AUTO BILD GERMANIA a testat în laborator 12 lămpi cu xenon dintre cele mai bine vândute în prezent, iar rezultatele ne-au uimit pe toți!
În timpul condusului, se poate întâmpla să observi anumite nereguli în ceea ce privește farurile: fie că lumina pare mai întunecată sau mașinile care se apropie par că ar clipi. Diagnosticul este că lampa s-a defectat. Acest lucru se întâmplă și la mașinile cu faruri cu xenon, care – până când au fost înlocuite cu luminile LED – au reprezentat cel mai înalt nivel de lumină. Becurile cu xenon au o durată de funcționare în jur de 3000 de ore, în funcție de cât de des sunt pornite. La un moment dat, arcul dintre cei doi electrozi devine mai întunecat sau nu se mai aprinde deloc. Cel mai bine vândut tip de lampă se numește D1S. Se potrivește multor mașini care au fost construite de la mijlocul anilor 1990 până în jurul anului 2010. Au urmat apoi tipurile fără mercur D3 și D4. AUTO BILD a testat 12 lămpi cu xenon de tip D1S.
Rezultatele testului lămpilor cu xenon: lămpile ieftine cu xenon pot provoca daune mașinii
Gama de lămpi cu xenon de tip D1S este variată și toți producătorii promit cea mai strălucitoare lumină și cea mai lungă durată de viață. Cumperi astfel de produse? Pentru a verifica aceste promisiuni, am testat în laborator 6 oferte ieftine de la magazine online, dar și produse de marcă pentru a le compara. Primele probleme cu modelele de la Car Auto, RPC, Diamond și Gread există deja chiar dinainte de a fi pornite: conectorul standardizat al sursei de alimentare nu se potrivește în mufele fabricate inexact. Inginerul nostru de măsurători, Markus Zahn, îl poate împinge, însă doar cu multă forță. În realitate, prin forțarea lor, începe deteriorarea farurilor, deoarece există riscul de rupere a suspensiilor sensibile ale reflectoarelor mobile. Ceea ce ridică o întrebare: cum a obținut Gread aprobarea ECE? Ceilalți trei producători pe care i-am amintit nici măcar nu au aprobare ECE, ceea ce face ca folosirea lor pe drumurile publice să fie ilegală. Acest lucru atrage după sine suspendarea certificatului de inmatriculare al vehiculului și astfel duce la imposibilitatea de a acoperi daunele prin asigurare, în caz de accident. De ce le testăm oricum? Pentru că sunt disponibile și clientul nu știe nimic despre aprobarea necesară.
Cum au fost testate lămpile cu xenon
Soclurile lămpii i-au uimit până și pe experți: acestea sunt de fapt standardizate în funcție de fiecare tip, astfel încât fiecare sursă de lumină poate fi instalată doar în farurile care au fost și ele omologate. Car Auto, RPC, Gread și, de asemenea, Kiwitecc au însă baze cu un număr mare de adâncituri și urechi, astfel încât pot fi amplasate și în farurile pentru lămpile D2, D3 sau D4. Însă acest lucru nu are sens. Și astfel apare întrebarea: cum și-a obținut Kiwitecc marca de certificare și care e?
Pentru că e bine să amintim că producătorul Kiwitecc este promovat online cu certificat E1, adică produsele sale au aprobare germană. In plus, pe lampă există o ștampilă E4 provenită din Olanda. Apoi următoarea surpriză: înainte de examinarea fotometrică, fiecare lampă este „arsă’ timp de 12 ore într-un ciclu definit de pornire și stingere. Kiwitecc începe să dea rateuri încă de la prima pornire. Cauza pot fi reziduurile din producție sau straturile de gazare. Problema este că acestea se pot reflecta în faruri, le umbresc din interior și astfel reduc luminozitatea considerabil.
Pentru unele becuri, cuvântul „luminozitate’ ar trebui pus oricum între ghilimele. De departe ,,prințul întunericului” este Gread, care este aproximativ la jumătate ca luminozitate, comparat cu lămpile de marcă cunoscute. Dar asta nu este tot: între prima măsurătoare și a doua, efectuată după 12 ore, lampa își pierde încă 2,2% din luminozitate. Philips X-treme, pe de altă parte, crește cu 18,4% în timpul arderii! Și astfel oferă cea mai bună luminozitate dintre cele testate. Raza de iluminare măsurată în lucsi este de 123m în fața vehiculului. Ca idee, de la această distanță ai putea chiar să citești ziarul. Sau să recunoști un obstacol pe drum în timp util. Farul cu Gread este vizibil la doar 38m – la o viteză de 100 km/h, acest lucru înseamnă că va fi observat cu 1,4 secunde mai târziu. Însă lămpile ieftine au și punctele lor bune: acolo unde nu există lumină, nimic nu te poate orbi.
