Seria 3 si A4 sunt doua modele care, de regula, in trafic, te preseaza din spate sau iti fac semne insistente cu farurile sa te dai la o parte, inainte de a depasi in tromba si a se pierde in departare. Ce stil de conducere economic, ce grija pentru mediu…? Important este sa ajungi cat mai repede la urmatoarea intalnire. Pentru ce sa faci economie cand banii de combustibil sunt ultima problema?
Si totusi, vremurile se schimba. Din ce in ce mai mult, modelele economice sunt puse in centrul campaniilor de promovare ale producatorilor. Pentru BMW, acesta este sedanul 320d cu denumirea complicata „Efficient Dynamics Edition“, in timp ce Audi scoate in fata A4 2.0 TDI cu particula „e“ in coada.
Ce ofera
„Progres prin tehnologie“ este sloganul lui Audi, dar se potriveste foarte bine si in cazul modelului BMW, cel putin in teorie. 320d are un consum declarat de numai 4,1 l/100 km, cu jumatate de litru mai putin decat A4, oferind in acelasi timp cu 27 CP mai mult din aceeasi cilindree.
Metodele prin care cele doua marci reusesc aceste performante sunt asemanatoare: rapoarte de transmisie lungi, aerodinamica imbunatatita, functie start-stop, indicator la bord pentru schimbarea optima a treptelor de viteza. BMW ofera suplimentar un sistem de regenerare a energiei de franare si permite motorului sa functioneze la turatii scazute, gratie unei volante cu sistem centrifugal de echilibrare pentru reducerea vibratiilor. Acesta incurajeaza condusul in zona inferioara a turometrului, dar si Audi, chiar fara aceasta tehnologie, se descurca bine la acest capitol.
Audi isi educa soferul sa conduca in spirit ecologic, un indicator la bord aratandu-i cat combustibil se poate economisi prin oprirea instalatiei de aer conditionat, a dezaburitorului de luneta sau a sistemului de incalzire auxiliar. In rest, nu sunt mari modificari fata de modelul de serie obisnuit. Cu exceptia listei de optionale care, pentru ambele modele, este ceva mai saraca decat in cazul modelelor obisnuite. La A4, spre exemplu, nu pot fi comandate Audi Drive Select, jante de aliaj, scaune cu ajustare electrica, asistenta la parasirea benzii, directie dinamica sau faruri adaptive.
BMW ofera mai multe posibilitati, chiar daca nu si pilotul automat adaptiv. Ca si Audi, BMW isi limiteaza clientii la anvelopele pe 16 inci cu latimea 205. Nimic in plus, totul e ales pentru atingerea scopului propus: consum minim de combustibil.
Cum se conduce
Fata de TDI-ul fara particula „e“, A4 din test are rapoarte de transmisie cu aproximativ 5% mai lungi, ceea ce favorizeaza conducerea la regimuri scazute de turatie. In treapta a sasea, la 130 km/h, turometrul indica doar 2100 rpm. BMW are un regim si mai scazut, la aceasta viteza motorul rotindu-se cu doar 1900 rpm. Datorita raportului mai lung de demultiplicare, in ciuda puterii si cuplului mai mari, BMW pierde aproape o secunda la reprizele in treapta a sasea de la 80 la 120 km/h, chiar daca acceleratiile sunt superioare lui A4.
Cine se teme ca suspensia sport poate afecta confortul, va fi surprins sa constate ca A4 „e“, cu o cursa mai scurta a suspensiei, absoarbe denivelarile la fel de eficient ca si TDI-ul standard. In schimb, BMW isi afiseaza foarte clar caracterul sportiv. Particula „Dynamics“ din denumirea sa nu este pusa degeaba: cu tractiune spate si o distributie ideala a maselor intre cele doua punti, Seria 3 este expertul virajelor stranse. A4, la limita, este perfect previzibil, cu caracterul sau usor subvirator. Nici macar manevrele bruste nu reusesc sa-l scoata de pe traiectorie.
La Seria 3, sistemul de control al stabilitatii are mai mult de lucru sa mentina spatele nervos pe traiectorie. Cat despre consum, ambele masini se multumesc in explotarea cotidiana cu mai putin de 6 l/100 km, fara ca aceasta performanta sa necesite abordarea unui stil economic de conducere. Cei preocupati de consum pot reusi cu A4 un consum inferior celui specificat de producator. Cu Seria 3 acest lucru nu este posibil, dar 4,3 l/100 km pentru o masina de 1,5 tone ramane o performanta remarcabila.
Cat costa
Seria 3 necesita o investitie initiala mai mare, cu pana la 4.000 de euro fata de A4, aceasta punandu-si amprenta si asupra costurilor ulterioare cu asigurarea Casco. La revanzare, Audi este in continuare usor avantajat, dar BMW compenseaza cu reviziile de baza gratuite, acolo unde posesorul unui Audi trebuie sa scoata din buzunar aproape 3.000 de lei. Este placut sa economisesti, dar nimeni nu spune ca este ieftin.