Dacă ajungi vreodată în Dubai și vrei să vezi ceva diferit de ceea ce văd în mod obișnuit ochii turiștilor, îndreaptă-te către Port Rashid. Zona are o ambianță specială, care aduce la un loc vechiul și noul, tradiția și viitorul cu tot ce au acestea de transmis. Tot acolo a prins viață o idee nouă, destinată să-i atragă și să-i reunească pe cunoscătorii domeniului auto și nu numai. Vizitând zona, am descoperit Flat 12 și am stat de vorbă cu Mohammed, unul dintre creatorii și proprietarii conceptului.
Cum ai dat startul proiectului Flat 12?
Punctul inițial a fost crearea unei comunități pe Instagram. Flat 12 s-a născut în iunie 2016 pe când eu căutam o nouă activitate legată de auto. Am fost pilot de raliuri și mi-am dorit întotdeauna să fiu implicat cât mai mult în lumea auto, iar Flat 12 a pornit la drum când eu mi-am încetat activitatea competițională. Pasiunea a fost motorul acestui proiect de la bun început. În tinerețe, unchiul meu mă lăsa să-i conduc mașina într-o parcare. Dintotdeauna am iubit mașinile. Toți cei șase frați ai mei au viețile legate de mașini, iar mama și tatăl meu înțeleg, la rândul lor, domeniul auto. Cumva, Flat 12 s-a întâmplat în mod firesc.
Cum a crescut Flat 12?
Mai întâi am organizat un eveniment dedicat. Participanții nu trebuiau decât să conducă dintr-un punct A până într-un punct B. I-am sunat pe toți colecționarii de automobile pe care îi cunoșteam. Le-am povestit despre planurile mele și i-am rugat să se alăture ideii. De la bun început, 90% dintre cei contactați s-au prezentat la fața locului. În curând, destulă lume a început să-mi urmărească activitatea și să întrebe ce vom face în continuare. În principiu, au fost întâlniri la care se reuneau oameni și mașini. Avea loc adunarea în punctul A, oamenii se cunoșteau și erau prezentate mașinile, se pornea la drum către punctul B, iar acolo, participanții puteau să socializeze și să-și dezbată opiinile. Era un bun prilej pentru a conduce, a vedea concret mașini deosebite și a cunoaște oameni inspirați de viața auto. Bineînțeles, s-au legat multe prietenii. Cei care au știut de primul eveniment, dar nu au ajuns să ia parte, au întrebat în număr mare când se va organiza ediția următoare. În circumstanțele date, am organizat a doua ediție și contul de Instagram a căpătat anvergură. Nu era neapărată nevoie să vii cu o mașină, puteai să vii ca să vezi ce se întâmplă și să-ți lărgești orizontul. Efectul s-a intensificat puternic în intervalul de timp următor, lumea întrebând cu interes despre edițiile următoare. Am ajuns să organizez câte un eveniment în fiecare lună, apoi puneam totul pe Instagram și mai mulți oameni se arătau interesați. Avem și un cont de Facebook, dar mai tot ce facem este bine reflectat pe Instagram. În același an am demarat ceva nou: i-am invitat pe oameni să ne împărtășească weekendurile lor cu mașina, așa că multă lume a postat imagini și ne-a dat „tag’. Pe atunci încă nu exista buton de repost, așa că luam câte un screen-shot și îl postam, la rândul nostru.
Ce fel de colaborări ați dezvoltat în anii următori?
După o vreme am început să interacționăm cu diverse branduri, să organizăm evenimente pentru acestea și să îi ajutăm să conceapă evenimente. Mulți au fost cei care au încercat să transpună conceptul nostru de origine în evenimente proprii și am lucrat alături de ei. Am organizat o mulțime de evenimente. De exemplu, am organizat un Truck Day destinat numai vehiculelor clasice. La un moment dat am căutat un loc unde să ne putem parca mașinile și să deschidem o cafenea. Ar fi trebuit să fie o suprafață de 3000 mp cu un depozit și acum am ajuns la una de 9000 mp cu patru hale. Am ales zona în care ne aflăm pentru că este cunoscută de multă vreme în Dubai și a făcut parte din primul port comercial al Emiratelor Arabe Unite.
