Prin caracterul lor temperamental, Fiat Bravo 2.0 M-Jet Sport si Renault Megane dCi 130 arata ca motorina poate fi considerata ca un fel de combustibil-espresso. Cantitati relativ reduse de motorina sunt suficiente pentru sesiuni de dinamism convingatoare si acoperirea unor parcursuri lungi.
Cei doi rivali lasa impresii aparte in ceea ce priveste conducerea, dar, in urma evaluarii amanuntite la notare, diferentele de prestatii si functionalitate nu sunt marcante. Intr-o alegere de cumparare va fi, oare, determinant punctajul cu diferente minime sau sensibilitatea fata de personalitatea uneia dintre masini? O analiza atenta a ambelor aspecte va facilita luarea deciziei potrivite.
Examinarea caroseriei ne pune clar intr-o situatie in care mai interesanta ar fi alegerea dupa preferintele estetice decat operarea unor discriminari bazate pe cifre. Diferentele de spatiu interior sunt nesemnificative, asemenea diferentelor de volum util sau a celor de calitate a finisarii. Vizibilitatea spre spate nu este prea buna la niciunul dintre modele (luneta ingusta, montanti ai hayonului destul de grosi). Renault e avantajat la punctaj de spatiul ceva mai generos (conform masuratorilor) la locurile din spate, in timp ce pasagerii care stau in fata dispun de ceva mai mult spatiu la Fiat Bravo. In acest context (in care evaluarea completa a caroseriei duce la punctaje similare), mai important de retinut pana la urma ar fi ca Fiat Bravo propune o ambianta sportiva tipica, frumos tratata prin toate detaliile de design, in timp ce Megane mizeaza pe un stil interior cu evidenta tenta hightech.
Motorul lui Fiat Bravo se dovedeste superior in privinta caracteristicii de cuplu, oferind acceleratii si reprize mai bune decat cele specifice lui Megane. Ce-i drept, la Bravo M-Jet se manifesta o crestere clara a nivelului sonor in fazele respective. Adeptii sportivitatii vor aprecia. Altfel, Megane se va face remarcat prin acceleratii silentioase, parca lipsite de efort (chiar daca nu la fel de rapide ca ale lui Bravo).
Renault Megane: Instrumente de bord
Inca un detaliu demn de atentie: desi exista o diferenta considerabila de putere intre motoarele celor doua automobile, Megane isi exploateaza mai eficient potentialul, datorita unei mai bune etajari a cutiei de viteze. In plus, selectia treptelor se face mai fin la Megane. Cutia lui Bravo are demultiplicari ale treptelor ceva mai lungi decat ar fi fost de preferat. Ca urmare, Megane are un consum mai redus si (cel putin atat timp cat nu privesti la cifrele care descriu reprizele) diferenta de performante dinamice in defavoarea lui Megane ramane discreta.
In ansamblu si in pofida unei puteri maxime inferioare cu 35 CP, Megane obtine mai multe puncte in evaluarea grupului motopropulsor. Totusi, Megane nu-i va convinge si pe cei aflati in cautarea sportivitatii tipice. Bravo 2.0 M-Jet va fi favoritul lor, datorita performantelor mai bune si reprizelor viguroase din plaja superioara de turatie.
Amprenta sportiva accentuata a lui Bravo 2.0 M-Jet se face observata si in privinta suspensiei, care insista pe o fermitate aproape dura. Megane se prezinta mai bine in privinta confortului la rulare, iar suspensia sa lucreaza mai silentios. Modelul francez se face remarcat in privinta mai multor aspecte legate de confort: scaunele din fata ofera o sedere mai placuta in timpul calatoriilor lungi si au o sustinere laterala mai buna, iar nivelul de zgomot este sesizabil mai redus in timpul acceleratiilor.
Bravo are, la randul sau, cateva argumente legate de confort: bancheta din spate e mai bine configurata, conceptul ergonomic al bordului este mai bine pus la punct si climatizarea, mai usor de folosit. Megane dovedeste, insa, o mai atenta tratare a confortului la nivel general, ceea ce i-a adus si un discret avans la puncte.
Caracterul sportiv al lui Bravo, care a atras o depunctare a suspensiei la capitolul „confort“, pledeaza in favoarea masinii cand e vorba de acuratetea comportamentului rutier. Modelul italian este mai agil, tendintele de mers ale masinii la limita sunt mai clar sesizabile decat la Megane, iar inclinarile laterale ale caroseriei sunt mai reduse. Bravo se prezinta mai bine si la dozarea asistarii directiei, iar distantele sale de franare sunt mai scurte.
Cuplul motor mare al lui Bravo se razbuna cand se pune problema motricitatii. Megane este mai putin expus patinarii rotilor motoare, in timp ce acceleratia lui Bravo se cere dozata cu anume atentie in viraje si in conditii de aderenta precara. Cele doua automobile nu pot fi departajate in privinta stabilitatii in curbe. Primele semne de pierdere a aderentei pun in evidenta, pentru ambele modele, tendinte de subvirare discrete.
Dincolo de acestea, la ambele se observa cate o discreta inconvenienta: Bravo se tine mai bine pe traiectorie, dar ramane mai curand fara motricitate, in timp ce Megane este predispus la o accentuare notabila a subvirarii atunci cand se „forteaza“ virajul deja abordat la limita prin apasarea mai tare a acceleratiei.
Ca o conluzie vizand capitolul conducerii, vom nota ca Bravo are certe calitati sportive, in timp ce Megane ramane o masina cu care convietuiesti mai usor in regim cotidian. In fond, asta se cere inainte de toate unui automobil familial de clasa compacta. Diferenta minima de puncte il arata castigator pe Megane.
Fiat Bravo: Instrumente de bord
Departajarea celor doua masini din punct de vedere al finantelor e la fel de subtila. Bravo e ceva mai scump la achizitie, insa intretinerea sa costa mai putin si intervalele de revizii sunt mai lungi. Pe de alta parte, revanzarea lui Megane are sanse sa decurga mai usor si in conditii mai favorabile, iar garantia sa pentru rezistenta la coroziune este cu patru ani mai mare.
O abordare chibzuita, avand in centru ideea de hatchback compact performant si relativ economic, va tine cont de avantajul discret de puncte pe care Megane l-a acumulat mai ales la evaluarea confortului, a grupului motopropulsor si al conducerii. Acesta ar fi, pe scurt, mesajul punctajului din test. Privind dintr-un alt unghi, avem de-a face cu motoare turbodiesel puternice si o importanta anume acordata dinamismului.
Daca includem aici un strop de atitudine personala in design si unul de conducere pasionala (vom forta criteriile pur rationale), Bravo va fi alegerea prioritara.