Rămâne însă și aspectul legat de raportul preț-calitate. Oricum ar fi, din punctul nostru de vedere, un preț de 5,99 euro este mult prea mare pentru o pereche de lămpi care nu sunt omologate și dau prea puțină lumină. Aproape scandalos este prețul de 50 de euro pentru Diamond, care nu poate face nimic în plus. Pe de altă parte, 28 de euro în plus pentru o lampă standard excelentă de la Osram, sună ca o ofertă specială. Aceasta înseamnă că titlul pentru cel mai bun raport preț/performanță e câștigat de Osram Xenarc Original.
Poți achiziționa lămpile Osram de aici: https://osram-partner.aspad.ro/
Gama face diferența
Lămpile bune, dintre cele testate, au o rază de acțiune de până la 123m, iar cele mai slabe, de doar 85m. Valoarea aceasta din urmă este mai mică decât la lămpile cu halogen și chiar și tehnologia H4, atât de îmbătrânită, ajunge la peste 100m. Aceasta înseamnă că obstacolele sunt recunoscute mult mai târziu cu astfel de lămpi defecte, iar avantajul farurilor cu xenon este că au o rază mai lungă de acțiune, iar iluminarea este omogenă și strălucitoare.
Cea mai bună lampă cu xenon
Farurile sunt dispozitive optice de precizie, așa că trebuie manipulate cu grijă, chiar și atunci când alegeți lampa potrivită. În special în cazul lămpilor cu xenon este evident că doar marile mărci au stăpânit această tehnologie.
Cel mai bun rezultat general a fost obținut de OSRAM Xenarc Cool Blue Intense NG cu 53 din cele 55 de puncte posibile. A obținut valori mari în ceea ce privește fluxul luminos, geometria și luminozitatea. A pierdut puncte pentru raza de iluminare și în cazul strălucirii. Dar cele 53 de puncte au fost suficiente pentru a primi calificativul de ,,foarte bine” și a obține victoria. A fost o luptă strânsă, pentru că ceilalți producători au obținut 52, respectiv 51 de puncte. Cu un preț de 93,95 euro perechea, este chiar ieftină în comparație cu alte produse de marcă – dar asta nu este însă suficient pentru a obține victoria la capitolul preț-performanță.
Testul a fost efectuat în laboratorul de lumină certificat al Osram GmbH din Berlin, departamentul Development Automotive HID, sub conducerea Dr. Peter Flesch și Dipl.-Ing. Markus Zahn. HID înseamnă descărcare de înaltă intensitate, adică lumină cu descărcare în gaz. Testul a fost efectuat în conformitate cu liniile directoare ale regulii ECE R99, care priveau partea lămpilor individuale și în conformitate cu norma ECE R98, care descrie datele tehnice de iluminare în legătură cu farul. Acesta provine de la un BMW Seria 3 F30 (an model 2011-2019) și funcționează cu un modul de proiecție. Lumina este trimisă printr-o lentilă, similară unui proiector de diapozitive, iar iluminarea nedorită este împiedicată printr-o deschidere de formă corespunzătoare. Înainte de testare, fiecare lampă a fost arsă timp de 12 ore în cicluri definite de pornire și oprire pentru a obține o stare stabilă. Spre deosebire de testele din trecut, lămpile ieftine au rezistat și ele de data aceasta.
Marca de certificare: cum recunoști lămpile ilegale
În UE, tot ceea ce este relevant pentru siguranța în traficul rutier trebuie să fie aprobat de centrele de testare și să poarte un marcaj după ce a trecut testarea. Marcajul este un oval cu un E și un număr. În acest caz, E1 pentru Germania. În schimb, Diamond, Car Auto și RPC imprimă pe carcasă un E11, care ar trebui să dea impresia că lampa este omologata ECE. Însă, în realitate, ele nu sunt. Diamond scrie și „e-certificat’ pe ambalaj, ceea ce constituie cu siguranță o denaturare frauduloasă. Având o culoare deschisa de peste 6000 Kelvin, lampa nu este omologată. Gread și Kiwitecc, pe de altă parte, au un sigiliu de aprobare, dar oricine s-ar întreba cum l-au obținut. Pentru că sunt multe greșeli și în ceea ce îi privește.
Fii atent la acest lucru atunci când faci schimbul
Înlocuirea lămpilor cu xenon se face doar în pereche și este cu siguranță o chestiune ce se face exclusiv într-un service auto autorizat din cauza tensiunii înalte (impulsul de pornire este de 25.000 volți!). Același lucru este valabil însă pentru toate lămpile: fără o setare perfectă de către un profesionist, niciun far nu va obține o iluminare optimă. Chiar și câțiva milimetri prea adânci pot afecta câțiva metri ai razei de iluminare; pe de altă parte, dacă setarea este prea mare, poți orbi șoferii din trafic care se apropie. Așadar este esențial să programezi o testare a luminii cât mai curând!