Proiectul de taxa de mediu (termenul nu are de fapt nicio legatura cu taxa in sine) legifereaza importul de masini foarte vechi peste 15 ani la care se vor plati taxe foarte mici.
Am asistat in 6 ani la 11 schimbari ale taxei de mediu si credeam ca nu poate exista o lege mai idioata decat cea legiferata de Emil Boc care prevedea printre altele sa plateasca retroactiv taxa si cei care vand prima oara in Romania o masina pe care au cumparat-o chiar si de noua inainte de 1 ianuarie 2007.
Dar iata ca Victor Ponta se pregateste sa dea lovitura de gratie unei piete auto a carei scadere abrupta a continuat si in 2012, fiind aproape de a legifera o taxa foarte mica asa zisa „de mediu’ pentru rablele mai vechi de 15 ani.
Practic, pe de o parte, guvernul a cheltuit sute de milioane de euro cu programul Rabla in fiecare an, cativa ani de-a randul, si acum permite, contra unei taxe modice de 200-300 de euro, importul unor rable non Euro sau Euro 1.Nu vom mai avea rable de Dacii pe sosele ci rable de VW, Opel, Ford. Care e diferenta?Banii cheltuiti pe programul Rabla se vor duce pe apa sambetei.
Motivatia aberanta este urmatoarea: o masina veche polueaza mai putin pentru ca mai are o durata de viata mica. Logica mai idioata nu poate exista.
Acum 5 ani in Romania erau 2 milioane de Dacii vechi. Astazi mai sunt inca putin peste 1 milion, iar circa 800000 circula inca pe strazi. Dacia 1300/1400 bazata pe Renault 12 nu se mai fabrica din iulie 2004, adica de aproape 9 ani si totusi inca sunt atatea Dacii vechi pe strazi.
Logica lui Ponta – o masina veche polueaza mai putin pentru ca are durata de viata mai mica – nu are sens. Multe dintre aceste Dacii au peste 20 de ani vechime si vor mai circula inca mult timp. De ce? Intretinerea unei astfel de masini este foarte ieftina si se gasesc piese pe toate drumurile.
La fel se va intampla acum daca se va vota noua lege.
Lipsiti de posibilitati financiare, multi romani isi vor cumpara rable din Vest cu 300-500 de euro si vom deveni cimitirul Europei. Cu aceste masini, romanii vor merge multi ani pentru ca nu vor avea bani de altele mai noi. Iar cand vechitura se va strica isi vor aduce alta din Vest asa ca ideea cu durata mica de viata a masinii foarte vechi nu are acoperire.
Daca Ponta nu e interesat sa salveze planeta de efectul de sera sau sa faca Romania mai curata, ar trebui sa fie interesat de siguranta circulatiei. Avem un numar imens de morti pe sosele raportat la numarul de vehicule in circulatie si acesta va creste inevitabil.
Multe dintre aceste masini vechi de peste 15 ani nu numai ca nu au ESP, dar nu au nici macar ABS.
Cum la ITP se trece de multe ori pe spaga, vom avea pe sosele numeroase vechituri cu probleme la instalatiile de franare si la sistemele de directie.Chiar nimic nu mai conteaza?
Trecand acum la exemplificari, trebuie sa mentionam ca pretioasa lege vine cu doua formule de calcul:
- una pentru masinile non-Euro, Euro 1 si Euro 2, la care nu se mentioneaza nivelul de emisii si la care formula este:
E x D x (100-C)/100 unde
E – nivelul timbrului de mediu (anexa 3)
D – cilindreea motorului
C- cota de reducere a timbrului de mediu relativ la vechimea masinii (anexa 2)
- una pentru masinile Euro 3, 4 si 5 la care se mentioneaza nivelul de emisii poluante si la care formula este:
A x B x (100-C)/100 unde
A – nivelul de emisii de CO2 (g/km)
B – timbrul de mediu (anexa 1)
C – cota de reducere a timbrului de mediu relativ la vechimea masinii (anexa 2)
Sa luam cateva exemple pentru cazul 1:
Model |
Norma de poluare |
Cilindree |
Vechimea masinii (ani) |
Nivelul timbrului de mediu (euro/1 cmc) |
Taxa (euro) |
Dacia 1410 |
non-euro |
1397 |
15 |
2,60 |
363 |
VW Golf III 1.9D |
Euro 2 |
1896 |
18 |
3,30 |
625 |
Opel Astra G 1.6 |
Euro 2 |
1598 |
14 |
2,90 |
509 |
BMW 320i |
Euro 2 |
1991 |
13 |
3,30 |
1051 |
Sa luam cateva exemple pentru cazul 2:
Model |
Norma de poluare |
Cilindree |
Vechimea masinii (ani) |
Emisii CO2 (g/km) |
Taxa (euro) |
Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 |
Euro 4 |
1461 |
2 |
139 |
746 |
VW Golf VI 1.4 TSI |
Euro 5 |
1390 |
2 |
144 |
163 |
Peugeot 307 1.6 HDI 110 |
Euro 3 |
1560 |
6 |
161 |
2433 |
Toyota Auris 1.6 |
Euro 4 |
1598 |
5 |
154 |
746 |
Dacia Logan 1.4 |
Euro 3 |
1390 |
7 |
166 |
1981 |
Conform acestor formule, taxa va creste cu 10-30% pentru masinile Euro 3 si Euro 4 si va scadea drastic pentru masinile non-Euro, Euro 1 si Euro 2.Din exemplele de mai sus se vede clar ca masinile foarte poluante sunt favorizate in detrimentul celor mai putin poluante.
