Daca luam in calcul tendintele din ultimii ani, am fi tentati sa credem ca motorul diesel este deja depasit de evenimente.
Motoarele pe benzina, cu capacitati cilindrice mici si supraalimentare, uneori chiar dubla, inregistreaza un adevarat boom. Dar chiar si acestea par motoare cu abur pe langa noile sisteme de propulsie hibrida sau motoarele electrice, care incep sa apara intr-un numar din ce in ce mai mare pe modelele de serie.
Cu toate astea, motorul diesel mai are inca multe de spus. Dovada sta noul Golf GTD. Motorul sau inglobeaza cea mai inalta tehnologie in materie de motoare diesel: sistem de injectie directa cu rampa comuna si inalta presiune, turbina de supraalimentare dintre cele mai performante, convertorul catalitic si filtrul de particule, toate acestea compun un sistem complex, mult mai eficient in ceea ce priveste consumul de combustibil decat este downsizing-ul in cazul motoarelor pe benzina.
Iar concurenta nu este deloc mai prejos, depasind in performante motorul VW: BMW 120d are 177 CP, Mazda3 are 185 CP, iar Lancia Delta, cu motorul sau bi-turbo, dezvolta chiar 190CP. Si toate astea, la un consum de combustibil mai mic de 6 l/100 km.
Nu, o astfel de tehnologie nu poate fi scoasa din productie! Ce cariera a facut! Primul Golf GTD ajungea, in 1982, la 70 CP, dar, intre timp, motoarele diesel supraalimentate au ajuns la un nivel de performanta greu de imaginat in trecut. Mai important decat caii putere a devenit modul in care aceste masini isi folosesc performantele. Cat de eficient si rafinat o fac.
La acest capitol, fiecare candidat are caracterul sau si o finete aparte. Mazda, innoita de curand, se prezinta ca o copie reusita de Golf, care atrage clientii clasici ai modelului german printr-un look sportiv si multe detalii ce tin de siguranta. BMW 120d puncteaza prin tractiunea spate si o agilitate uimitoare, dar neglijeaza lucrurile practice care ne ajuta in folosinta zilnica. Apoi, exotica Lancia: puternica, cu farmecul sau italian si loc in spate cat intr-o limuzina. Per total, la start s-au aliniat 722 de cai putere. Mai mult decat puterea a zece Golf-uri GTD din anii ’80. Un Golf SDI, deci un diesel aspirat, nu-si mai are locul in oferta VW. Un diesel fara turbina este aproape de neimaginat in vremurile noastre.
Locul 4
Lancia Delta 1.9 MJT Twinturbo
O infrangere frumoasa
Imaginea Lanciei Delta te incanta. Privirea iti este atrasa de hayonul din sticla, apoi de blocurile optice spate cu tehnologie LED in forma de bumerang si trece spre caroseria in doua culori (optionala, 714 euro) catre grila retro si farurile ochi de vultur.
Nu e niciun dubiu: Delta este, in primul rand, facuta pentru a-ti lua ochii. Chiar si in interior. Scaunele din piele si alcantara (serie de la versiunea Oro) isi rasfata pasagerii cu aerul premium. Bancheta din spate partitionabila in regim 60:40 ofera spatiu de clasa superioara, mai ales la genunchi.
Stopuri LED
Ce ti-ai dori mai mult? Sa o conduci, de exemplu. La acest capitol insa, seducatorul model italian se dovedeste deficitar. Intr-adevar, motorul de patru cilindri se tureaza cu mult elan; totusi, la turatii joase, nu ofera prea mult cuplu si pierde din cauza golului turbo. Exact acest lucru ar fi trebuit sa il previna cea de-a doua turbina, mai mica. Scop neatins. In afara de asta, motorul devine destul de zgomotos la viteze de peste 160 km/h.
La viteze mari, Lancia dezamageste si printr-o tinuta de drum in linie dreapta deficitara. Suspensia nu este dintre cele mai confortabile, drumurile cu denivelari fiind resimtite destul de dur de catre pasageri. Pe deasupra, se remarca printr-o directie cu feedback firav, o etajare lunga si imprecisa a treptelor de viteza si un consum relativ mare in timpul testului. Delta este o masina pentru individualisti, care o iubesc si care ii iarta multe.
Locul 3
Mazda3 2.2 MZR-CD
Golf japonez mai puternic
In spate are ceva de la Alfa, in fata Mazda3 afiseaza un zambet poznas. Ca si cum ar rade pe seama Golf-ului. Ar avea si de ce. Imita modelul german in multe privinte. In ceea ce priveste motorul, ridica stacheta: cu o cilindree de 2,2 litri, sta langa Honda Civic in topul celor mai puternice dieseluri din clasa compacta. Cei 185 CP sunt insa doar pe hartie. Acestia nu aduc niciun avantaj in plan dinamic.
