Modelele de top ale celor de la Mercedes si BMW sunt, inca o data, puse fata in fata. De data aceasta, actorii principali sunt propulsati de motoarele lor diesel de top.
In urma recentului facelift, Clasa S nu a adus nicio modificare pentru propulsorul V8 diesel de 4 litri, care produce, ca si inainte, 320 CP si 730 Nm. Cuvantul de ordine pentru BMW este „eficienta“, iar pentru modelul 740d, bavarezii au propus un motor cu o cilindree de doar 3 litri si 6 cilindri in linie, cu valori de putere foarte apropiate de cele de la Mercedes: 306 CP si 600 Nm. Pare ca Mercedes detine toate atuurile pentru a se impune in acest test. Sa vedem insa ce ne-a aratat practica.
Caroserie
Desi Seria 7 are un ampatament mai mare cu 3,5 cm, nu ofera la fel de mult spatiu interior ca si concurentul sau. Clasa S se impune clar, oferind un nivel de spatiu superior atat pentru locurile din fata, cat si pentru cele din spate.
Propulsie
Un motor de 3 litri cu 6 cilindri in linie impotriva unui motor V8 de 4 litri? Lupta pare inegala de la inceput, dar BMW nu dezamageste, iar titlurile de „motor al anului“ detinute in portofoliu arata ca nu sunt castigate degeaba.
Ambele motoare sunt supraalimentate, cu doua turbine, dar care functioneaza dupa un principiu diferit. Daca turbinele de la BMW functioneaza in serie, fiind de dimensiuni diferite, cele de la Mercedes merg in paralel, cate una pentru fiecare 4 cilindri din configuratia in V a motorului.
Desi valorile de putere si cuplu dau ca favorit pe Mercedes la acest capitol, in realitate, BMW inclina balanta in favoarea sa. Desi are un deficit de 130 Nm, valoarea de cuplu maxim este obtinuta la doar 1.500 rpm, fata de 2.200 rpm la S 450 CDI. Acest lucru face ca motorul sa raspunda extrem de prompt la orice solicitare, indiferent de turatia la care se merge. Puterea de 306 CP este obtinuta la o turatie inalta pentru un motor diesel (4.400 rpm), aspect care permite ca motorul BMW sa fie la eficienta maxima pe un plafon foarte larg de turatii.
In schimb, Mercedes, ajutat si de configuratia V8, a mizat pe mult rafinament. Desi 740d foloseste o cutie automata cu 6 trepte (fata de 7 trepte pentru S 450 CDI), castiga si acest capitol pentru ca schimbarile de treapta sunt mult mai rapide, iar cutia are un program mai intuitiv de functionare si anticipeaza mai bine cerintele soferului. La o diferenta de cilindree de 1 litru si 2 cilindri mai putin, 740d nu avea cum sa nu se impuna in materie de consum, diferenta fiind semnificativa in orice regim de functionare.
Confort
Regele Mercedes! Asa poate incepe acest capitol. Confortul oferit de suspensia pneumatica AIRMATIC (oferita standard la S 450 CDI) este de neegalat pentru alta limuzina de clasa mare. Chiar daca Seria 7 dispune de un mod Confort selectabil din meniul Dynamic Driving, acesta nu poate juca pe picior de egalitate cu Clasa S la acest capitol.
In plus, scaunele din Mercedes intregesc imaginea confortului suprem, fiind, de fapt, niste fotolii extrem de comode, iar nivelul de zgomot la viteze mari este mai redus ca la BMW.
Dinamica
Seria 7 este limuzina pentru sofer. Aceasta este foarte dinamica, are o directie extrem de incisiva si precisa, ofera multa placere in conducere, iar tinuta de drum in viraje nu da impresia ca masina cantareste de fapt peste 2 tone. Asa cum S450 CDI este campion in materie de confort, Seria 7 nu poate fi egalata in materie de dinamica. Modul Sport+ din Dynamic Drive permite ca 740d sa fie condus intr-o maniera sportiva, departe de comportamentul de masina masiva inspirat de S 450 CDI.
Costuri
Dotari similare in pretul de baza si peste 10.000 de euro diferenta in plus pentru S 450 CDI. Merita oare platita aceasta diferenta de pret? In conditiile date, opinia noastra este ca 740d este alegerea corecta, pentru ca se impune ca fiind masina mai buna, si asta fara sa luam in considerare pretul. Acesta doar sprijina elementul ratiune in inclinarea balantei in favoarea sa.