VACANȚA CONTINUĂ ȘI TOAMNA!

 

 

Vara vine la pachet cu multă distracție. Momeala noastră de azi: două crossovere cu dimensiuni la îndemână și design îndrăzneț care continuă vacanța și toamna.

Și pentru a marca această ocazie, am împrumutat două modele crossover polivalente: Ford Puma cu 155 CP și VW Taigo cu 150 CP. Acestea sunt ideale pentru naveta zilnică la orele de vârf, dar și pentru petrecerea de pe plajă sau la munte din weekend. Am venit pe plaja de la St. Peter Ording pentru a petrece timpul liber.

 

 

CE OFERĂ: TAIGO ESTE CU UN PAS ÎNAINTE ÎN VIAȚA DE ZI CU ZI

Ambele mini SUV-uri au la bază mașinile din segmentul B din gama producătorilor. Puma este construită în România la uzina din Craiova și reprezintă, în esență, o Fiesta înălțată, în timp ce Taigo este construit la uzina din Pamplona din Spania și este un Polo cu alte haine. Spre deosebire de VW, călătoriile cu mai mulți prieteni în Ford sunt destul de neplăcute. Puma, care este cu opt centimetri mai scurtă și mai îngustă la interior, își atinge limitele spațiale mai repede decât Taigo pe toate locurile. Doi adulți în față și trei în spate? Umerii acestora se vor freca unul de celălalt în fiecare viraj, iar sentimentul va fi ca de sardine într-o conservă. Puștiul de la Köln este și el zgârcit cu aerul deasupra capului pentru rândul doi. Trebuie să fii atent la îmbarcare, altfel există riscul de lovituri de cap. În interior, coafura oaspeților mai înalți atinge ușor plafonul. Totuși, stăm mai relaxați în Taigo, deși nici aici nu e un confort princiar pe bancheta din spate, dar am îndrăzni să călătorim mai mult cu patru persoane… deși Wolfsburg își continuă obiceiul prost de a nu coborî complet geamurile din spate. Aici rămân în jur de 10,5 centimetri de sticlă (9,5 centimetri la Ford) și ne împiedică să ne bucurăm de aerul proaspăt la intensitate maximă.

În față, povestea este diferită. VW abia dacă lasă ceva la voia întâmplării. Scaunele sunt suficient de mari, bine conturate și au, de asemenea, căptușeala mult mai confortabilă decât scaunele slab profilate din Puma. Ne oferă mânere de prindere în zona scaunelor din față, în timp ce cârligele pentru haine ar trebui să fie suficiente în spate. Taigo renunță cu totul la ajutoarele practice. Așadar, dacă vă aflați într-o situație prelungită de staționare, vă puteți juca de-a reglarea înălțimii pentru centurile din față, pe care, la rândul său, Ford o omite complet.

Ne lipsește și un sistem multimedia cu adevărat modern în Puma. Climatizarea nu poate fi influențată deloc prin intermediul limbajului (dar nici la Volkswagen nu se poate face asta). Destinațiile de navigație necesită o alegere sofisticată a cuvintelor. Orașul, strada și numărul casei trebuie să urmeze cererea „căutare adresă', apoi apăsați din nou pe butonul de pe volan și spuneți „setați ca destinație' – abia atunci ești gata. La VW, comanda „navighează către orașul X, pe strada X' este  suficientă. De asemenea, comanda „Hey, Volkswagen' poate înlocui apăsarea unui buton pentru activarea vocală.

 

 

Apropo de ghidarea activă a rutei, ambele sisteme prezintă ambuteiajele în timp real, dar rutele fără taxare nu sunt marcate separat. La VW, harta navigației poate fi, de asemenea, afișată și mărită pe instrumentarul digital. Șoferii de Ford se uită la acest monitor care afișează o temă diferită în funcție de modul de condus – Eco, Normal, Sport, Slippery (drum alunecos) și Trail (drum cu pietriș). Aici, săgețile orientative ar trebui să fie suficiente pe post de controlori de trafic. La urma urmei, ambele sisteme arată o listă de puncte de înviorare ca răspuns la expresiile verbale de foame sau sete.

