Pe scurt, Citroën C5 Aircross Hybrid ilustrează tema eficienței și a condițiilor plăcute de călătorie.
Ați citi vreodată un șapou mai sec? Puține șanse. Pe de altă parte, ceea ce susține acea bucățică de text este perfect adevărat. Ne putem rezuma la o atare descriere lapidară, mai ales că aici este vorba despre un Citroën – marcă a cărei originalitate creativă a fost la un moment dat atât de intensă, încât a speriat clienții? Nu, categoric sunt multe de spus despre mașină și despre argumentele sale, însă am vrut să evidențiez cumva următorul mesaj: Citroën a trecut în ultimele două decenii de la o creativitate cu tentă fantezistă la una cu miez rațional solid.
Chiar dacă artificiile de stil și tehnică mirobolante au cam ieșit din scenă în urma acestui proces, rezultatele au fost bune – în fond, decizia oricui de a da sau nu banii pe o mașină vine în urma unui raționament. Și am găsit destule motive prin care Citroën C5 Aircross PHEV arată că își merită banii.
Cercetările desfășurate de specialiștii mărcii în cadrul programului Citroën Advanced Comfort au contribuit semnificativ la definirea motivelor respective. Sub caroseria sa stă platforma tehnică EMP2 a grupului PSA, o platformă pusă la punct pentru a servi interesele mai multor serii de modele din oferta superioară a grupului, printre care se numără Peugeot 3008 II/4008 II/5008, DS 7 (atenție – caracter premium!) și Opel Grandland. Acestea fiind spuse, cu atât mai meritorie apare personalizarea distinctă a designului pentru Citroën C5 Aircross.
Ampatamentul de 2,73 m situează mașina la limita dintre clasa compactă și cea medie. Forma de SUV a caroseriei și amplasarea transversală în față a motorului termic au favorizat dimensionarea generoasă a habitaclului, în condițiile în care vorbim despre o lungime totală a vehiculului de 4,51 m. Atât pasagerii din față, cât și cei din spate au parte de condiții de ședere comode.
Interiorul mizează pe un design sobru-modern, caracterizat de forme angulare cu racordări rotunjite la contururi. Aceste racordări sunt frumos armonizate cu bombarea discretă a suprafețelor mari – ne-am prins: dacă suprafețele bordului și ale panourilor de portiere ar fi fost plane, rezulta o impresie de ieftin și neelaborat, ceva total anti-Citroën. Această ambianță tehno-prietenoasă, fără complicații inutile și cu un layout al comenzilor realmente riguros, contribuie la o acomodare ușoară cu utilizarea mașinii.
Comportamentul rutier stabil și cu o tușă de confort evidentă reprezintă baza ideală pentru a-ți dezvolta un stil responsabil de a conduce – de fapt, către așa ceva te inspiră toate caracteristicile funcționale ale lui Citroën C5 Aircross Hybrid, printre care se remarcă și funcționarea fină a cutiei de viteze automate EAT8 de origine Aisin cu motor electric de 110 CP integrat. Bateria de 13,2 kWh asigură o autonomie „zero emisii' de 55 km (WLTP).
Altfel, optimizarea economică a rulării este facilitată de cele trei moduri de conducere oferite la alegere: Electric – cu viteză maximă de 135 km/h, liniște totală și autonomia teoretică notată mai sus, Hybrid – vehiculul gestionează automat funcționarea motorului electric și a celui cu benzină, în funcție de solicitarea mașinii, Sport – activează performanțele maxime oferite de sistemul hybrid, a cărui putere este cotată la 225 CP, cuplul cumulat fiind de 360 Nm.
Desigur, modul Sport nu vizează genul sportivității bestiale, ci o conducere rapidă. În definitiv, Citroën C5 Aircross Hybrid se vrea a fi exponentul unor aspirații sofisticate, nu incisive. Remarcabilă abordare! O singură umbră planează asupra tabloului: automobilul este etichetat ca SUV, dar nu oferă opțiunea trac-
țiunii integrale. Pe de altă parte, prețul său este competitiv.
Prima impresie
Tușă clară high-tech, condiții de călătorie foarte plăcute, destul volum util. Transmisie cu funcționare fină, progresivă, versatilitate a modurilor de rulare. Dacă tot e SUV hibrid, de ce nu și AWD?
Date tehnice
Motor L4, turbo, transversal în față + electric • Cilindree 1598 cmc • Putere 180 CP/ 5500 rpm, motor electric 110 CP/2500 rpm, puterea sistemului 225 CP • Cuplu 300 Nm/3000 rpm, motor-e 320 Nm. • Cuplul sistemului 360 Nm • Transmisie tracțiune față/cutie automată, 8 tr. • L/l/h 4510/1969/1689 mm • Masă proprie 1.750 kg • Portbagaj 460–1.510 l • 0–100 km/h 8,9 s • Viteză max. 225 km/h • Consum 1,8 l/100 km (WLTP) • Emisii CO2 33 g/km • Preț de la 45.700 euro
Verdict
Are o propulsie hibridă versatilă, bine calibrată pe profilul de crossover familial al mașinii și este o plăcere să-l conduci sau să călătorești la bordul său pe orice fel de parcurs, mai lung sau mai scurt. Este rapid, dar nu pe cât te-ai aștepta la o putere de 225 CP. Nici prețul nu e agresiv.