Aceste patru hale sunt chiar primele dintre cele construite în Emiratele Arabe Unite. Au fost renovate între timp, însă structurile lor au fost ridicate prin 1970. Nicăieri în altă parte în Dubai nu poți merge la o cafenea sau restaurant cu mașina și să poți parca fix în fața ușii. Spațiul este generos și oferă o frumoasă panoramă a portului. S-a dovedit a fi spațiul ideal pentru materializarea ideilor noastre.
Am ajuns să organizăm o mulțime de evenimente, de exemplu, anul acesta din ianuarie până în vară am avut vreo 10-15 evenimente aici și prin alte părți. Am desfășurat un eveniment foarte mare în Safa Park – acesta a fost cel mai mare eveniment al nostru de până acum, au venit la fața locului 1877 de mașini. În fiecare an, în ianuarie, organizăm acolo un eveniment amplu. Am ajuns la 6.000-7.000 de spectatori.
Toți reprezentanții producătorilor de automobile fac rezervări la Flat 12 și închiriază spațiul pentru a face evenimente. Înainte, ei obișnuiau să facă rezervări la hoteluri și să invite oameni, dar ceea ce avem noi de oferit este mult mai potrivit pentru ei. Avem un spectru eterogen de clienți, autohtoni și străini, poate 20-30% sunt localnici. Lucrăm cu fotografi locali, lucrăm cu artiști locali.
În a doua hală vom amenaja un studio de podcast, a treia hală va fi o sală de ședințe. Încercăm să aducem pe toată lumea la un loc și nimeni să nu piardă nimic din ce se întâmplă. Avem și oameni care vin pentru mâncare și cafea, în special doamne. Scaunele sunt în stil vintage, foarte confortabile. Am încercat să dăm locului o atmosferă cool. Vin oameni care stau chiar și 5 ore la noi fără să se plictisească, chiar și când nu este nici un eveniment în desfășurare. Toată lumea apreciază mașinile vechi, este deja o formă de artă. Am desfășurat evenimente variate, pentru ceasuri – de exemplu, și ne gândim să facem ceva pentru moda aferentă sportului cu motor. Trebuie să fie ceva gândit în armonie cu spațiul. Toate materialele cu care am creat designul spațiului sunt din lemn, piele și metal.
De unde a apărut denumirea Flat 12?
Ideea mi-a fost inspirată de un motor Porsche – sunt un mare fan al mărcii. Configurația „flat 12′ (două bancuri de câte 6 cilindri amplasate orizontal-opus) a fost întâlnită la motorul mașinii de competiție Porsche 917. Ferrari a mai realizat ceva de genul acesta, iar motoare cu cilindri orizontal-opuși mai face acum și Subaru. Apoi numele Flat 12 ne-a dus cu gândul la cafea, fiind apropiat de noțiunea Flat White. Avem și un slogan: spark, wind, grind – în traducere: aprindere (ca la motor), rotire (ca la un arbore cotit), râșnire (legat de cafea). Am încercat să punem toate acestea la un loc. La toate evenimente aducem si aparatele de cafea. Chiar și masa de la casierie din interior este un banc de lucru dintr-un service. Avem o tablă pe care oamenii își pot pune autocolantele, nu numai legate de mașini, ci de orice, astfel încât ei să se simtă implicați și reprezentați. Așa înțelegem noi o comunitate.
Pentru afaceri, pentru a lucra, acum ai nevoie de cultură, ai nevoie de comunitate. De fiecare dată când intri aici, dacă ești cineva serios preocupat de mașini, vei vedea pe altcineva pe care îl cunoști direct sau indirect. Noi am creat un spațiu familiar pentru toți cei pasionați de mașini.
Cum stați cu planurile de dezvoltare?
Intenționăm să ne extindem atât în Emirate, cât și în diferite alte țări. Acesta este, de fapt, al doilea job al meu. În măsura în care nu pot face totul, mă ajută frații mei. Am doi frați mai mari și trei mai mici.
Chiar dacă nu întotdeauna când ajungeți aici are loc un eveniment, puteți vedea oricum destule mașini frumoase în spate. Acest spațiu l-am creat pentru networking: vii să te bucuri, să vezi mașinile și să socializezi. Nu doar să parchezi mașina aici. Nu vrem doar să vă vedem mașina, vrem să-l întâlnim pe proprietar. Sunt și oameni care vin fără mașină, pentru că vor doar să vadă celelalte mașini. Este o comunitate în care este vorba mai ales despre oameni: 80% e despre oameni, 20% despre mașini.
Text: Cornelia Rotaru
Foto: Cornelia Rotaru, arhiva Flat 12