La sfârșit ajungem la capitolul portbagaj, unde aproape că există o legătură între numărul pur de litri și configurațiile de pliere. Dacă spătarul banchetei rămâne în picioare, Puma poate depozita încă 16 litri, însă dacă este rabatat, iar bagajele sunt meticulos aranjate până la acoperiș, Taigo înghite încă șase litri. Însă Ford mai are două detalii inteligente pregătite.

La subsolul portbagajului există un compartiment de încărcare impermeabil dotat cu scurgere. Aici va fi locul cizmelor tale murdare de noroi sau al gheții zdrobite ce are rolul de a-ți răci băuturile, în timp ce sistemul Easy Fuel te va scuti de înșurubarea capacului rezervorului.

 

CUM CĂLĂTOREȘTI: PUMA ESTE MAI DISTRACTIV

Destul de îndrăzneț acest Ford – și asta vine ca un compliment. Cu un sunet plăcut care provine de la cei trei cilindri, motorul de un litru și 155 CP își dezlănțuie forța pe roțile din față și realizează sprintul până la 100 km/h în 8,6 secunde, iar în tot acest timp se simte plin de viață. Cei patru cilindri din VW parcă nu rulează la fel de cultivat, fiind zgomotos la rularea în sarcină. Chiar și așa, valorile măsurate ne arată că talentele de sprint sunt, în mare parte, identice. Datorită tehnologiei dezactivării cilindrilor, ambele motoare funcționează temporar cu doar doi cilindri. Puma face economii suplimentare și cu ajutorul unui starter-generator cu sistem electric la 48 V (+16 CP, sistem mild hybrid cu baterie de capacitate mică). Și înregistrează un succes, deoarece Ford are nevoie de 0,4 l/100 km mai puțin la rularea în condiții mixte.

 

 

Aspectul sportiv al lui Puma este egalat de transmisia manuală îngrijită, de forța suplimentară necesară rotirii volanului și a șasiului ferm.  Din păcate, confortul are de suferit aici. Denivelările transversale sunt resimțite puternic în habitaclu (chiar și auditiv), însă este un compromis de acceptat pentru prietenii sportivității.

Taigo este mai relaxat și face toate astea puțin mai confortabil, emanând întotdeauna un calm relaxat, mai degrabă decât un entuziasm energic. Direcția echilibrată, transmisia DSG discretă și suspensia care tolerează cu rafinament drumurile mai puțin îngrijite – totul se potrivește perfect cu caracterul lui Taigo ca prieten de familie. Sistemul ESP intervine devreme, este foarte sigur, dar nu lasă loc de prea multă distracție. Aici, Ford atinge un balans mai fin și se prezintă cu mai multă viață în viraje.

 

 

COSTURI: TAIGO ESTE MAI PRIETENOS CU PORTOFELUL TĂU

În versiune de bază (în configurații cu motoare și transmisii asemenea articolului nostru), cele două modele se află la o diferență de doar 1.000 de euro. Totuși, să nu uităm că VW dispune de o cutie automată. La sfârșit, cele două exemplare testate se aflau la o diferență de 1.144 de euro. Suntem totuși departe de o remiză aici, deoarece Ford percepe încă 2.250 de euro pentru transmisia automată. Așadar, Taigo câștigă și la raportul preț-performanță.

 

VERDICT
Cele două modele crossover bazate pe mașini din segmentul B nu numai că oferă suficientă plăcere la volan, dar și talentul necesar utilizării zilnice. Taigo poate fi recomandat ca un polivalent demn, în timp ce Puma, sesizabil mai scump, este destinat prietenilor care apreciază caracterul sportiv. Pe scurt, ambele reprezintă o alegere inspirată în acest segment.

 Locul 1
VW Taigo 1.5 TSI Este un mini crossover echilibrat și destul de vioi, cu un confort bun și cu un concept de spațiu decent. De asemenea, vine cu un preț bun pe piața locală.
Locul 2
Ford Puma 1.0 EcoBoost Este un SUV-hatchback plin de viață, dar cu ușoare deficiențe de confort. La condus se simte asemenea unei mașini normale.

Adaugă un comentariu