Pentru acest interviu, am mers înapoi în timp și m-am întors în poligonul moto unde am învățat să merg pe două roți. Cu instructoara mea, Diana Porumb.
Te-am cunoscut în 2012. De când ești instructoare moto?
Din 2012.
Ce te-a făcut să devii instructoare moto?
Ca formație, sunt profesor de limbi străine. Inițial am fost profesoară, mi-a plăcut foarte mult să predau, în schimb, în același timp, îmi plăcea foarte mult să merg cu motocicleta. Așa că a venit de la sine. A fost o înșiruire logică să predau, dar pe partea de moto și să îmbin utilul cu plăcutul.
Cât de complicat e să devii instructor moto?
Se fac cursuri dedicate, se susține un examen mult mai complex decât cel pentru obținerea permisului de conducere, încă un examen scris și un examen practic în care ești evaluat atât pentru cum conduci, cât și pentru cum predai.
Ai întâmpinat prejudecăți în activitatea ta?
La început, da. În primii ani de predare eram, în primul rând, foarte tânără, în al doilea rând femeie, și am avut cursanți care se uitau puțin lung la mine când le explicam ce și cum. Dar odată ce puneau în practică ce le explicam, înțelegeau că e corect și e în ajutorul lor să facă școala cu mine, au venit direct cu încredere și fără prejudecăți. Deci anii de experiență și-au spus cuvântul.
Țin minte că atunci când te-am văzut prima dată, mi-a atras atenția tatuajul tău de pe gât, cu o motocicletă, iar atunci am știut că asta îți place ție să faci. Care-i povestea acelui tatuaj?
(Diana râde) Am deschis în 2012 Asociația Moto Începători, cu care facem cursuri de perfecționare gratuite cu începători, indiferent de ce școală moto au absolvit sau motocicleta pe care o folosesc. Avem colaborări atât cu Poliția Rutieră, cât și cu Fundația pentru SMURD și ținem cursuri în colaborare cu ei. Și când am făcut sigla pentru Asociația Moto Începători, mi-a plăcut atât de mult, încât am zis că sunt eu, mă reprezintă, și atunci am îndrăznit să fac și tatuajul cu motocicleta și e ceva care o să fie cu mine toată viața.
Cât de complicat este acum să înveți pe cineva să meargă cu o motocicletă față de cum era înainte să se schimbe legislația?
Schimbarea de legislație a fost foarte benefică pentru cei care vor să învețe. Înainte, când se dădea examen numai în poligon, pe motoare mici, ceea ce puteai să înveți un elev era relativ limitat. Elevul putea după aceea să își ia o motocicletă oricât de mare și riscurile erau pe măsură. De când s-a schimbat legislația și se dă examen pe motoare mai mari, atât în poligon, cât și în trafic, tu, ca instructor, trebuie să îl înveți mai multe pe elev, indiferent de școală. Dacă instructorul te scoate în trafic, măcar pentru siguranța lui personală și tot te învață niște lucruri utile. Noi, la școala AMI, ne bucurăm de examenul în trafic, pentru că avem ocazia să facem în poligon multă pregătire pe motoarele mari, ca apoi să punem mâna și să exersăm în trafic tot ce am învățat în poligon.
De la instructor moto ai mers și pe partea de antreprenor și acum ai și o școală moto.
Da. Mi s-a părut cumva mai lejer să îmi deschid propria mea școală ca să pot implementa fără restricții toate ideile care mi-au trecut prin cap. Și aici dau câteva exemple: unul ar fi ședința moto demo gratuită – pentru cei care ar vrea să se apuce de școala moto, dar nu sunt siguri dacă au dexteritate, coordonare sau echilibru, dacă le place. Vin, îi plimbăm, îi urcăm pe motocicletă, avem noi echipament complet, trebuie doar să aibă pantaloni lungi și ghete sau bocanci. În urma acestei ședințe demo, elevul vede dacă îi place să meargă pe motocicletă, dacă îi place de noi, vede și flota noastră, iar noi vedem dacă are coordonare și echilibru, iar mai departe colaborarea poate fi foarte frumoasă. Dacă totuși constatăm că nu are echilibru, colaborăm cu o școală de biciclete și îi recomandăm să meargă întâi acolo să învețe bine cu echilibrul pe bicicletă, iar de acolo putem să dăm drumul la treabă.
Au fost mulți care nu au mers mai departe?
Doar dintre cei care sunt trimiși la bicicletă, sunt cazuri în care nu se țin de acele cursuri. Dar mai toți care au venit la ședința demo au continuat cu noi, iar cei care au învățat să meargă pe bicicletă s-au întors la noi după ce au stăpânit-o. Pot să spun că a fost un număr foarte mic de abandonuri.
Estimativ, câți motocicliști ai instruit?
Am avut între 500 și 800 de elevi pe an și fac asta de 15 ani, deci se strâng ceva.
Deci ai instruit echivalentul câtorva cluburi moto.
Da. Apropo de cluburile moto, e bine dacă elevii după școală se leagă de câte un club moto. Majoritatea cluburilor mizează pe siguranță rutieră și respect în trafic. Și nu doar îl cer, ci îl și oferă. Așa că novicii care se înscriu în clubul moto sunt cumva direcționați în partea aceasta de respect și de conduită preventivă.
Ce alte idei ai mai implementat la școala AMI?
Un alt exemplu este școala moto de iarnă. Suntem singurii din țară care oferim acest program și facem ore de poligon în parcări acoperite. Astfel, ne e mai ușor să „furăm startul' în martie cu ore direct în trafic. Nu este niciun cost suplimentar.
Din perspectiva unui motociclist, iar apoi din perspectiva unui instructor moto, ce e greșit în traficul de la noi?
Graba. Din punctul meu de vedere, ar trebui să ne asumăm, în momentul în care ne-am suit în mașină și trebuie să să traversăm orașul de la un capăt la altul, că noi ne-am suit în mașină și nu ne-a forțat nimeni. Și să mergem în ritmul traficului, fără agresivitate. Trebuie să avem răbdare și să circulăm regulamentar. Pe două roți, ține tot de asumare, că suntem mai expuși.
Scurtă biografie: Diana Porumb
A urmat cursurile Facultății de Limbi Străine din cadrul Universității din București. Inițial, a predat cursuri de limbi străine, dar a decis să unească munca cu pasiunea și a devenit instructor moto. Restul e istorie.
Motocicleta noastră
Inspirată de modelul de competiție HRC CRF450 Rally, CRF300 Rally vine cu o autonomie corectă și confort peste performanțele din off-road. E ușor de manevrat și plăcută în rulare.
Date tehnice: Honda CRF 300 Rally
Motor monocilindru, aspirat – Cilindree 286 cmc – Putere 27.3 CP la 8.500 rpm – Cuplu maxim 26.6 Nm la 6.750 rpm – Transmisie tracțiune spate/cutie secvențială cu șase trepte – L/l/h 2230/920/1415 mm – Masă proprie 153 kg – Înălțime șa 885 mm – Volum rezervor 12.8 l – Consum mixt 3,1 l/100 km – Preț de la 7.250 de euro cu TVA inclusă