Renault Megane RS EDC dispune de 280 CP și are câteva atribute ale sportivității, integrate într-un context neașteptat de prietenos.
Mașinile de clasă compactă și mică propuse de-a lungul anilor de Renault Sport sub sigla RS au conturat o imagine aparte: performanțe și comportament dinamic cu o incisivitate atât de pronunțată, încât experiența la volanul lor se distanța enorm față de ce puteau oferi variantele de serie ale lui Clio sau Megane.
Chiar și Megane RS din penultima generație a mers 100% pe această rețetă, potențialul brut al grupului motopropulsor forțând la un moment dat limitele aptitudinilor dinamice ale platformei. Iată, avem aici actualul Megane RS, ilustrând o filosofie mai nuanțată. Ce-i drept, acum avem de-a face cu versiunea Sport, nu cu varianta Cup (suspensie sport coborâtă, mai fermă cu 10%, cutie de viteze manuală, diferențial Torsen, masă ceva mai mică, scaune Recaro).
Ce trebuie reținut: Megane RS Sport și RS Cup dispun de aceeași motorizare turbo de 1,8 l și 280 CP, însă care este exploatată mai „soft' sau mai „hard', în funcție de variantă.
Încă de la primele sute de metri la volan se face remarcat răspunsul suspensiei, care îmbină într-o manieră rafinată (fără precedent la modelele Renault RS) acuratețea și fermitatea, pe de-o parte, cu funcționarea silențioasă și o apreciabilă tușă de confort, pe de alta. Nu e magie, e tehnologie – și încă una împrumutată din raliuri: amortizoarele au camere de compensare hidraulică sau, mai relevant spus, sunt dotate cu un fel de amortizor al amortizorului.
Un alt detaliu care tinde să te facă să crezi că ai de-a face cu sportivitate atenuată (deși nu e deloc așa) ține de intervențiile sistemului cu patru roți directoare 4Control. Atitudinea mașinii la intrarea în viraje demonstrează că tendința de subvirare (firească, pentru tracțiunea față) este semnificativ diminuată, iar stabilitatea de-a lungul acestora impresionează la modul serios.
De la butonul inscripționat RS de pe bord se pot alege trei moduri de rulare: Normal, Sport și Race. În principiu, acestea modifică răspunsul cutiei de viteze EDC, al accelerației, al ESP-ului și fermitatea direcției. Modul Sport este cel mai bine personalizat pentru o conducere sportivă rutieră.
Știind că poți conta pe un comportament riguros, nu-ți rămâne decât să pui mâna pe volan și piciorul pe accelerație. Suspensia a fost astfel concepută încât să asigure o reducere a așa-numitului transfer de mase față/spate în timpul accelerării și decelerării față de cazul fostului Megane III RS, ceea ce are un efect benefic și la îmbunătățirea motricității, puntea din față beneficiind de o mai pronunțată apăsare verticală. Tot la acest capitol: aproape că nu se simt reacții de tip torque-steer în volan, în pofida puterii considerabile a motorului și a unui cuplu maxim de 390 Nm.
Agilitatea lui Megane RS este convingătoare, ca și spontaneitatea răspunsului la comenzi, asta în pofida unei mase proprii nu tocmai discrete, de 1430 kg. Poziția la volan nu lasă loc de reproșuri, dar tot am găsit ceva de spus aici: padelele pentru schimbarea vitezelor sunt solidare cu suportul coloanei de direcție, nu cu volanul. Inconvenient: dacă vrei să schimbi treptele atunci când volanul este întors cu aproximativ o jumătate de tură, te poți trezi că ai schimbat în jos, în loc de în sus, sau invers. Asta nu este neapărat un defect, dar presupune obișnuință. Sau rularea pe programul automat (bine făcut, de altfel) al cutiei EDC.
Citește și…
Record în România: cea mai lungă distanță parcursă cu o mașină electrică
Skoda Kodiaq RS debutează în România
Accidentele rutiere ucid 1.35 milioane de oameni pe an
Nici Mercedes-Benz nu s-a gândit la asta! Ford patentează centurile încălzite
Pericol pentru circulație: podul peste Argeș de la Adunatii Copaceni
Un record inedit în SUA: 1.6 milioane de kilometri cu un Hyundai Elantra
Skoda Scala se prezintă: Înlocuitorul lui Rapid e gata de debut
Second-hand | Mazda CX-5 de la 12.000 de euro: Tinerețe fără bătrânețe
Cele mai frecvente motive pentru care autoturismul tău refuză să pornească
În final, ipoteza următorului scenariu ne-a făcut să-l simpatizăm și mai mult pe Megane RS: e destul de ușor să obții aprobarea familiei pentru a cumpăra un Renault Megane. Stilat, cu habitaclu primitor, sistem multimedia R-Link 2 cu amplificator audio Bose și portbagaj relativ încăpător. Trebuie doar să insiști un pic ca să aibă pe bord și acel butonel mic, pe care scrie RS.
Date tehnice
Motor L4, turbo, benzină; Cilindree 1798 cmc; Putere maximă 280 CP la 6000 rpm; Cuplu maxim 390 Nm la 2400 rpm; Transmisie față/cutie automată EDC cu 6 trepte; Dimensiuni 4364/1874/1435 mm; Masă 1.430 kg; Viteză maximă 250 km/h; 0–100 km/h 5,8 s; Consum 7,0 l/100 km; Emisii CO2 158 g/km; Preț de la 32.100 cu TVA.
Verdict
Sub forma actualei generații, Renault Megane RS propune o sportivitate mai sofisticată, impresionant de eficientă, dar cu o nuanță mai puțin incisivă față de trecut. Confort la rulare neașteptat de bun.