După trei ani de la fabricație, CLA Shooting Brake poate fi găsit la jumătate de preț. Am testat un exemplar cu motorizarea 200 CDI 4Matic fabricat în 2016, cu 78.400 km la bord. Preț: 20.490 de euro.
Mii de potențiali clienți au început în 2013 pelerinaje pe la showroom-urile Mercedes pentru a-l vedea pe Mercedes CLA. Automobilul fusese expus ca tentație secundară în Berlin, cu prilejul evenimentelor Fashion Week. Stilul provocator venea la un loc cu un gabarit mai puțin intimidant decât al seriei CLS (mare succes al mărcii), sursa de inspirație pentru CLA. S-au auzit și păreri cum că transpunerea temei CLS la o scară redusă e un compromis estetic. Nu-i cazul să ne blocăm aici într-un conflict de idei –oricum, CLA a fost o reușită comercială.
În 2015, a fost lansată și versiunea Shooting Brake a lui CLA (indicativ de proiect X 117). Poate că arată un pic bizar, însă locurile din spate sunt mai primitoare decât ale lui CLA (distanța de la șezutul banchetei la tavan e mai mare) și volumul portbagajului se apropie de 500 l. S-au văzut și forme mai reușite pentru hayon (acesta e destul de îngust, iar marginea de încărcare e incomod de înaltă), însă respectiva variantă CLA nu-și propune să fie o referință practică a breakurilor compacte, ci una de exclusivism stilistic și lux. Din această perspectivă, mașina punctează decisiv.
Platforma tehnică provine de la Clasa A, care a fost supusă de AUTO BILD unui test de anduranță de 250.000 km în 2013. Vizitele mașinii la service au fost motivate doar de programările periodice, nimic altceva. În statisticile TÜV, Clasa A ocupă primul loc la fiabilitate. Exemplarul din aceste pagini are un rulaj de aproape 80.000 km, pe care i-a parcurs fără să capete aproape niciun semn de uzură. Oarecum rar: jantele au diametrul de numai 16 inchi, ceea ce este bine pentru confortul la rulare.
După recomandarea noastră, sub capota lui CLA 200 ar fi fost preferabil să se afle fiabila motorizare cu benzină de 1,6 litri și 156 CP, ale cărei prestații sunt adecvate. În cazul de față, destinul a vrut să nimerim peste un diesel de 136 CP cu sunet aspru și răspuns mai degrabă indolent la accelerație. Măcar cutia cu dublu ambreiaj și 7 trepte funcționează fin și armonios. Nu uitați că uleiul său trebuie să fie înlocuit la fiecare 100.000 km sau 5 ani (într-un service de rețea, operațiunea va costa vreo 500 de euro). Mai puțin amuzant: o eventuală înlocuire a lanțului de distribuție presupune scoaterea motorului și a cutiei de viteze din compartimentul frontal – treaba asta chiar va fi scumpă!
Datorită unei lansări ulterioare față de Clasa A, micile sale inconveniente nu apar la CLA.
Automobilul prezentat în articol are sub capotă motorizarea turbodiesel OM 651. Aceasta a fost ocazional blamată pentru pompe de apă neetanșe, scurgeri de ulei pe la întinzătorul lanțului de distribuție și defecțiuni la injectoare. Rețeaua de service Mercedes-Benz s-a străduit să elimine aceste probleme prin rechemări. La un moment dat a fost emisă și o suspiciune de soft mincinos în privința emisiilor poluante, dar s-a confirmat că motorizările lui CLA nu sunt incriminate.
Lanț de distribuție
Pentru schimbarea lui, motorul și cutia trebuie să fie scoase afară.
Blocuri optice neetanșe
Farurile cu xenon (în imagine sunt unele cu halogen) pot face condens pe geam.
Chederele portierelor
Lățimea neuniformă a chederelor, vizibilă discret pe sub geamurile fără ramă ale portierelor, nu reprezintă decât un inconvenient stilistic.
Acces la bec prin pasajul roții
S-a mai văzut așa ceva: ca să schimbi becul unui far, ai de scos un capac din carenajul de plastic al pasajului roții.
Verdict
Designul lui CLA nu va deveni referință de patrimoniu, dar automobilul e demn de tradiția mărcii în materie de caracter premium, calitate și fiabilitate, iar pe plan practic, stă bine. Acum, cota sa de preț este departe de a fi ridicată.