Orice transformare este binevenită dacă rezultatul este ceva superior situației deja cunoscute, motiv pentru care toată lumea interesată de domeniul auto a așteptat cu sufletul la gură primele semne ale transformării anunțate fără nicio rezervă de modestie în cazul mărcii Jaguar. Părere noastră? Mai încercați…
Mai întâi a fost prezentat noul logo scriptic „Jaguar', care a cules deja o cantitate considerabilă de observații defavorabile. Iată-le pe ale noastre: formele circulare și subțiate delicat ale literelor din noua inscripție de brand „Jaguar' poartă o sugestie de împlinire nondinamică într-un perfecționism abstract și nicidecum sugestii grafice de suplețe, detentă și forță, mult mai potrivite ca să completeze semnificația cuvântului „jaguar' (din aceste puncte de vedere, fostul logo scriptic se prezenta excelent, infailibil).
Acum ne vedem puși și în fața unui studiu formal numit Jaguar Type 00 Concept. Singurul lucru cumva subtil-incitant la acest obiect este nuanța roz a unuia dintre studii, pe care o putem considera drept un apropo ironic la adresa unui binecunoscut personaj britanic de desene animate, Pantera Roz (the Pink Panther). Și desenul acelui personaj avea un caracter schițat-minimalist, dar purtător de inspirație reală – ceea ce nu prea regăsim la Jaguar Type 00 Concept.
Pe scurt, Jaguar Type 00 Concept arată ca și cum proiectul nu a fost terminat, asta după ce s-a lucrat la el fără prea multă dedicare – volumele caroseriei sunt prea apropiate de tematica unor corpuri geometrice elementare, nici nu se văd elemente de identitate marcante și originale.
Ca să termini repede treaba, nu te mai ocupi să șlefuiești formele și să rafinezi – acesta este primul mesaj pe care l-am desprins privind la Jaguar Type 00 Concept. Conceptul are un aspect brut, de unde și tentația de a crede că nu a fost proiectat de niște designeri de automobile, ci de niște designeri de mobilă. Oh, nooo….
Acum să zicem că gata, Jaguar Type 00 Concept poate să treacă drept un studiu de automobil – în fond are patru roți și contururi vagi de coupe fastback – însă ne vedem frapați de aspectul greoi, „heavy' pe care volumele angulare îl degajează împreună cu prabrizul prea puțin înclinat și porțiunile verticale masive din față și din spate. Ori, Jaguar a fost întotdeauna ceva axat pe tratări sportive „lightweight' (de altfel, ultimele generații XK, XE, XF și XJ au avut structuri portante din aluminiu ale caroseriei)… Dacă vrei „heaviness', te duci la Bentley sau la Rolls-Royce. Jaguar se neagă pe sine înaintând stilistic într-o asemenea direcție.
La definirea interiorului, un alt exemplu de eludare a muncii creative. Ceea ce vedem este o tratare lapidară, fără niciun element funcțional, pare a fi inspirată din punct de vedere estetic din domeniul bărcilor rapide și luxoase din genul classic speedboat. Ce are asta de-a face astăzi cu Jaguar, marcă de automobile sport incisive, agile și elegante cu tradiție din 1933? Nu prea vedem răspunsul…
Marca britanică și-a prezentat conceptul Type 00 la evenimentul american Miami Art Week într-un context de lansare numit „Jaguar Exuberance'. Apropo de americani, dacă pe masca aproape complet lipsită de detalii relevante a lui Type 00 s-ar fi găsit elementele stilistice tipice pentru Cadillac (marcă axată pe forme incisive și proporții frapante), probabil nimeni nu s-ar mai fi gândit că prototipul are, de fapt, alte origini.
Foarte discret, parcă un pic străin, mai este prezent pe caroserie și venerabilul logo „leaper jaguar' realizat de scupltorul Bill Rankin și graficianul Frederick Gordon Crosby în 1938….
Cât despre viitorul automobil de serie din 2025 a cărui lansare este anunțată de Jaguar Type 00 Concept, acesta va fi fabricat în Marea Britanie, va fi un coupe cu patru portiere și propulsie electrică. Orientativ, este vizată o autonomie WLTP de 770 km și, bineînțeles, sunt de așteptat performanțe dinamice impresionante. Vă simțiți cumva nerăbdători să-l vedeți? Păi…