Prețurile carburanților au scăzut, începând cu 1 Ianuarie, ca rezultat al eliminării supraaccizei și al actualizării în raport cu inflația.
Citește și:
Soluție extremă pentru reducerea poluării: limită de 30 km/h în tot orașul
România devine eco: cu cât au crescut vânzările de mașini electrice
Așa cum a promis în Noiembrie 2019, Guvernul Orban a desființat supraacciza la carburant, pe care românii au plătit-o începând cu 15 Septembrie 2017. Scopul impunerii acesteia fusese motivat de Guvernul Tudose de strângerea de fonduri pentru modernizarea infrastructurii. În perioada cât a fost activă, supraacciza a suplimentat bugetul de stat cu mai bine de 5,8 miliarde de lei.
„Trebuie desființată supraacciza la combustibil, care a fost o mare prostie. Deși astăzi pare să producă bani, poate să fie un semnal foarte bun dacă renunțăm la ea’, a declarat Orban în Noiembrie 2019.
În versiunea sa ce mai recentă, din 11 Decembrie 2019, ordinul publicat de Ministerul Finanțelor privind modificarea accizelor menționa o reducere a prețului carburanților la 45 de bani/litru. Însă actualizarea efectuată de Finanțe – de 1.773,46 de lei/1.000 de litri de benzină, respectiv 1.625,37 de lei/1.000 de litri de motorină – a dus la o scădere de 32 de bani/litru.
La 1 Ianuarie 2020, benzinăriile Petrom din București afișau un preț mediu al benzinei de 5,26 lei/litru, comparativ cu tariful de 5,58 de lei/litru de până la 31 Decembrie 2019. Pentru motorină, noul preț mediu era de 5,45 de lei/litru, față de 5,77 lei/litru.
În rețeaua Lukoil, prețul unui litru de benzină a scăzut de la 5,55 de lei la 5,23 de lei/litru. Pentru diesel, reducerea de 32 de bani a scăzut prețul mediu la 5,50 de lei/litru. În cazul OMV, noile prețuri sunt: 5,36 de lei/litru pentru benzină și 5,52 de lei/litru pentru motorină.
O scădere cu 45 de bani/litru ar fi dus prețurile la carburanți – acum aflate la cota de 1.773,46 de lei/1.000 de litri de benzină, respectiv 1.625,37 de lei/1.000 de litri de motorină – sub nivelul minim al accizelor la carburanți acceptat de Uniunea Europeană, ceea ce ar creat posibilitatea unei penalizări a României din partea comunității statelor membre ale Uniunii.