Teoretic, nu exista Clasa S SUV, dar, practic, noul Mercedes GL poate prelua acest rol. Este la fel de confortabil si de silentios ca si un S-Class. Test cu versiunea GL 350 BlueTec.
Ca si in segmentul limuzinelor din clasa de lux, si in lumea SUV-urilor de lux exist ceva deasupra lui ML, X5, Q7 &Co. Doar ca aici aerul este si mai rarefiat, noul Mercedes GL avand, teoretic, un singur concurent, pe noul Range Rover. Iar la noua generatie, Mercedes a marit si mai mult decalajul fata de Range.
GL dispune standard de sapte locuri, care nu sunt doar ca sa iasa la numar, ci sunt sapte locuri full size. Pe al treilea rand de scaune, si un adult poate sta in conditii de confort, mai ales ca acum spatiul suficient de la vechea generatie a fost marit. |naltimea interioara pe al treilea rand este cu 9 mm mai mare, iar latimea interioara, cu 19 mm. Nu doar spatiul, ci si accesul pe al treilea rand este foarte facil. Bancheta de pe randul al doilea se rabate simplu din doua miscari (acum, optional, si electric pentru 496 de euro), in timp ce reglajul electric pentru al treilea rand este standard. Acum insa, pe langa butoanele din portbagaj pentru actionarea scaunelor din randul al treilea, mai exista inca doua in dreptul usii din spate. Foarte practic! Si portbagajul este urias, mai mare ca la orice concurent: de la 680 de litri (cu 5 scaune) pana la 2300 de litri. Nici un alt SUV nu ofera mai mult. Si in fata se sta regeste pe cele doua scaune multicontur (1.364 de euro) cu reglaje similare celor de la Clasa S, plus ajustarea in lungime a sezutului. Mercedes spune in mapa de presa ca nivelul de zgomot este la fel de redus ca in Clasa S. Si nu e nicio exagerare. Si masurat ca valoare efectiva, dar si subiectiv, nivelul de zgomot din GL este la fel de redus ca in Clasa S. Si sa nu uitam ca in clasa de lux, Clasa S este net mai silentioasa decat Audi A8 sau BMW Seria 7. Sa obtii aceeasi liniste absoluta la o caroserie de SUV care are si o suprafata frontala mult mai mare este o mare realizare. Fata de ML, la GL, suspensia pneumatica Airmatic este standard si se adapteaza si in functie de sarcina. Cand optezi pentru pachetul On&Off-road (2356 de euro), care isi merita din plin banii, primesti si amortizoare adaptive. Cu acest arsenal, GL este un rege absolut al confortului, care inghite kilometri fara sa simti vreo oboseala. Niciun SUV actual, nici chiar noul Range Rover, nu ofera un asa nivel de confort si liniste.
Motorul diesel de 3 litri corespunde normelor EU6, fiind cel mai curat diesel de autoturism din lume. Mercedes anunta un consum mediu de numai 7,4 l/100 km, cu adevarat impresionant, dar aproape imposibil de atins in realitate. La un mers atent se poate obtine o valoare buna raportata la gabaritul masinii, de sub 9,5 l/100 km, dar in conditii mai grele, cu drumuri virajate si macadam, consumul atinge circa 11 l/100 km. Oricum, noul diesel este cu 20% mai economic decat vechiul propulsor. Dieselul de 3 litri este extrem de rafinat si se armonizeaza superb cu transmisia automata cu 7 trepte, care a fost revizuita si este acum si mai rapida, chiar daca nu schimba la fel de repede precum cea cu 8 trepte de la BMW. Desi Mercedes nu a pornit pe panta supraalimentarii in trepte cu doua sau trei turbine, nu pare sa aiba nevoie de asa ceva. Cuplul fantastic de 620 Nm disponibil intre 1600 si 2400 Nm asigura o forta de impingere demna de King Kong. Spre exemplu, motorul bi-turbo diesel de la BMW X5/X6 are doar 600 Nm intre 1500 si 2500 rpm. La condus, GL este un Mercedes tipic. Directia electromecanica este foarte asistata, poate putin prea asistata, iar spre deosebire de vechea generatie, inertia este mai bine mascata. Noul GL este mai usor cu 90 kg, dintre care 36 kg s-au economisit la cele doua punti. Cu brate duble suprapuse pe fata si punte multilink pe spate, GL are o tinuta de drum foarte sigura. La limita, impinge usor pe rotile din fata, pentru ca apoi sistemul ESP sa reactioneze prompt si eficient. Tractiunea integrala 4Matic este probabil cea mai eficienta solutie in orice situatie, atat pe zapada, cat si pe asfalt uscat sau macadam. La limita, exista un oarecare ruliu, dar suspensia pneumatica il atenueaza mult. Cine doreste mai poate comanda extra destul de scumpul sistem Active Curve (3.844 de euro) cu bare stabilizatoare active. Nu a fost prezent pe masina de test, dar l-am testat la finala de la Volanul de Aur. Pe circuit reduce si mai mult ruliul (maximum 10 grade
inclinare afisata pe display), iar in off-road decupleaza barele stabilizatoare pentru o cursa a suspensiei mai lunga.
Impresionant este si pachetul activ de siguranta Plus (2.790 de euro), care include pilotul automat adaptiv, asistentul activ pentru unghiul mort si asistentul pentru mentinerea benzii de rulare. Daca ai calcat linia continua, directia reactioneaza si te repune automat pe trasa corecta.
Modelul de test era echipat cu pachetul AMG, care include, printre altele, praguri de otel cu insertii din cauciuc si superbele jante de 21 de inci incaltate cu pneuri de 295/35 R21. Chiar cu aceste pneuri ultrasportive, confortul nu sufera absolut deloc. In schimb, acest pachet nu e chiar cea mai potrivita combinatie daca se comanda impreuna cu pachetul On&Off-road si daca chiar vrei sa abordezi terenuri dificile. Pentru ca GL chiar poate merge oriunde. Soferul are la dispozitie sase programe: trailer, sport, auto, iarna, off-road 1 si off-road 2. Fiecare program stie’ cum sa regleze garda la sol (de la nivelul -1 la 3, maximum 306 mm cu programul On&Off-road) si cand sa cupleze reductorul, dar garda la sol poate fi modificata si manual. Cu un unghi de atac/iesire de 33/27 de grade si un unghi ventral de 23 de grade, plus posibilitatea de a trece prin vad de 600 mm, GL se poate avanta prin multe locuri inaccesibile. Plus ca in off-road, sistemul de faruri inteligente (1.934 de euro) are o functie suplimentara, care ilumineaza mai puternic si pe o arie mai larga.
Mercedes a imbunatatit semnificativ si ergonomia. Programele pachetului On&Off-road sunt foarte intuitiv ilustrate si acum exista butoane de acces direct pentru a vizualiza in orice moment pozitia garzii la sol sau pentru a intra in meniul de reglaj al scaunelor.
Verdict
Mercedes GL 350 Bluetec – 4,5 stele
Mercedes a reusit sa construiasca un SUV de lux la fel de confortabil si de silentios ca limuzina de lux Clasa S si acest lucru este chiar o realizare de exceptie. Mai mult, cu o echipare standard bogata, GL este cu aproape 20.000 de euro mai ieftin decat noul Range, care are tot 258 CP. Este si foarte capabil in off-road daca este echipat cu pachetul corect, iar pe sosea este mai agil decat vechiul model.
[table id=402 /]