La acceleratii, Mazda3 merge umar la umar cu Golf, dar, in schimb, consuma o idee mai mult. Este la fel de bine conceput ca si VW Golf, iar motorul diesel, la relanti si turatii joase, este greu de deosebit de unul pe benzina. Franele sale sunt foarte eficiente, atat timp cat sunt reci. Daca discurile se incing, distanta de franare creste cu aproape un metru si jumatate. Directia este precisa, dar la schimbarea brusca a benzilor (de exemplu atunci cand o minge iti iese in fata), volanul este mult prea greu pentru o manevrare rapida in caz de urgenta.
Buton pentru deschiderea hayonului
Mazda3 ar trebui sa fie mai agila si mai putin subviratoare. Din punct de vedere al ergonomiei, noua generatie nu este neaparat un pas inainte, cockpit-ul fiind mai degraba haotic. Monitorul rabatabil a disparut, in schimb a aparut un monitor mai mic. Volanul este prea incarcat, cu nu mai putin de 17 butoane. Restrangerea instrumentelor de bord, de la trei la doua cadrane, nu aduce un avantaj important in planul ergonomiei.
Ca dimensiuni, Mazda3 a crescut cu sapte centimetri fata de predecesorul sau, apropiindu-se de clasa medie.
Locul 2
BMW 120d
O compacta mai dura
120d este un compact asa cum scrie la carte: cu lungimea de 4,24 metri, este pe masura lui Golf. Din punct de vedere dinamic, este cel mai bun din acest comparativ. Totusi, nu reuseste sa se claseze inaintea lui Golf. Ii lipseste spatiul generos din spate, precum si confortul in folosinta zilnica. Cine alege modelul Seriei 1 in loc de Golf, trebuie sa priveasca transportul pasagerilor in spate doar ca o situatie exceptionala. Spatiul din spate la Seria 1 nu este ingust, ci foarte ingust: urcatul si coboratul nu sunt o treaba usoara.
Internetul nu este disponibil in Romania
Cel mai bun loc din acest BMW este cel al soferului. Indiferent ca este vorba de calatorii lungi sau prin oras – BMW este bine dotat pentru toate acestea. Sistemul sau Start-Stop (in dotarea standard) este singurul din clasa compacta, ceea ce-l ajuta sa fie ecologic si economic printre masinile mici premium. Sportiv este, fara discutie. Asta, datorita puternicului diesel de doi litri, care are si o sonoritate foarte placuta. Este singurul model din comparativ care ajunge la 100 de km/h in mai putin de opt secunde si consuma cel mai putin, sub sase litri.
Directia lui 120d este foarte precisa, comportamentul in curbe fiind excelent, datorita bunei repartizari a maselor. Probleme de tractiune are numai atunci cand este ud pe jos. Este foarte usor sa te atasezi de aceasta masina. Pe sosele cu denivelari nu isi mai deranjeaza pasagerii atat de mult, suspensia fiind un vizibil pas inainte. O contributie importanta o au si anvelopele Run-Flat, mult mai suple.
Locul 1
Volkswagen Golf GTD
Un diesel perfect
Volkswagen nu insemna „masina poporului“? Vazand pretul lui GTD, suntem in dubiu: iti trebuie cel putin 25.300 de euro pentru a cumpara aceasta racheta diesel. Pentru versiunea testata de noi – cu suspensie adaptiva, cutie DSG, climatizare automata, sistem de navigatie si vopsea metalizata – trebuie sa scoti din buzunar peste 30.000 euro. Merita? Raspunsul clar: da!
Aceste jante de 18 inci costa 533 de euro
GTD-ul nu copiaza doar vizual modelul GTI. In principiu, modelul diesel poate face aceleasi lucruri ca si fratele sau pe benzina, dar la un consum mult mai mic. Faptul ca modelul pe benzina are 210 CP nu reprezinta niciun avantaj notabil in viata de zi cu zi. Strabunicul compactelor turbo-diesel se prezinta aici ca fiind masina rapida si economica perfecta, excelenta ca masina de calatorie. Cine vrea altceva, printr-o apasare de buton, trece suspensia adaptiva DCC pe modul Sport, schimba vitezele cu padelele de la volan si tureaza sus. Atunci bravul Golf trece la atac.
Cele sase trepte sunt schimbate fulgerator, intr-un mod total neobisnuit pentru un diesel. La 180 de km/h inca trage si suna precum o masina sport. In ciuda jantelor mari, GTD ofera un confort superior la rulare. Directia sa puncteaza printr-o precizie optima, iar in curbe se simte aproape la fel de manevrabil si neutru ca BMW-ul. Convingator pentru impresia buna a fost si interiorul, cu materiale de calitate, cu nimic mai prejos decat la BMW Seria 1.
Pedalele de inox, volanul plat cu simbolul GTD si scaunele deosebit de bine conturate cu tapiterie in carouri completeaza imaginea sportiva a lui GTD.