Probabil ca Ponta ca si Tariceanu in 2007 nu au vrut sa isi piarda o parte importanta din electoratul lor, care se afla in mediul rural si care detine in continuare numeroase Dacii vechi.
Daca totusi Ponta ar fi de buna credinta si ar dori sa instituie o taxa reala de mediu, ar putea sa o faca fara probleme si sa acorde o derogare pentru posesorii de Dacii vechi pentru a nu isi impovara electoratul propriu cu o taxa nepopulara si avand in vedere ca majoritatea posesorilor de Dacii vechi sunt ori pensionari ori oameni cu venituri foarte mici.
Dar nu sa distruga o piata auto cu toata industria conexa pentru a nu isi pierde electoratul posesor de dacii vechi.
In toata lumea civilizata functioneaza un principiu clar: poluatorul plateste. Iar nivelul de poluare e dat de nivelul de emisii nu de cilindree sau de altceva. Luand in calcul si alte criterii decat nivelul de emisii se ajunge la situatii hilare in care motoare turbo foarte puternice sunt taxate mai putin decat motoare aspirate cu putere mai mica.
In plus, o taxa platita o singura data nu rezolva problema. Un timbru de mediu platit anual in locul impozitului anual ar elimina in mod natural masinile foarte poluante de pe sosele pentru ca nimanui nu i-ar conveni sa plateasca sume anuale importante pentru o rabla. Treaba aceasta se intampla frecvent in Germania.
Din pacate, Asociatia Importatorilor de Automobile (APIA) nu a reusit sa se impuna ca o voce serioasa in fata Ministerului Mediului si a guvernului Romaniei.
Aceasta asociatie exista doar pentru a lua o taxa de la importatori si de a le furniza niste cifre de vanzari. Aceste cifre de vanzari nu sunt nici macar publice, presa trebuind sa plateasca pentru ele daca doreste sa le aiba in detaliu.
Concluzia: taxa de mediu are un nume fals. Ea nu protejeaza mediul din moment ce cuantumul taxei este invers proportional cu nivelul de poluare si nu direct proportional.
Mai jos aveti tabelele pe baza caruia puteti sa va calculati singuri taxa la masina dumneavoastra.
Anexa 1
NORMA DE POLUARE EURO 5
Capacitatea cilindrica | |||||||
Emisia de dioxid de carbon euro/1 gram CO2/km |
<1.000 |
1.001 – 1.200 |
1.201- 1.400 |
1.401 – 1.600 |
1.601 – 2.000 |
2.001 – 3.000 |
=>3.001 |
< 110 |
0,30 |
0,36 |
0,45 |
0,51 |
0,6 |
0,81 |
0,99 |
111 – 120 |
0,42 |
0,504 |
0,63 |
0,714 |
0,84 |
1,134 |
1,386 |
121 – 130 |
0,54 |
0,648 |
0,81 |
0,918 |
1,08 |
1,458 |
1,782 |
131 – 140 |
0,66 |
0,792 |
0,99 |
1,122 |
1,32 |
1,782 |
2,178 |
141 – 150 |
0,78 |
0,936 |
1,17 |
1,326 |
1,56 |
2,106 |
2,574 |
151 – 165 |
0,96 |
1,152 |
1,44 |
1,632 |
1,92 |
2,592 |
3,168 |
166 – 180 |
1,26 |
1,512 |
1,89 |
2,142 |
2,52 |
3,402 |
4,158 |
181 – 195 |
1,44 |
1,728 |
2,16 |
2,448 |
2,88 |
3,888 |
4,752 |
196 – 210 |
1,62 |
1,944 |
2,43 |
2,754 |
3,24 |
4,374 |
5,346 |
> 210 |
