Noul Mercedes Clasa A nu se mai adreseaza numai persoanelor mai in varsta si vrea sa atraga generatia tanara, concurand direct impotriva lui BMW Seria 1 si Volvo V40.
Seful de la Mercedes, Dieter Zetsche, are doua mari prioritati: dezvoltarea noii game compacte si industrializarea propulsiei cu pile de combustie. Mercedes a investit mai mult ca niciodata in dezvoltarea noii game cu tractiune fata: 2 miliarde euro in noua uzina din Kecsemet, Ungaria si in modernizarea uzinei de la Rastatt si 400 milioane de euro in uzina de motoare.
In ceea ce priveste Clasa A, in afara de emblema marcii, totul este absolut nou. Niciodata in istoria automobilului un model nou nu a fost 100% schimbat: platforma, motoare, cutii de viteze, sisteme de asistenta, filozofie de design. Vechea Clasa A a fost apreciata de persoanele mai in varsta datorita pozitiei de condus mai inalte, care permitea un acces mai facil la bord. Noua generatie surprinde prin contrast cu vechea generatie, promovand proportiile unei masini compacte clasice. La exterior, noua Clasa A (nume de cod W176) seamana mult ca proportii cu BMW Seria 1, cu diferenta ca Mercedes a reusit sa ofere un design mai emotional, mai modern, mai tineresc. De altfel, Seria 1 este alaturi de noul Audi A3, principalul concurent al lui Mercedes.
Intre ei, un intrus: noul Volvo V40, care, cel putin ca design, atrage foarte mult cu linia sa dinamica si reusita.
Ce spune familia: Mercedes este cam stramt
Cu designul exterior foarte placut si sistemul audio Audio 20 cu radio CD cu tuner dual, display de 14,7 cm, interfata USB si Bluetooth standard, Clasa A va atrage in primul rand tinerii. dar acestia nu vor fi prea fericiti sa ia loc pe scaunele din spate. Ca si in cazul Seriei 1, si Mercedes se zgarceste la spatiul interior. In timp ce in fata stau lejer chiar si cei foarte inalti, care beneficiaza de plajele ample de reglaj pentru scaun si volan, tinerii nu au foarte mult loc in spate. Exista o critica mica si in fata: datorita scaunelor cu tetiere integrate, cei foarte inalti nu pot regla inaltimea tetierei. La pachetul Style (1.017 euro), care include scaune sport, spatarul acestora este prea vertical, iar scaunele din exteriorul banchetei, bine configurate, degradeaza insa locul central, prea ingust. Iar acoperisul care coboara spre spate incepand de la montantul central rapeste din spatiul pentru cap. Chiar si in conditiile in care Volvo nu ofera nici el foarte mult loc la cap avand totusi scuza designului si in Seria 1 talpa picioarelor incape cu greu sub scaunele din fata, Mercedes isi rasfata cel mai putin pasagerii care iau loc pe bancheta din spate.
Insa la volumul portbagajului si sarcina utila, Mercedes se prezinta bine. Are cea mai mare sarcina utila si un portbagaj aproape la fel de spatios ca al lui BMW, exceptie facand doar deschiderea mai ingusta. Volvo are cel mai mic portbagaj, iar cu bancheta rabatata, in V40 incape un geamantan mai putin. Volumul ceva mai mic al portbagajului lui Volvo nu este un capat de tara, dar raza de bracaj de 12,4 metri este mult prea mare pentru o compacta. Prin comparatie, Clasa A si Seria 1 au nevoie de un diametru de virare de doar 10,8 respectiv 11,1 metri.
Cu suspensie sport (484 euro) si jante de 18 inci (1.607 euro) prezente pe masina de test, Volvo pierde mult din confort. In acest caz, suspesnia nu absoarbe eficient gropile din asfalt, capacele de canal sau rosturile transversale. Prin urmare, cand configurati masina nu optati pentru jantele de 18 inci Taranis si nici pentru suspensia sport, disponibila ca optiune singulara sau ca parte din pachetul Driving Dynamics. Si modelul de test de la Mercedes era dotat cu suspensia sport, parte a pachetului de dinamica la rulare (341 de euro), care coboara garda la sol cu 15 mm si care este destul de rigida, insa totusi mai confortabila decat cea de la Volvo in configuratia sport. Cu suspensie adaptiva la bord (1.146 de euro), avand garda la sol mai mica cu 10 mm si mod Confort, BMW ofera cel mai bun compromis pentru trenul de rulare fara a fi insa un zeu al confortului.
