Când am aflat că voi avea la test un Audi e-tron peste weekend, m-am decis să-i testez capacitățile la drum lung și am pregătit un traseu de 1.000 de kilometri prin România.
Atunci când pleci la drum lung cu o mașină electrică trebuie să îți planifici din timp opririle de încărcare. După ce am setat obiectivul final (Salina Turda), am deschis aplicația PlugShare și am conturat rapid traseul în funcție de existența stațiilor de încărcare rapidă.
Traseu ales: București – Brașov – Târgu Mureș – Salina Turda (oprire fără încărcare) – Alba-Iulia (o noapte de cazare) – Transalpina – Râmnicu Vâlcea – București
Am pornit la drum sâmbătă dis-de-dimineață (la ora 5:00) pentru a avea o marjă de timp în cazul în care există anumite probleme pe drum. Ce probleme? Stația de încărcare poate fi ocupată sau chiar defectă. De asemenea, pot exista mai multe mașini electrice sau plug-in hybrid la coadă. Am luat în considerare și eventualele probleme legate de traficul aglomerat sau de infrastructură.
Cu o seară înainte de plecare, am încărcat mașina la Kaufland Basarab. Aici există o stație de încărcare ce se oprește automat atunci când nivelul acumulatorului ajunge la 95%. Poza de mai sus a fost făcută în momentul plecării de acasă, după ce au fost deja parcurși 14,3 km. Autonomia afișată era de 293 de kilometri.
Spre Brașov, aplicația Waze a decis să ne ofere varianta pe DN1. Chiar dacă o prefer pe cea cu Autostrada A3, m-am gândit că ar putea fi mai inspirată alegerea traseului calculat pe DN1, fiind distanța mai scurtă și viteza medie de rulare mai mică.
O mică oprire în Bușteni
Din fericire, la stația de încărcare de la Kaufland din Brașov (Strada Avram Iancu 62) nu se aflau alte autoturisme electrice, așa că am pus mașina la încărcat și am luat micul dejun. De reținut: întotdeauna trebuie să folosiți aplicația PlugShare și să dați check-in pentru a da de veste celorlalți utilizatori că ocupați în acel moment stația de încărcare.
Au fost necesare doar 45 de minute pentru a încărca bateria până la 100%.
După încărcarea din Brașov, situația instrumentarului digital al mașinii arăta astfel:
Cu un range de 304 kilometri, am pornit câtre Târgu Mureș. Această valoare a tot crescut de la încărcare la încărcare, deoarece mașina calculează autonomia în funcție de consumul mediu de energie.
În drum spre Târgu Mureș
Până acum, consumul mediu indicat de computerul de bord se afla la 25,5 kWh/100 km. O valoare destul de bună, ținând cont că valorile specificate de producător sunt cuprinse între 22,9 și 26,4 kWh/100 km calculate conform ciclului de testare WLTP.
Mașina a fost condusă normal, cu respectarea limitelor de viteză, iar depășirile au fost efectuate fără niciun pic de efort, mulțumită puterii generoase a celor două motoare electrice (360 CP în modul standard, 408 CP în Boost), dar și a cuplului maxim care acționează instantaneu la fiecare apăsare a pedalei de accelerație (561 Nm în modul standard și 664 Nm în Boost). Până acum nu a reușit să se instaleze deloc sentimentul de range anxiety.
Ajunși în Târgu Mureș, am pus din nou mașina la încărcat la Kaufland (Strada Gheorghe Doja 66). Aici nu am avut chiar norocul din Brașov, deoarece stația era ocupată. Am așteptat 20 de minute până când mașina prezentă și-a terminat încărcarea și am trecut la treabă.
Abia în drum spre Turda am început să mă obișnuiesc cu oglinzile digitale cu care a fost echipat e-tron. De altfel, acesta era elementul principal pentru care se strângeau atât de multe persoane în jurul mașinii.
