Cea mai populară autoritate în direcția siguranței rutiere, Euro NCAP, a anunțat o serie de teste suplimentare la care vor fi supuse mașinile noi.
Citește și:
Îndrăzneț: așa ar arăta o Dacia 1300 dacă ar fi lansată în 2020
Numărul de decese rezultate din accidente rutiere a scăzut în ultimul deceniu de la 45.000 la 25.000, mulțumită tehnologiilor de siguranță și ale promovării educației rutiere printre șoferi.
Însă tot timpul este loc de mai bine, așa că Euro NCAP — principalul judecător european al nivelului de siguranță al unui autovehicul — vine cu o serie de modificări în programul de testare pentru anul 2020.
Noul protocol de testare urmărește să încurajeze producătorii de mașini în dezvoltarea de soluții tehnice și tehnologice care să sporească siguranța atât a pasagerilor cât și a celor din jur.
O schimbare majoră este înlocuirea testului de impact cu o barieră staționară — procedura standard de peste 23 de ani — cu o barieră deformabilă aflată de asemenea în mișcare. Scopul testului este de a simula un impact frontal între două autovehicule care se deplasează cu 50 km/h.
Un alt aspect pe care Euro NCAP îl va lua în considerare în viitor este modul în care vehiculul testat își protejează toți pasagerii în cazul unui impact lateral, nu doar pe cei aflați în proximitatea impactului. Astfel, spune Euro NCAP, producătorii de mașini vor fi încurajați să vină cu soluții suplimentare de protecție, cum ar fi un airbag median care să împiedice ciocnirea a doi pasageri aflați unul lângă altul în momentul impactului.
Cu această ocazie, Euro NCAP anunță că și manechinul folosit pentru testări a fost îmbunătățit și permite acum sustragerea unui set mai amplu de date privind impactul pe care un accident îl are asupra corpului uman în diferite condiții.
Acum că mai toate mașinile moderne dispun de frânare autonomă de urgență (AEB), Euro NCAP urmărește să îmbunătățească această tehnologie, așa că va include în protocolul de testare și alte ipostaze în care acesta ar putea fi folosit, precum virarea la dreapta pe o trecere de pietoni folosită în acel moment.
Tot la capitolul tehnologie, nemții vor avea în vedere atât eficiența tehnologiilor de depistare a șoferilor obosiți sau distrași, cât și modul în care producătorii facilitează intervențiile medicale în urma unui accident — aici vorbim în principiu de funcțiile actuale ale sistemului eCall.
Probabil că este de la sine înțeles că punctajul maxim va putea fi obținut mai greu în astfel de condiții, iar oficialii Euro NCAP au subliniat că „doar mașinile care oferă rezultate excelente (…) vor obține punctajul maxim de cinci stele’.
Abia așteptăm să vedem prima serie de teste noi Euro NCAP, care vor fi publicate cel mai probabil în toamnă.