Bavarezii au avut o slabiciune pentru tehnica si lux, chiar si atunci cand automobilul inca nu fusese inventat. Cand legendarul rege Ludovic al II-lea (1845–1886) se uita in sala sa de proiectii la „Lohengrin“, un generator cu dinam producea curentul electric pentru a pune in miscare luminile multicolore, in timp ce poporul rabda la lumina lumanarilor.
Tehnologia era un privilegiu al oamenilor bogati. Exact ca si acum, cand vine vorba de automobile. Doar ca nimanui nu i-ar veni ideea sa-i declare nebuni pe sefii de la BMW si Audi din cauza competitiei lor in numele progresului, asa cum s-a intamplat in epoca cu regele cinefil. Masinile de lux au conexiune la Internet, touchpad si cunosc limba chineza, ceea ce pentru un om obisnuit sunt extravagante inutile.
Cumparatorii de masini de lux sunt insa o categorie speciala, care nu se poate multumi cu mai putin. Nu este, deci, de mirare ca la producatorii de top din Bavaria inovatiile se succed rapid – indiferent daca este vorba de „placerea de a conduce“ sau de „progresul prin tehnologie“. Sau de amandoua – ca in cazul noului Audi A8. Acesta se declara cu indrazneala cel mai sportiv model din clasa sa si vrea sa detroneze BMW Seria 7. Se vedem daca are calitatile necesare pentru a deveni regele Bavariei.
Ce ofera
Un design discret si proportiile perfect echilibrate mascheaza adevarata sa marime, dar, la 5,14 m, Audi este cu aproape 7 cm mai lung decat BMW. In interior, ai nevoie de o ruleta pentru a putea sesiza diferenta, pentru ca si Seria 7 dispune de un spatiu interior generos. Scaunele – la care aproape totul se poate regla electric, de la unghiul de inclinare a spatarului pana la latimea pernei sau inaltimea tetierelor – costa 5.370 euro la BMW sau 7.381 euro la Audi, dar pentru cei pretentiosi, care se deplaseaza mult, confortul este mai important decat banii.
Ambii competitori stapanesc la perfectie arta de a comanda o multitudine de functii cu foarte putine butoane. Cu sistemul iDrive de la BMW se descurca acum chiar si cei mai atehnici, cei din München inspirandu-se de la Audi in organizarea meniurilor la noua versiune de software. Meniurile sunt de tip derulant, avand optiuni clare, usor de selectat, ceea ce reduce riscul sa te ratacesti in „jungla“ multimedia. Iar daca totusi se intampla, tasta „Back“ iti da posibilitatea sa corectezi rapid greseala.
Sistemul Night View Assist de la Audi A8
La Audi, campul de comenzi al interfetei MMI s-a deplasat usor in fata, fiind astfel mai usor accesibil. A8 este prima masina de serie care ofera suplimentar un touchpad (MMI Touch) pentru introducerea datelor, disponibil numai pe sistemul de navigatie MMI Plus (3.496 euro). Suprafata sensibila la atingere este situata pe tunelul median si permite recunoasterea scrisului de mana pentru introducerea destinatiei in sistemul de navigatie sau a numerelor de telefon. Sistemul pare deosebit de competent, recunoscand chiar si scrisul de doctor.
O idee interesanta, dar nu suficient dezvoltata, deoarece selectarea meniului principal trebuie sa se faca in continuare prin comanda vocala sau prin intermediul tastei. Touchpad-ul are, astfel, o utilitate limitata, intervenind abia la sfarsit in lantul comenzilor.
Cum se conduc
Cu caroseria sa din aluminiu, A8 reuseste sa pastreze greutatea sub pragul psihologic de doua tone. Acest lucru asigura un avantaj important in plan dinamic: BMW cara cu el o greutate mai mare cu 220 kg si, din aceasta cauza, tinde sa iasa mai devreme in afara virajelor abordate in viteza. In rest, este incredibil cata agilitate asigura motorul sau biturbo V8 de 407 CP, avand in vedere masa considerabila a masinii, de aproape 2,2 tone.
Dupa cum arata masuratorile, plusul de putere si de cuplu motor sunt anulate la BMW de masa sa mai mare. Avand un motor mai slab cu 35 CP, Audi scoate timpi mai buni pe probe, in conditiile in care consuma si mai putin. Astfel, daca A8 s-a multumit in timpul testului cu 11,4 l/100 km, Seria 7 a afisat un consum mediu de 14,1 l/100 km. In avantajul lui Audi este si etajarea mai lunga a cutiei de viteze automate, care dispune de 8 rapoarte de transmisie (cu doua mai mult decat cutia de viteze de la BMW), chiar daca in modul Sport schimbarea treptelor se face mai brusc.
Cele doua limuzine au in comun placerea exploziva cu care se tureaza motoarele lor. Supraalimentatul de la BMW are un sunet mai furios, in timp ce V8-ul aspirat al lui Audi are un sunet grav, dar melodios. Per ansamblu insa, nava amiral din Ingolstadt este ceva mai silentioasa: zgomotul la vant este insesizabil, in timp ce in BMW zgomotul la rulare este mai pregnant.
La confort, Audi nu se poate detasa clar, cu toata suspensia sa pneumatica standard. Totusi, pasagerii din spate nu sunt la fel de constienti de starea carosabilului ca cei din BMW, a carui suspensie spate respecta mostenirea sportiva a casei. Puntea fata de la A8, in schimb, amortizeaza mai putin denivelarile scurte din asfalt, transmitand socurile mai puternice in coloana de directie.
Camera video la BMW Seria 7
Si pana la urma, care este mai sportiv, Audi sau BMW? Raspunsul corect: amandoua. Seria 7 cu tractiune integrala isi bazeaza sprinturile pe transmiterea puterii eficient, la toate cele patru roti. Pe Audi il ajuta in viraje spatele mai sensibil la alternarea sarcinii – conferindu-i un plus de agilitate. Dar BMW, cu directia sa incisiva, abordeaza virajele cu mai multa precizie si realizeaza o legatura mai buna intre sofer si carosabil.
Cat costa
Cativa euro in plus sau in minus nu conteaza prea mult in aceasta clasa. Totusi, investitia initiala este in favoarea lui A8. El este cu 6.657 euro mai ieftin la achizitie si este mai grijuliu cu banii proprietarului la pompa de benzina. Dar si BMW compenseaza cu costurile de intretinere zero pentru reviziile standard.