Un studiu amplu al ACEA relevă faptul că parcul auto român suferă de bătrânețe: 3 din 4 mașini sunt mai vechi de 10 ani.
Citește și:
Studiu: cu cât este mai ieftin „combustibilul’ pentru mașinile electrice
Istoricul de daune al mașinilor second arată minim 3 daune per mașină
Cu toate că este cu greu o surpriză, un amplu studiu european condus de Asociația Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA) plasează România pe ultimele locuri în ceea ce privește starea parcului auto național.
În ceea ce privește vârsta medie a unui automobil din parcul auto român, aceasta este de 16,3 ani, țara noastră situându-se pe antepenultimul loc al clasamentului, înainte de Estonia (16,7 ani) și Lituania (16,9 ani). Țara cu cel mai tânăr parc auto este Luxemburg (cu o vârstă medie de 6,4 ani), urmată de Austria (8,2 ani).
În 2018, România număra aproape 6,5 milioane de autovehicule de pasageri, înregistrând o creștere impresionantă, de 7,6%, comparativ cu anul anterior. Însă dintre acestea, circa 5,1 milioane erau autovehicule mai vechi de 10 ani. Aproape 800.000 erau mașini care se încadrau în limita de 10 ani, și aproape 540.000 de mii fuseseră fabricate în ultimii cinci ani.
În mod curios, traficul descurajator din marile orașe din România nu poate fi pus (doar) pe seama unei creșteri neprevăzute a parcului auto. Studiul relevă că țara noastră are unul dintre cele mai „aerisite’ parcuri auto din Europa: 330 de automobile la 1.000 de locuitori. Aici doar Letonia are un parc auto mai puțin populat, cu 329 de mașini la 1.000 de locuitori. Și acest top este condus de Luxemburg, cu 690 de mașini.
În mod curios, dieselul nu mai este la putere în România: din cele 6,5 milioane de autoturisme înmatriculate, 56,6% sunt echipate cu motoare pe benzină, iar 42,3% sunt diesel. Restul de 0,1% este reprezentat de mașinile hibride și GPL. Numărul mașinilor electrice din România era atât de mic în 2018 încât cota lor de piață era inexistentă la momentul producerii acestor statistici.