Creșterea ecotichetului pentru mașini electrice la 8500 de euro pentru 2025 ar salva electromobilitatea în România

Scăderea subvenției de la stat pentru achiziția mașinilor electrice prin programul Rabla Plus a avut un efect negativ în 2024. Prin urmare, numărul înmatriculărilor mașinilor nepoluante a scăzut cu 32,2% față de nivelul atins în 2023, atunci când valoarea ecotichetului se ridica la aproximativ 10.000 de euro.

Un amplu studiu realizat de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România relevă că majorarea subvenției până la un nivel de 8.500 de euro în 2025 ar avea un efect benefic pentru vânzările mașinilor electrice, generând un număr estimat la 12.460 de unități. Valoarea tichetului primit prin programul Rabla Plus ar urma să scadă treptat, fiind la un nivel de 7.500 de euro în 2026, 5.500 de euro în 2027, 3500 de euro în 2028 și 1.500 de euro în 2029, urmând eliminarea sa începând cu 2030.

Prin urmare, numărul de autoturisme electrice înmatriculate prognozat a fi realizat la finele lui 2025 s-ar ridica la 12.460, realizând o creștere de 28 de procente față de 2024. Creșterea ar urma pe un trend ascendent până în 2030, unde se preconizează că românii vor înmatricula 25.029 de mașini nepoluante.

Creșterea subvenției în primii doi ani ar fi esențială pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în electromobilitate. În 2024, România a fost depășită de țări precum Letonia, care a înregistrat o scădere de 28,9%, Slovenia (27,3%) și Finlanda (26%).

În schimb, alte state au demonstrat că o subvenție bine calibrată poate genera rezultate pozitive. Belgia a înregistrat o creștere a vânzărilor de 36,9%, Cipru de 51,4%, Cehia de 63,5%, iar Ungaria de 47,7%. Chiar și Malta, o piață mult mai mică, a raportat o creștere impresionantă de 90,5%.

Comisia Europeană explorează introducerea unui program pan-european de subvenții pentru a sprijini industria auto europeană și pentru a încuraja cumpărarea de vehicule electrice. Teresa Ribera, vicepreședinte al Comisiei Europene, a subliniat importanța unei abordări coordonate, care să prevină fragmentarea subvențiilor la nivel național și competiția neloială între statele membre.

În același timp, Ribiera susține că termenul de 2035 pentru eliminarea motoarelor cu combustie internă rămâne ferm, dar a evidențiat deschiderea pentru ajustarea țintelor anuale și a amenzilor pentru neconformitate. Producătorii europeni consideră că amenzile actuale descurajează investițiile în vehicule electrice și favorizează concurența din afara Uniunii.

Începând cu 2025, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a eliminat subvenția pentru autoturismele cu motoare diesel din programul Rabla. Această măsură reprezintă un pas important pentru reducerea emisiilor poluante și pentru alinierea la tendințele globale în sectorul auto.

Mai departe, APIA susține eliminarea subvenției pentru mașini cu motoare termice pe benzină din 2026, mild hybrid din 2027, full hybrid din 2028 și plug-in hybrid din 2029, urmând ca programul să dispară definitiv din 2030 chiar și pentru mașinile electrice.

APIA mai propune și dezvoltă un program Rabla Comercial, dedicat flotelor comerciale, pentru a aborda problema marilor poluatori din România. Aceasta inițiativă vizează transportatorii, firmele de curierat și companiile de taxi, care parcurg de patru ori mai mulți kilometri anual comparativ cu un proprietar persoană fizică.

Mai mult decât atât. electromobilitatea nu poate avansa fără o infrastructură de stații de încărcare adecvată. iar APIA a propus Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor introducerea unui sprijin de 200-300 de euro pentru instalarea stațiilor de încărcare în cadrul programului Casa Verde, alături de panouri fotovoltaice. Această inițiativă ar contribui la crearea unui ecosistem complet și sustenabil, în care vehiculele electrice să fie încărcate cu energie regenerabilă.

 

Sursa: APIA

Adaugă un comentariu