Imaginea lui VW Golf este prea comună? Nici o problemă. Deoarece producătorul spaniol Seat a intrat în rândurile grupului german cu vreo 20 de ani în urmă, tehnologia automobilelor compacte VW a devenit disponibilă și sub o altă formă decât cea a lui Golf. Aici vorbim despre Seat Leon, desigur.
În cazul unor versiuni sportive, prestațiile părții mecanice sunt reflectate convingător și în designul seriei Leon. Partea cea mai interesantă este, însă, alta: indiferent ce fel de versiune Leon luăm în considerare, aceasta va fi mai ieftină la mâna a doua decât un VW Golf cu motorizare și configurație echivalentă a caroseriei. Exemplarele din primii ani de fabricație a celei de-a treia generații Leon pot fi găsite acum începând de pe la 7000 de euro.
Colegii noștri germani au găsit în bătătura unui dealer din Bockel (aproape de Bremen) un break ST din 2017 cu motorizare 1.6 TDI și un coupe sportiv Cupra cu propulsor 2.0 TSI de 290 CP. Aceste două mașini compacte vopsite în nuanțe cenușii merită toată atenția. În situația de față, credem că nu are rost să începem cu break-ul turbodiesel, din moment ce avem la îndemână Cupra, o piesă dintre cele mai dezirabile din panoplia mondială a compactelor sportive. Nouă, această frumoasă mașină cu două portiere a costat vreo 35.000 de euro. Patru ani și 68.000 de kilometri mai târziu, ea ar putea fi achiziționată contra sumei de 19.180 de euro! Ce-i drept, nu are încălzire în scaune, iar cotiera și tapițeria afișează ceva semne de uzură. Cum se prezintă Cupra în rest?
Anul de fabricație contează
Sportiva spaniolă este foarte solid asamblată. Ca și Golf VII, cea de-a treia generație Leon a avit nevoie de câțiva ani de la debutul fabricației pentru a atinge maturitatea tehnică. Consumul ridicat de ulei și problemele cu lanțurile de distribuție (întâlnite la toate mărcile grupului VW) au ajuns să fie ceva de domeniul trecutului abia din 2015. La fel se poate spune și în privința sensibilității la coroziune, în special cu referire la pragurile și podelele mașinilor.
Și la exemplarele vizionate în paginile de față s-au văzut semne de rugină aflată în fază incipientă. La exemplarele fabricate în prezent, respectivul motiv de îngrijorare a dispărut. Altceva ar putea să facă o impresie neplăcută, chiar și la acestea: unele materiale simpliste, clar vizibile la finisarea interioară. Se spune că, pe motiv strategic la nivel de grup, Seat ar trebui să aibă interioare mai puțin stilate decât VW și Skoda. Dacă asta au vrut, ei bine, au reușit. Iar faptul nu afectează câtuși de puțin fiabilitatea și performanțele mașinilor Seat. Pentru cine dorește să meargă tare fără să plătească mult, acest Leon Cupra e ceva de neratat.
Generozitatea nu e scumpă
Cât despre breakul cu motorizare 1.6 TDI, și acesta oferă destule motive ca să fie ales, însă cu totul altele decât sportiva de mai devreme. Nu-l prea favorizează aspectul tern al interiorului și nici cei 105 CP dezvoltați de motorul turbodiesel economic nu se înghesuie să presteze în forță. În schimb, interiorul este mare, rularea este confortabilă și postul de conducere are o configurație reușită. O impresie plăcută va face și consumul de combustibil: trebuie să tragi tare de mașină (nu știm de ce ai vrea să faci asta, după toate cele notate mai sus referitor la potențialul motorului) pentru a depăși episodic pragul de 6,0 l/100 km.
Într-un test de anduranță al redacției AUTO BILD germane, un astfel de Seat 1.6 TDI a înregistrat un defect major la cutia de viteze manuală cu 5 trepte chiar când mai era puțin până la atingerea pragului de 100.000 km care ar fi consemnat încheierea testului. Unele dintre pinioanele sale au decis atunci să-și arunce dinții. Vorbim de același tip de cutie de viteze care se află și în dotarea break-ului din articolul de față. Aceasta, în pofida unei utilizări timp de trei ani și a acumulării a 137.000 km la bord, funcționează ireproșabil. S-ar spune că drumurile de zi cu zi vor fi relaxante și lipsite de griji cu acest break.
Dinamica întâlnește limitele tracțiunii față
Cu adevărat plăcute și incitante, însă, vor fi cele parcurse la volanul lui Leon Cupra. Răspunsul său la accelerație amintește de un taur încordat care a văzut fâlfâind capa roșie a toreadorului. Totul decurge destul de bine pe asfalt uscat, însă pe drum ud, limitele de motricitate ale tracțiunii față se vor face cu ușurință sesizate. De apreciat este că mașina nu are niciun fel de reacții surprinzătoare, eventual critice, în privința stabilitățiii atunci când condițiile de aderență devin precare. Când condițiile de drum sunt bune, accelerația de la 0 la 100 km/h în 5,7 s și viteza maximă de 250 km/h arată din ce aluat a fost făcută Cupra.
Adevărat, aici am avur de-a face cu două exemple nu tocmai tipice pentru oferta Leon de pe piața second-hand. Cele mai populare versiuni sunt cele cu caroseriei hatchback și patru uși. În principiu, un Leon dotat cu motorizare de 115 CP este viguros și relativ economic în exploatare. Tot cu acest nivel de putere se descurcă foarte bine și cutia de viteze automată DSG, reușind să schimbe treptele cu finețe. În cazul unor motorizări mai puternice, vor începe să se facă observate oarecari șocuri și smucituri.
Pentru cine dorește un automobil cu care să-și menajeze bugetul din toate punctele de vedere, un break cu motorizare turbodiesel constituie alegerea cea mai bună. Pentru cei care își verifică socotelile și vor constata că au destui bani pentru Leon Cupra, se conturează și un bonus interesant: pe lângă designul mai incisive decât al lui Golf GTi, coupe-ul spaniol este mai ieftin și mai rapid decât sportiva mărcii germane.
Verdict
Seat Leon este interesant pentru că, desi are aceeași tehnologie ca și VW Golf, este mai ieftin și are un design mai dinamic, mai original. Aceeași tehnologie înseamnă, însă, și aceleași probleme – din fericire, nu sunt multe și sunt cunscute, cee ace înlesnește evaluarea fiecărei situații particulare. Preferabil, orientați-vă către un exemplar fabricat după 2015.