste masini este o suma importanta.