Ce spune profesionistul: Seria 1 ramane etalonul
Oricat s-ar stradui Mercedes si Volvo cu tractiune fata si trenurile lor de rulare sport sa fie rapide, acestea nu se pot compara la dinamica rularii cu o masina care se bazeaza pe transmisia spate. Cu directia fin reglata si cu o usoara tendinta de supravirare la limita, BMW este cel mai dinamic si ofera cea mai mare placere in conducere. Asta nu inseamna ca Volvo nu este un model dinamic. Am spus-o si in testul din AB 16/2012 (prima comparatie fara puncte, doar cu calificiative intre Volvo V40 D3 si BMW 118d): intre modelele cu tractiune fata, Volvo este printre cele mai dinamice. Datorita rotilor late, Volvo are aderenta foarte buna, obtine cele mai mari viteze la testul elanului, se conduce agil, dar la limita, rotile fata tind sa impinga spre exteriorul virajului. Asemanator este si Mercedes Clasa A, care prezinta un oarecare ruliu la limita, iar directia care pune accent pe confort nu este foarte angajanta.
In schimb, motorul lui A 180 este foarte vioi. Cu toate ca are cea mai mica putere din test (doar 122 CP, fata de 150 CP la Volvo), acesta produce, subiectiv, cea mai mare placere. Obiectiv insa, Mercedes ofera acceleratii aproape la fel de bune ca BMW si Volvo, si, surprinzator, Mercedes are reprize mai bune decat Volvo, care sufera din cauza unei etajari prea lungi in treptele a cincea si a sasea. Cele trei motoare turbo de 1,6 litri nu sufera de lipsa de putere si au o curba de cuplu optima, fiind si destul de economice, consumul masurat de Auto Bild pe traseul de teste nedepasind 6,5 l/100 km la niciunul dintre modele.
Ce spune finanţistul: Volvo este scump in standard
In echiparea Momentum, a treia din lista dupa cea de baza si Kinetic, Volvo este, neasteptat, cel mai scump. Insa apoi, daca privim nivelul de echipare, constatam ca Volvo este mai bine dotat decat rivalii sai si, in final, are pretul comparat cel mai mic. In schimb, BMW are doua mari atuuri: are cea mai buna valoare de revanzare (de altfel, Seria 1 are cea mai mica depreciere din toata industria auto!) si costurile cu intretinerea sunt gratuite in Europa de Este, inclusiv Romania. Ramane de vazut daca previziunile privind valorile de revanzare foarte bune pentru Clasa A le vor urma pe cele de la modelele mai mari cu stea in frunte.
Vizibilitate in spate? Eroare!
Este de la sine inteles ca designerii doresc sa ofere modele iesite din comun si cat mai atragatoare. Si in acest scop, se fac uneori concesii destul de multe. Insa in cazul acestor compacte, concesiile au fost mult prea mari. Iar o vizibilitate buna inseamna in primul rand si o siguranta activa buna. In special in cazul Clasei A si a lui Volvo V40, acoperisul care coboara spre spate si montantul spate obtureaza prea mult vizibilitatea treisferturi spate si acest lucru trebuie sa dea de gandit producatorilor. Deoarece in trafic este importnat nu cat de bine arata o masina, ci cat de bine se vede din ea. Iar in cazul ideal, o masina le ofera pe amandoua.
Clasamentul general
1. BMW 116i – 472 puncte
Seria 1 se remarca prin agilitatea exceptionala si prin compromisul foarte bun la confort. Are un motor la fel de bun cu rivalii sai si sta foarte bine la capitolul costuri. La final, Seria 1 invinge cu tot spaţiul ingust din spate.
2. Mercedes A 180 Style – 460 puncte
Are un motor excelent si poate ca ar fi obtinut victoria cu trenul de rulare confort, de baza. Insa cu suspensia prea rigida si cu spatiul destul de ingust in spate, care nu este mai mare decat cel din BMW, se claseaza imediat dupa BMW.
3. Volvo V40 T3 Momentum – 453 puncte
Daca nu luam in calcul capitolul costuri, Volvo este aproape la egalitate cu prestigiosii sai rivali, iar cu suspensia si jantele standard, ar fi putut fi chiar pe primul loc. Suspensia rigida, raza mare de bracaj si portbagajul mai mic l-au privat de victorie.
Verdict
De la lectica inalta pentru varsta a doua la alura sportiva pentru placerea in conducere: Clasa A s-a transformat intr-un mod remarcabil. Dar nu perfect, deoarece nicio compacta premium cu intentii sportive nu trebuie sa renunţe la confort, lucru dovedit de BMW, care atunci cand este echipat optional cu suspensia adaptiva, ofera un compromis perfect. Poate cu suspensia standard, altfel ar fi stat lucrurile in cazul Clasei A. Si Volvo? Desi e pe locul al treilea, diferenta de punctaj fata de rivalii sai este infima. Nu rivalii au regresat, ci Volvo a facut un progres enorm cu acest model.
[table id=384 /]