Modelele Volkswagen din ultimele doua generatii au subliniat foarte clar ca marca germana tinde sa lase in urma caracterul popular sugerat chiar de denumirea sa, pentru a patrunde pe teritoriul marcilor premium. Acest demers arata ca o ambitioasa tendinta de progres.
Singura problema: pe acel teritoriu se mai afla deja niste marci cu caracter nobil deja cristalizat, recunoscut si respectat de catre clientela. Lucrand mult pe tema vehiculelor compacte cu caracter premium, Volkswagen a reusit sa ia prin surprindere marcile pretentioase traditionale. Cazul lui VW Tiguan si al lui BMW X1 este relevant in acest sens, aratand ca marca din Wolfsburg a fost cu un pas inaintea celei din München in abordarea segmentului SUV compact premium.
In lipsa altor posibilitati, VW Tiguan a fost comparat pana de curand cu BMW X3, un model calibrat mai sus. Deoarece asupra lui X3 se face simtita o anume invechire conceptuala (X3 a aparut in 2003), Tiguan s-a comportat meritoriu atunci cand a fost comparat cu X3, concluzia fiind ca VW reuseste sa faca fata concurentei elitiste, desi vine cu o propunere de dimensiuni mai mici. In prezent, X1 vine sa sustina contraofensiva BMW intr-o maniera directa, pe terenul SUV-urilor compacte.
Mai devreme, am folosit termenul „dinamic“ pentru a descrie specificul lui Tiguan. Pentru BMW, „dinamic“ e un deziderat esential al marcii. Strict din acest punct de vedere, seriile modelelor BMW nu au fost niciodata surclasate de ofertele echivalente de la VW. La randul sau, BMW X1 a fost pregatit corespunzator pentru a da lectii in materie de dinamism. Atat Tiguan, cat si X1 au suspensii ferme, care asigura un bun contact intre roti si suprafata de rulare.
De asemenea, precizia directiei este greu de departajat, insa atat feedback-ul pe care il ofera servoasistarea referitor la tendintele de mers, cat si dozarea fortei de rotire a volanului constituie argumente in favoarea lui X1. In completarea notei sportive a comenzilor, schimbatorul de viteze de la BMW se manevreaza cu mai fina precizie si are curse mai scurte, iar dozarea apasarii pedalei de frana se deprinde mai usor. Dincolo de spontaneitatea remarcabila cu care raspunde motorul BMW (la Tiguan se simte un mic turbo lag), cifrele arata ca X1 e capabil de acceleratii si reprize mai rapide.
In ceea ce priveste tinuta de drum si functionarea transmisiei integrale, Tiguan si X1 vin cu propuneri discret diferite. Repartitia masei pe puntile din fata si din spate este mai aproape de echilibrul perfect in cazul lui X1. La limita pastrarii aderentei, Tiguan se dovedeste un pic subvirator, in timp ce X1 nu da niciun semn de deviere de la orientarea pe directie, chiar daca traiectoria va fi ceva mai larga fata de cea dorita.
Tractiunea integrala a lui Tiguan isi face simtita contributia la antrenarea rotilor din spate atunci cand se apasa acceleratia in viraj, rezultand un sesizabil impuls supravirator, tocmai bun pentru eventuala corectare a tendintei naturale de subvirare.
Aplicarea acceleratiei in timpul virarii la X1 nu va avea un astfel de efect, motricitatea fiind optim folosita, astfel incat sa fie evitata orice tendinta de deriva. In „gaze“ sau nu, X1 parcurge virajele ca si cum ar merge pe sine. Cu toate ca Tiguan lasa o mai pregnanta impresie de sportivitate, eficienta reala in termeni de tinuta de drum este de partea lui X1.
Cine doreste de la X1 efecte de supravirare, poate sa foloseasca dispozitivul DTC (permite patinarea rotilor in timpul acceleratiilor, dar Dynamic Stability Control ramane activ) sau poate decupla complet sistemul DSC. La Tiguan, este posibila decuplarea ESP in acelasi scop. Cu sistemele de asistare a stabilitatii decuplate, X1 demonstreaza ca isi foloseste preponderent tractiunea pe rotile din spate, in timp ce comportamentul lui Tiguan pastreaza tendintele descrise. Fara interventia sistemelor electronice, reactiile sale vor fi ceva mai ample decat inainte, insa nu va rezulta o accentuare a caracterului sportiv.
In off-road, notam ca suspensia lui X1 functioneaza mai silentios si filtreaza mai bine efectele denivelarilor.
Dimensiunile interioare sunt foarte apropiate, cu un avantaj aproape insesizabil pentru Tiguan. Pe de alta parte, designul propus de X1 evidentiaza mai multa atentie acordata ideilor de originalitate si exclusivitate, in timp ce Tiguan propune inca o variatie pe tema designului interior tipic VW. Ambele modele au scaune foarte bine configurate si cu tapiterie ferma. In privinta configurarii banchetei din spate, X1 se prezinta un pic mai bine, insa are o tapiterie mai ferma, in timp ce bancheta lui Tiguan e ceva mai moale. Ambele banchete sunt fractionabile in trei segmente.
Conform cifrelor, portbagajul lui Tiguan e mai mare, dar s-ar putea ca metodele de masurare ce presupun folosirea unor module paralelipipedice sa nu fi pus in valoare intreg volumul oferit de portbagajul lui X1. Tiguan are zonele laterale carenate drept, de sus pana jos, in timp ce la X1 se vad pasajele rotilor si spatiul din vecinatatea lor este accesibil. De asemenea, sub podeaua portbagajului lui X1 se mai afla un compartiment modulabil.
Pentru ca are pretul de baza mai mare si optionalele sunt destul de scumpe, achizitia lui X1 poate ajunge sa coste considerabil mai mult decat un Tiguan, asa ca modelul VW s-a impus in evaluarea pret/puncte. In privinta intretinerii, X1 se prezinta mai bine, avand intervale de revizie mai lungi si beneficiind de oferta reviziilor gratuite.
BMW X1 se face remarcat prin latura dinamica mai bine pusa la punct si prin rafinamentul tehnic net superior. Functionalitatea interiorului este, in linii mari, similara. Pana aici, victoria lui X1 este clara. Dar pretul victoriei i-ar putea determina pe multi potentiali cumparatori sa se gandeasca de doua ori inainte de a-l alege pe X1.
lMFfFi http://www.FyLitCl7Pf7ojQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com