Cel puțin deocamdată, România nu dă semne că ar risca să cedeze primul loc în Europa la decese în accidenetele rutiere, clasare tragică pe care o deține deja de mulți ani încoace. În 2021, pe drumurile românești și-au pierdut viața aproape 1800 de persoane. Monitorizarea mai riguroasă a traficului și un sistem automat de amenzi ar putea – susțin autoritățile – să schimbe situația în bine.
Guvernul intenționează ca, până în 2030, să aducă la stadiu operațional un sistem automat cu 300 de radare și 500 de camere video omologat să genereze amenzi. Mai sunt pe listă și 1000 de limitatoare de viteză, ca elemente pasive cu eficiență semnificativă. Obiectivul explicit al Strategiei Naționale de Siguranță Rutieră 2022-2030 prevede reducerea la jumătate a numărului de morți și răniți grav în accidente rutiere până la pragul deceniului următor.
Implementarea măsurilor menționate va fi optimizată prin intermediul unui rating de siguranță al infrastructurii rutiere. Acesta presupune clasificarea tronsoanelor rutiere din punct de vedere al gradului de risc. Autoritatea Rutieră Română va defini o primă evaluare pe cel puțin trei categorii de siguranță, după specificului fiecărui tronson examinat. Informațiile respective urmează să fie actualizate cel puţin o dată la 5 ani.