Mitsubishi a prezentat recent mai multe prototipuri electrice, inclusiv unul cu tenta sportiva, bazat pe seria Lancer. Insa una e sa exersezi o tema, alta e sa anunti ca esti gata sa ataci piata internationala intr-un nou segment.
Prototipul Mitsubishi i-MIEV pe care l-am condus demonstreaza ca marca nipona a trecut serios la fapte. Masina corespunde intru totul specificatiilor versiunii de serie.
Incarcarea de la reteaua publica 220V
Vehiculul are la baza modelul Mitsubishi i, destinat pietei japoneze si propulsat de un motor turbo cu benzina de 660 cmc (64 CP) amplasat in spate (tractiune pe rotile din spate).
Varianta electrica i-MIEV preia caroseria lui i. Motorul electric de 64 CP (aceeasi putere ca a propulsorului cu benzina) este amplasat in spate, iar bancul de baterii lithium-ion a luat locul rezervorului de combustibil, sub podeaua habitaclului. In total, bancul cuprinde 22 de module, iar fiecare modul include cate patru baterii.
Priza pentru incarcarea rapida – pana 80% in 30 de minute
Dimensiunile reduse ale motorului electric si lipsa cutiei de viteze au dus la marirea spaitiului util din portbagaj. Dar acesta ramane cel mai putin important aspect al comparatiei dintre automobilul cu benzina si versiunea sa electrica. Avantajele lui i-MIEV rezida in cuplul maxim de 180 Nm (dublu fata de al lui i si disponibil imediat ce motorul intra in functiune), acceleratiile sale sunt cu aproximativ 30% mai rapide, nivelul de zgomot e mai mic cu 5 dBA (de fapt, urechea umana va percepe numai zgomotul de rulare si, eventual, pe cel facut de aerul conditionat). Cat despre emisiile poluante, acestea lipsesc complet.
Mitsubishi i-MIEV e creditat cu o autonomie de pana la 160 km, cifra impresionanta pentru un vehicul complet electric. Incarcarea bateriilor se poate face de la reteaua de 220 V si dureaza 7 ore. Este posibila si o incarcare rapida, procedeu in urma caruia se atinge 80% din capacitatea bateriilor in 30 de minute. Aceasta incarcare este posibila, insa, numai cu ajutorul unui dispozitiv dedicat.
Motorul electric dezvolta 64 CP
Desi i-MIEV are o caroserie relativ inalta, centrul de greutate situat jos asigura o buna stabilitate. Nu au loc inclinari pronuntate ale caroseriei in viraje. Micul vehicul e capabil de acceleratii foarte rapide imediat ce atingi pedala de acceleratie. Exista un selector de viteze asemanator celor de la cutiile automate, insa, in cazul lui i-MIEV, este vorba de fapt de un simplu comutator care selecteaza modul de functionare a motorului electric. In modul Eco, puterea este limitata la o treime din puterea maxima. Pozitia B a selectorului indica modul in care frana de motor si incarcarea bateriilor in fazele de incetinire au eficienta maxima. Suprafata vitrata mare ofera o vizibilitate ireprosabila.
Habitaclul e incapator, datorita ampatamentului de peste 2,5 m. Bancheta din spate este fractionabila si inclinarea spatarului poate fi reglata.
Mitsubishi i-MIEV corespunde intru totul necesitatilor legate de un vehicul urban. Pretul despre care se vorbeste este de ordinul a 34.000 euro. Sa speram ca electricitatea va ramane ieftina.