După ce producția industrială extinsă începe să-ți asigure resurse generoase, ce-ți mai rămâne de făcut? Revii la personalizarea produselor, care fusese posibilă cu decenii în urmă, înainte de dezvoltarea industrială explozivă. Dar acum o faci altfel! Dovadă: noul BMW 3.0 CSL.
Când, la începutul anilor 70, a apărut BMW 3.0 CSL (Coupé Sport Leichtbau), actul creativ astfel profilat viza în mod expres nișa motorsportului. Optimizări tehnice, componente modificate, componente refabricate astfel încât să fie mai ușoare și mai performante, remodelări aerodinamice ale caroseriei. Cam asta s-a putut face pentru coupe-ul BMW 3.0 CSL cu mai bine de cinci decenii în urmă. Rezultat: BMW 3.0 CSL (mașina de curse realizată pe baza celei omologate pentru fabricație) s-a impus în 1973 în European Touring Car Championship. Ca și cum nu ar fi fost suficient, isprava s-a repetat de cinci ori consecutiv în intervalul dintre 1975 și 1979.
Și pentru că în 2023 se vor împlini 50 de ani de la momentul marcant din 1973, bavarezii au pregătit o frumoasă surpriză: întroarcerea – reinventarea, mai bine zis – lui BMW 3.0 CSL într-o formă actualizată. Este vorba despre o ediție limitată la 50 de exemplare care, după cum orice ochi expert va sesiza, are la bază actuala Serie 4 Coupé.
Asamblarea acestor vehicule va dura aproximativ trei luni. Fiecare va fi tratat cu pasiune, atenție maximă și minuțiozitate de-a lungul procesului în fabrica BMW Group Dingolfing din Moosthenning, Bavaria de Jos (adică nu cea muntoasă). Numeroasele componente ultraușoare din materiale compozite de tip CFRP sunt produse manual atât la München, cât și la fabrica de componente BMW Group din Landshut de către specialiști în elemente de caroserie anume aleși.
De asemenea, a fost conceput un proces specific pentru vopsirea lui BMW 3.0 CSL, în care măiestria și tehnologia de ultimă oră se completează reciproc pentru a oferi fiecărei mașini în parte configurația grafică și nuanțele personalizate. În plus, o echipă de 30 de tehnicieni special calificați și cu experiență este responsabilă de preluarea configurațiilor comandate de clienți și asamblarea vehiculelor. Datorită complexității proceselor specifice, fiecare BMW 3.0 CSL trece prin opt cicluri de asamblare la tot atâtea stații de lucru, procedură care durează până la 10 zile în total.
Proporția extrem de ridicată de lucru manual individual înseamnă că timpul necesar pentru asamblarea unui BMW 3.0 CSL este de multe ori mai mare decât cel al unui automobil BMW M convențional. După finalizarea în fabrică, fiecare vehicul este supus, de asemenea, unui proces de inspecție și aprobare a calității în mai multe etape la fabrica principală din Dingolfing înainte de a fi eliberat pentru livrare către client. Uzina BMW Group din Dingolfing este cea mai mare și mai complex unitate de producție europeană a companiei. Pe lângă unele automobile BMW M, acolo sunt produse sedanurile de lux BMW Seria 7 și componentele caroseriei pentru ultraluxoasele limuzine Rolls-Royce.
Revenind la BMW 3.0 CSL, elementele sale speciale de caroserie compun un design cu totul diferit de la lui BMW M4, deși un grad de „rudenie' între aceste mașini continuă să existe. Puterea motorului cu 6 cilindri în linie ajunge la 560 CP, iar cuplul său maxim este de 550 Nm. Sistemul de supraalimentare M TwinPower Turbo pus la punct anume pentru BMW 3.0 CSL joacă aici un rol determinant. Motorul înglobează soluții tehnice utilizate și la motoarele mașinilor BMW M4 GT3 (600 CP) care s-au impus în campionatul DTM, având un regim de turație maxim care atinge 7200 rpm.
Regim maxim ridicat, asta ca să te bucuri din plin de fiecare accelerare menținând treapta de viteză persupusă de situația de pilotaj de la fața locului. Cutia de viteze este manuală cu 6 trepte, așa că niciun „bot' nu va intreveni vreodată peste intențiile celui de la volan în selecția vitezelor.
Bineînțeles, interiorul nu numai că ilustrează o sportivitate avansată, dar o face cu maximă aplecare către integrarea estetică a componentelor specfice lui BMW 3.0 CSL. Asta este ceea ce nu prea se făcea cu 50 de ani în urmă, când înfățișarea unui interior cu amprentă competițională era ceva spartan și aproape deloc rafinat în materie de stil. Aici devine vizibilă și diferența filosofică dintre 1973 BMW 3.0 CSL și 2023 BMW 3.0 CSL. Unul a avut rol pur de vector competitional, celălalt este o demonstrație de măiestrie creative care este greu de crezut că va fi vreodată fugărit pe circuite de cineva până la epuizarea ultimului strop de ulei sau lichid de răcire.