2,04 |
2,448 |
3,06 |
3,468 |
4,08 |
5,508 |
6,732 |
NORMA DE POLUARE EURO 4
Capacitatea cilindrica | |||||||
Emisia de dioxid de carbon euro/1 gram CO2/km |
<1.000 |
1.001 – 1.200 |
1.201- 1.400 |
1.401 – 1.600 |
1.601 – 2.000 |
2.001 – 3.000 |
=>3.001 |
< 110 |
2,4 |
2,88 |
3,6 |
4,08 |
4,8 |
6,48 |
7,92 |
111 – 125 |
3 |
3,6 |
4,5 |
5,1 |
6 |
8,1 |
9,9 |
126 – 140 |
4 |
4,8 |
6 |
6,8 |
8 |
10,8 |
13,2 |
141 – 155 |
4,6 |
5,52 |
6,9 |
7,82 |
9,2 |
12,42 |
15,18 |
155 – 170 |
5,2 |
6,24 |
7,8 |
8,84 |
10,4 |
14,04 |
17,16 |
171 – 185 |
5,8 |
6,96 |
8,7 |
9,86 |
11,6 |
15,66 |
19,14 |
186 – 200 |
6,5 |
7,8 |
9,75 |
11,05 |
13 |
17,55 |
21,45 |
201 – 215 |
7,5 |
9 |
11,25 |
12,75 |
15 |
20,25 |
24,75 |
> 216 |
8,1 |
9,72 |
12,15 |
13,77 |
16,2 |
21,87 |
26,73 |
NORMA DE POLUARE EURO 3
Capacitatea cilindrica | |||||||
Emisia de dioxid de carbon euro/1 gram CO2/km |
<1.000 |
1.001 – 1.200 |
1.201- 1.400 |
1.401 – 1.600 |
1.601 – 2.000 |
2.001 – 3.000 |
=>3.001 |
< 110 |
7,2 |
8,64 |
10,8 |
12,24 |
14,4 |
19,44 |
23,76 |
111 – 125 |
9 |
10,8 |
13,5 |
15,3 |
18 |
24,3 |
29,7 |
126 – 140 |
12 |
14,4 |
18 |
20,4 |
24 |
32,4 |
39,6 |
141 – 155 |
13,8 |
16,56 |
20,7 |
23,46 |
27,6 |
37,26 |
45,54 |
155 – 170 |
15,6 |
18,72 |
23,4 |
26,52 |
31,2 |
42,12 |
51,48 |
171 – 185 |
23,2 |
27,84 |
34,8 |
39,44 |
46,4 |
62,64 |
76,56 |
186 – 200 |
19,5 |
23,4 |
29,25 |
33,15 |
39 |
52,65 |
64,35 |
201 – 215 |
22,5 |
27 |
33,75 |
38,25 |
45 |
60,75 |
74,25 |
> 216 |
24,3 |
29,16 |
36,45 |
41,31 |
48,6 |
65,61 |
80,19 |
Anexa nr. 2
Vechimea automobilului |
Cota de reducere % |
nou |
0 |
= 1 luna |
3 |
> 1 luna – 3 luni inclusiv |
5 |
> 3 luni – 6 luni inclusiv |
8 |
> 6 luni – 9 luni inclusiv |
10 |
> 9 luni – 1 an inclusiv |
13 |
> 1 an – 2 ani inclusiv |
21 |
> 2 ani – 3 ani inclusiv |
28 |
> 3 ani – 4 ani inclusiv |
33 |
> 4 ani – 5 ani inclusiv |
38 |
> 5 ani – 6 ani inclusiv |
43 |
> 6 ani – 7 ani inclusiv |
49 |
> 7 ani – 8 ani inclusiv |
55 |
> 8 ani – 9 ani inclusiv |
61 |
> 9 ani – 10 ani inclusiv |
66 |
> 10 ani – 11 ani inclusiv |
73 |
> 11 ani – 12 ani inclusiv |
79 |
> 12 ani – 13 ani inclusiv |
84 |
> 13 ani – 14 ani inclusiv |
89 |
> 14 ani – 15 ani inclusiv |
90 |
peste 15 ani |
90 |
Anexa 3
Nivelul Timbrului de mediu pentru Norma de poluare Euro 2, Euro 1 si Non-Euro
Norma de poluare |
Capacitatea cilindrica – cmc – |
Nivelul Timbrului de mediu Euro/ 1 cmc |
E2 |
<= 1200 |
1,50 |
1201 – 1400 |
2,40 |
|
1401 – 1600 |
2,90 |
|
1601 – 2000 |
3,30 |
|
2001 – 3000 |
3,90 |
|
> 3000 |
4,40 |
|
E1 |
<= 1200 |
1,70 |
1201 – 1400 |
2,50 |
|
1401 – 1600 |
3,10 |
|
1601 – 2000 |
4,00 |
|
2001 – 3000 |
4,90 |
|
> 3000 |
5,10 |
|
E0 |
<= 1200 |
2,00 |
1201 – 1400 |
2,60 |
|
1401 – 1600 |
3,30 |
|
1601 – 2000 |
4,20 |
|
2001 – 3000 |
4,50 |
|
> 3000 |
5,20 |