Românii care au pornit să conducă prin Austria și Germania imediat după ce și-au primit pașapoartele, la începutul anilor 90, vor avea un „deja vu' când se vor apropia de Giurgiu dinspre nord, pe DN5. Chiar înainte de a intra în satul Remuș, vor avea posibilitatea să o ia la stânga pe noul drum DN 5D, pentru a ajunge mai ușor și mai rapid în vamă. Inedit: DN 5D este pavat cu beton de calitate, asemenea autostrăzilor germane vechi.
O singură umbră plutește în acest tablou, altfel promițător: se poate deteriora acest drum la fel de rău cum se deteriorase la un moment dat tronsonul București-Fundulea din autostrada A2 – turnat din beton cu tehnologie locală de pe vremea lui Ceaușescu?
În linii mari, porțiunea de drum expres 5D poate fi considerată o centură de est mai largă a orașului Giurgiu. Salutăm darea sa în folosință, vechiul acces înspre vamă constând dintr-un drum strâmt, întortocheat și deteriorat. De altfel, remarcăm că drumul București-Giurgiu a tot fost modernizat în trecutul apropiat cu discreție, dar sesizabil.
În fond, este vorba despre un culoar comercial strategic, din moment ce Podul Prieteniei, care asigură legătura cu Bulgaria peste Dunăre, reprezintă singura cale rutieră spre țara vecină pe o distanță de sute de kilometri în lungul fluviului. Din nefericire, și acest pod (datând din anii 50) are numai câte o bandă pe sens și calea de rulare este sesizabil deteriorată. Mai notăm că la Brăila se construiește un pod peste Dunăre în stil San Francisco, dar care duce strict din România în România. În caz că iese bine, facem unul și la Giurgiu?