Poluarea provocată de autovehicule este văzută adesea doar sub forma emisiilor generate de motoarele acestora, dar cercetătorii ne avertizează că lucrurile nu se opresc aici.
Pe lânga procesul de producție și materialele utilizate în vederea construcției de automobile, mai există un aspect care pare să fie complet trecut cu vedere de guvernele din întreaga lume. Potrivit celor de la Emissions Analytics, poluarea rezultată din urma uzurii pneurilor este de până la 1.000 de ori mai gravă decât emisiile generate de evacuările autovehiculelor.
Cod Rutier: poţi fi amendat pe un drum cu zapadă chiar dacă ai anvelope de iarnă
Fiecare anvelopă generează particule poluante pe măsură ce este uzată, însă acest lucru nu este cuantificat în niciun fel prin taxe. Totodată, vehiculele poluează și prin praful fin generat de sistemele lor de frânare.
De ce vibrează volanul – Tot ce nu știai despre anvelope și problemele lor
Uzura pneurilor este accentuată de utilizarea în regim sportiv a autovehiculului, dar și de rularea cu o presiune incorectă și pe drumuri de o calitate slabă. Acestea din urmă accentuează uzura anvelopelor dacă au un coeficient de frecare prea mare. Totodată, realizatorii studiului avertizează că pneurile „de buget’ tind să genereze mai multe particule.
Monitorizarea stării anvelopelor maximizează durata de viață a acestora
Cea mai mare cantitate de particule poluante la nivelul anvelopelor și a sistemului de frânare este generată de vehiculele grele, incluzând aici camioanele, autobuzele și autocarele. În cazul autoturismelor, cele mai grele dintre ele sunt și cele mai poluante, deoarece pun o presiune mai mare pe pneurile din dotare și le accentuează uzura prin masa acestora. Acest aspect este cel mai îngrijorător, deoarece SUV-urile sunt din ce în ce mai populare la nivel global, iar fiecare asemenea model este mai greu decât hatchback-ul sau berlina pe care o înlocuiește în gama producătorului care l-a lansat.
Știi ce simbolizează dungile acestea de pe anvelope? Care este motivul pentru care gumele sunt uzate doar pe o parte sau doar pe centru?
Vehiculele electrice au și ele partea lor de poluare aici, deoarece folosesc și ele anvelope convenționale, iar dintre acestea SUV-urile electrice sunt mai poluante dacă le iei în considerare masa proprie.
Navele de croazieră poluează de 20 de ori mai mult decât toate mașinile Europei
Nick Molden, CEO-ul Emissions Analytics, este de părere că industria auto va fi constrânsă în viitor să producă autovehicule mai ușoare pentru a putea ține sub control poluarea generată de uzura pneurilor. Tot el consideră că reducerea masei vehiculelor este doar un pas în această direcție, putând fi necesară și dezvoltarea de pneuri mai rezistente la uzură.
Poluare cu stil: industria care poluează mai mult decât avioanele și vasele
Practic, producătorii de automobile sunt prinși într-o menghină legislativă care îi obligă să producă mașini mai sigure – ceea ce tinde să le facă și mai grele, motoare și mașini mai eficiente, iar totul trebuie să se întâmple la costuri cât mai reduse, pentru a fi în continuare accesibile pentru publicul-țintă.
Trotineta electrică poluează mai mult decât un autobuz diesel. Cum este posibil?
Via | EmissionsAnalytics
Foto: Andrea Piacquadio (pexels)/RatedRadarDetector