Curiozitatea aceasta funcționează puțin mai bine în afara orașelor. Imaginea capturată de camerele video este afișată pe ecranele OLED aflate în panourile ușilor. Ecranele afișează un chenar colorat atunci când mașina semnalizează. Dacă este verde, înseamnă că poți schimba în siguranță banda. Dacă este galben și clipește, înseamnă că există o mașină în unghiul mort. De asemenea, acestea își schimbă unghiul de afișare în timpul manevrelor de parcare. Imaginile afișate pot fi ajustate prin intermediul ecranului tactil al „oglinzii” din stânga.
Oglinzile digitale ajută la scăderea coeficientului aerodinamic până la valoarea de 0,27 cd. De altfel, acestea ajută la menținerea unui nivel de zgomot extrem de scăzut în habitaclu. Chiar și la viteze de autostradă, e-tron este foarte silențios.
Dacă nu ați vizitat deja Salina Turda, acum este momentul să o faceți.
Ultima oprire din prima zi avea să fie locul unde ne-am ales cazarea, la Alba-Iulia. Înainte de a ne instala, am dus mașina încă o dată la încărcat la Kaufland (Calea Moților 120).
În dimineața următoare am pornit către Rânca pe Transalpina. Aici am descoperit că e-tron este și foarte agil, în ciuda faptului că are o masă proprie de 2.400 de kilograme. De vină aici este acumulatorul care are o capacitate de 95 kWh. Dar este amplasat în podeaua mașinii, așa că centrul de greutate este menținut jos.
Transalpina – de la nord la sud
Chiar dacă nu ar fi trebui să-mi fac griji în acest sens, după traversarea Pasului Urdele (cel mai înalt punct al unei șosele din România – 2.145 m altitudine), computerul de bord indica o autonomie rămasă de 103 km, în condițiile în care stația de încărcare de la Râmnicu Vâlcea se afla la 115 km distanță. Range anxiety? Un pic.
În acest moment, drumul a început să coboare, așa că frâna regenerativă și-a făcut treaba de minune. Aceasta poate fi modulată cu ajutorul padelelor din spatele volanului. De asemenea, apăsarea pedalei de frână acționează în prima parte a cursei doar frâna regenerativă.
Pe lângă faptul că autonomia a ajuns până la un maximum de 187 de kilometri, procentajul bateriei a crescut de la 40 până la 52 %. Să tot fie energie gratuită!
Într-un final, am ajuns în Râmnicu Vâlcea cu o autonomie de 125 km și am pus mașina la încărcat (Kaufland, Strada Barajului 32-34). Stația a fost numai a noastră!
Drumul spre București s-a desfășurat pe Autostrada A1, unde e-tron a strălucit chiar și la viteze mari. Consumul instantaneu rămâne sub 26 kWh la suta de kilometri chiar și la viteza de 140 km/h. Din păcate, peste această valoare începe să crească exponențial. Dar totuși, nu ai de ce să te grăbești prea tare cu o mașină electrică.
La Audi e-tron am apreciat în mod special insonorizarea, care este extraordinară. De altfel, sunetul vântului nu se face simțit în cabină indiferent de viteza de rulare. Confortul interior este asigurat de scaunele sport, iar suspensia pneumatică face o treabă excelentă și nu lasă mașina de 2,4 tone să aibă un ruliu exagerat.
Ziua următoare am predat mașina la Porsche România, iar consumul mediu indicat de computerul de bord a fost de doar 25,3 kWh după 976 de kilometri parcurși.
Capacitatea netă (utilizabilă) a acumulatorului este de 83,6 kWh, ceea ce înseamnă că la acest consum mediu s-ar fi putut parcurge o distanță maximă de aproximativ 330 de kilometri. În 90% din timp, mașina a fost condusă în modul Efficiency, iar scurte segmente de drum au fost parcurse în modul Dynamic. Ar trebui precizat și faptul că s-au aflat în permanență patru persoane la bord, iar portbagajul mașinii (de 605 litri) a fost ocupat în proporție de 50% cu bagajele pentru două zile pe drum.
Mai multe impresii de condus legate de noul Audi e-tron pot fi citite în numărul 17/2019 al revistei AUTO BILD România.
Finanțare prin