Trotinetele electrice încă nu au fost reglementate în Codul Rutier din România, astfel că legislația este cât se poate de vagă în ceea ce privește modul de utilizare a acestora. Managerul unei importante companii de închiriat trotinete electrice a vorbit despre necesitatea deținerii unui permis de conducere, despre folosirea trotinetei după consumul de alcool și despre măsurile preventive luate de firmă.
Pe 26 iunie s-a desfășurat în București „Sustainable Mobility Forum’, cel mai important eveniment local dedicat soluțiilor alternative de transport. Printre invitați s-a numărat și Tamas Toth, Manager Operațional în cadrul Lime Budapesta.
Printre altele, acesta a vorbit despre problema cetățenilor care utilizează trotinetele electrice într-un mod necorespunzător, circulând mai multe persoane simultan pe același vehicul sau conducând în stare de ebrietate.
Acest comportament riscant a fost adus în discuție de Mihai Denel, vicepreședintele Federației Bicicliștilor din România: „Aplicația este folosită de mulți străini care vin în Centrul Vechi, beau seara și merg apoi pe trotinetă. Merg unul, doi sau trei pe aceeași trotinetă și creăm o repulsie, pentru că aceste trotinete circulă printre mașini și utilizatorii lor nu au în regulamentul de funcționare faptul că nu trebuie să folosească căști‘.
Citește și:
Cum a vrut şoferiţă din Prahova să-i fraierească pe polițiștii care o amendau!
CEA MAI TRISTĂ VESTE: Nu-l vom mai vedea vreodată pe Michael Schumacher!
Tamas Toth a contrazis parțial această afirmație, susținând că regulamentul Lime precizează numeroase norme de conduită importante: „Avem termeni și condiții în care evidențiem aceste chestiuni, precum: nu ar trebui să circuli pe trotinetă dacă ai consumat droguri sau alcool. Ar trebui să fii treaz tot timpul‘.
Într-adevăr, cei care închiriază trotinete electrice furnizate de Lime trebuie să accepte întâi normele prevăzute în Acordul Utilizatorului. La secțiunea 1.2, acest document stipulează: „Confirmați faptul că aveți cel puțin 18 ani împliniți și că dețineți un permis de conducere valabil (dacă este necesar în jurisdicția dvs.)‘.
Tamas Toth explică de ce este necesar acest lucru: „Scuterul poate atinge viteze de până la 24 km/h, deci este puternic și poate fi periculos. […] Ar trebui să cunoști regulile elementare ale șofatului: să știi cum să traversezi strada corect, ce reprezintă culorile semaforului, cine are prioritate – utilizatorul, pietonul, mașina?‘
Deși utilizatorii aplicației validează acel acord, compania nu poate verifica dacă persoana chiar respectă normele listate. Spre exemplu, cineva poate bifa că deține un permis de conducere, chiar dacă acest lucru este fals. Tamas Toth susține că, până la urmă, totul ține de responsabilitatea celui care închiriază.
„Este responsabilitatea utilizatorului. Faptul că ai carnet și conduci o mașină nu înseamnă automat că respecți legea în întregime. […] Este responsabilitatea ta să nu folosești telefonul mobil și să oprești la culoarea roșie a semaforului’, explică Toth.
Fă ASTA să-ți răcești rapid mașina încinsă de soare! Durează 2 minute
„Ceea ce putem noi garanta este faptul că scuterul pe care îl folosești este suficient de sigur. Frânele funcționează, este întotdeauna o lumină aprinsă – atât ziua, cât și noaptea -, iar scuterul este într-o condiție bună. […] La fel, când conduci o mașină,‘, adaugă Managerul Operațional al Lime Budapesta.
La ediția de anul acesta a Sustainable Mobility Forum au urcat pe scenă oficiali ai companiilor cu cea mai mare implicare și vizibilitate în sfera mobilităiții sustenabile, precum LIME, Wolf-E Rides, FlixBus, BMW, GetPony, Hubject, Renovatio sau Engie. Aceștia au prezentat numeroase soluții viabile de transport alternativ, cu scopul reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră.
Sursa foto: Elvert Barnes, via Flickr