Audi Q5 este deja o prezenta respectabila in „crema” SUV-urilor cu caracter dinamic si stil pretentios. Pana in momentul de fata, cariera sa comerciala poate fi considerata un succes, desi automobilul este propus la pret destul de piperat. Vor reusi noua Kia Sorento si versiunea turbodiesel a seriei Mazda CX-7 sa se afirme intr-o maniera comparabila?
Viitorul va raspunde la aceasta intrebare si, pe langa evaluarea masinilor in test, probabil ca un rol important in evolutia respectivelor automobile pe piata va reveni si preturilor la care acestea sunt propuse, preturi care sunt semnificativ mai mici fata de al lui Q5.
Deocamdata, Q5 trage foloase de pe urma tendintei descendente pe care merge Audi Q7. Uzura morala si criza economica i-au facut pe multi sa prefere un Q5 in locul unui Q7. In urma acestor precizari, parca s-a mai clarificat ceva din dinamica fenomenului. Sa revenim acum la testul nostru.
Asta ofera
In interiorul lui Audi, totul este cat se poate de bine pus la punct: habitaclul a fost dimensionat cu larghete, scaunele sunt ferme si bine conturate, iar latura ergonomica a postului de conducere este ireprosabila. Aceste afirmatii vin pe fondul unei ambiante cu evidenta tenta de lux, in care designul interior si alegerea materialelor de finisare au contat enorm.
Calitatea de finisare oferita de Audi Q5 este, de departe, cea mai ridicata din test. Inclusiv portbagajul este frumos finisat! Ca si cum asta nu era de ajuns, volumul sau (540 l) este cel mai mare.
Nici Sorento nu sta rau in privinta capacitatii portbagajului (528 l). In cazul sau, putem evalua masina in comparatie cu generatia precedenta. Noul Sorento nu mai are sasiu separat de caroserie si nici punte rigida la suspensia spate, marcand un pas evolutiv amplu.
Designul modern completeaza in mod fericit acest mesaj, aratand ca Sorento joaca acum in liga SUV-urilor moderne si dinamice. Habitaclul sau este chiar mai generos dimensionat decat al lui Q5, dar lipseste nota de rafinament a modelului german. Nu poate fi comentata calitatea asamblarii, dar aspectul materialelor si unele detalii de stil denota limitele bugetului destinat conceptiei si industrializarii.
In privinta cotelor spatiului din habitaclu, Mazda CX-7 se situeaza aproape de Q5, dar portbagajul acestuia este evident mai mic: capacitatea sa masoara doar 455 de litri. Designul destul de masiv al bordului reduce oarecum din zona pasagerilor. Ceea ce sunt asa-numitele coupe-uri cu patru usi in clasa limuzinelor, este Mazda CX-7 pentru segmentul SUV: un vehicul cu design de orientare sportiva, stil elegant, dar fara calitati practice demne de mentionat.
Postul de conducere este foarte bine configurat, aratand din nou ca masina a fost proiectata cu gandul la satisfactia celui de la volan.
Asa se conduc
Audi Q5 nu se distanteaza de abordarea tipica a marcii in ceea ce priveste comportamentul rutier. Suspensia este ferma (optional, este propus un sistem de reglare a amortizarii, ceea ce ofera posibilitatea unei rulari mai confortabile), iar directia este cat se poate de precisa. La limita, se simte o nuanta subviratoare discreta.
Propulsorul TDI are reprize viguroase dupa ce este depasita scurta ezitare din faza turbo-lag-ului, dar plaja de turatie pe care el presteaza demonstratii de forta este mai restransa decat la motoarele de 2,2 litri ale concurentei. In versiunea diesel, Mazda CX-7 are un temperament foarte civilizat, cu totul deosebit de caracterul violent al variantei turbo cu benzina (260 CP). Reprizele sunt suficient de rapide, dar mai mult atrage atentia raspunsul rafinat al motorului si nivelul sonor decent. Totusi, la turatii ridicate, intensitatea zgomotului produs de motor creste peste asteptari.
CX-7 se prezinta bine in privinta agilitatii, dar confortul la rulare ramane perfectibil. Contactul dintre roti si drum este bine pastrat, dar suspensia nu filtreaza eficient denivelarile scurte. Mazda CX-7 a oferit cele mai bune rezultate la proba franarii. Kia Sorento nu este lipsita de argumente, dar in conceptul sau dinamic se face sesizata o lipsa de maturitate.
Turbodieselul coreean de aproape 200 CP nu are aici rival in privinta resurselor de putere, dar tonalitatea sunetului sau este neplacuta, inclusiv la regimuri reduse. Comportamentul dinamic nu permite punerea in valoare completa a potentialului oferit de motor. Desi amortizarea seaca lasa mai intai impresia unei reale fermitati, suspensia permite oscilatii prea ample ale caroseriei.
Atat costa
Suntem de mult obisnuiti cu ofertele atragatoare prin pret care vin dinspre tarile Extremului Orient. Ordinea asteptarilor ne-a fost confirmata: Kia Sorento este ceva mai ieftina decat Mazda CX-7. Ca sa cumparati un Audi Q5 la un nivel de echipare echivalent, cheltuiala va fi cu aproximativ 10.000 de euro mai mare. Sa nu uitam ca Audi Q5 joaca in liga elitista a clasei, alaturi de Mercedes GLK si BMW X3, in timp ce Mazda CX-7 si Kia Sorento au inca statutul de aspiranti la „inalta societate“. Ambele sunt bine echipate standard, dar nu ofera optiuni la nivelul celor din oferta Audi.
De asemenea, nu intra in discutie argumentele tehnice si de calitate cu care vine Q5 in fata concurentei din test, acestea sunt palpabile si lesne de observat. Pe de alta parte, diferentele de pret alaturi de diferentele de comporatment dinamic si rafinament transforma evaluarea in ceva foarte greu de transat. Atat timp cat prioritare raman argumentele care nu tin de buget, Audi Q5 este castigatorul incontestabil.